مکاجو

مطالب / اخبار سفر خودروهای میلیاردی به کشورهای همسایه برای تعمیر!

images

4 آبان 1398

سفر خودروهای میلیاردی به کشورهای همسایه برای تعمیر!

علاوه بر دارندگان خودروهای خارجی، صاحبان خودروهای خاص و لاکچری هم برای تأمین قطعات یدکی با ‏دردسر مواجه هستند. مشکل واردات قطعات یدکی خودروها باعث شده که برخی افراد به صورت قاچاق و ‏مسافری اقدام به واردات قطعات برخی خودروها کنند که البته تعداد آنها هم پایین است.همین موضوع ‏باعث شده صاحبان برخی خودروهای لوکس و لاکچری برای تأمین خودروهایشان به کشورهایی مثل ‏گرجستان و ترکیه سفر کنند.

دامنه تحریم‌ها به لوازم یدکی خودرو‌ها هم کشیده شده است. این اتفاق ‏در حالی روی داده که از‌سال گذشته فعالان بازار لوازم یدکی هشدار آن را داده بودند و حالا درحالی‌که ‏موجودی انبار‌های لوازم یدکی رو به پایان است، حرف از تعمیر برخی خودرو‌ها در خارج از کشور به میان ‏آمده است.
 
از طرف دیگر ‏بحث لوازم یدکی تقلبی هم داغ است و همین موضوع باعث سردرگمی کسانی شده که خودرو‌های خارجی ‏دارند و برای تعمیر آن به دردسر می‌افتند. چون از یک طرف به دلیل تحریم دیگر خبری از ‏واردات لوازم یدکی خارجی نیست و از سوی دیگر بازار پر شده از لوازم تقلبی و قاچاق.
 

علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو دراین‌باره به شهروندآنلاین می‌گوید: «از بازار لوازم یدکی خودرو‌های چینی، فرانسوی و برخی خودرو‌های کره‌ای همچون ‏سانگ‎یانگ کمبود‌هایی گزارش شده است.درخصوص خودرو‌های فرانسوی جدید مانند ساندرو و ۲۰۰۸ و ‏برخی خودرو‌های چینی، مشکلاتی وجود دارد و صاحبان آن‌ها هم برای تأمین قطعات با مشکل روبه‌رو ‏هستند. به عنوان مثال برای خودرو‌های در رنج قیمت ۲۰۰ تا ۷۰۰‌میلیون تومان با مشکل قطعات تقلبی روبه‌‏رو هستیم، چون نمونه‌های تقلبی قطعات بسیار در کشور افزایش پیدا کرده است.واقعیت این است که شرکت‌های ‏خارجی ظلم بزرگی به ایرانی‌ها کرده اند. آن‌ها خودرو‌های خود را بدون هیچ‌گونه پشتیبانی به ایرانی‌ها فروخته‌‏اند و الان هم زیر بار مسئولیت خود نمی‌روند. خودمان هم نمی‌توانیم این قطعات را تولید کنیم، چون هزینه ‏تولید آن‌ها بسیار بالا است و از تکنولوژی تولید آن‌ها هم بی‌بهره هستیم.» ‏