مکاجو

مطالب / اخبار کنایه های رئیس بانک مرکزی و پاسخ خودروسازان

images

2 آبان 1398

کنایه های رئیس بانک مرکزی و پاسخ خودروسازان

حرف‌های تندوتیز عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک‌ مرکزی درخصوص ناکارآمدی صنعت‌ خودرو در روزهای اخیر با واکنش‌های مختلفی از سوی خودروسازان، قطعه‌سازان و حتی واردکنندگان خودرو روبه‌رو شده است.همتی در صحبت های خود با گفته بود : «تا چه زمانی قرار است حیات این صنعت ادامه یابد.»

احمد نعمت‌بخش، دبیر این انجمن نیز درهمین‌زمینه اظهار می‌کند: «آقای همتی باید پاسخ دهد اگر تولید خودرو درکشور متوقف شود، آیا قادر به‌تامین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو خواهد بود یا خیر.»

درهمین‌حال، فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان راهی را که مدیران بانک‌مرکزی درپیش گرفته‌اند، اشتباه می‌خواند و می‌گوید:«اینکه رئیس بانک‌مرکزی می‌گوید ما خودمان برای دریافت مصوبه ارزی اقدام نکرده‌ایم، اشتباه است.» بهنیا یادآور می‌شود: «اگر بانک‌ها می‌خواستند تولید داخلی رونق بگیرد، با دادن تسهیلات ۲۴ درصد، آن هم با گرفتن سفته و سند با تولیدکنندگان رفتار نمی‌کردند. درحالی‌که کشور همسایه ما ترکیه به‌قطعه‌سازان تسهیلات شش‌درصد می‌دهد.»

نکته جالب توجه این است که این دو مسئول در صنعت خودروسازی توضیح نمی دهند که آیا وضعیت شرم آور خودروسازی در کشور فقط در همین چندسال اخیر به وجود آمده است یا اینکه سال ها قبل با تصمیمات نابجا و زیاده خواهانه مجموعه مدیران خودروسازی این شرایط بر آن تحمیل شده است. آیا عدم بروزرسانی ، نوآوری و اقتصادی شدن قیمت خودرو را نیز بانک مرکزی باید انجام میداده است ؟

مگر در دولت قبل تسهیلات 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو از سوی همین بانک مرکزی مورد موافقت قرار نگرفت؟ نتیجه طرح و آن همه نقدینگی برای صنعت خودروسازی چه بوده است؟ آیا مقصر خرید املاک و سهام صنایع بی ارتباط با خودروسازی نیز بانک مرکزی است؟ آیا مقصر بستن قراردادهای محرمانه و ضعیف با پژو و رنو نیز بانک مرکزی است ؟

بی نظر می رسد با طرز تفکری که بر صنعت خودروسازی حاکم است این صنعت هیچگاه روی آرامش و رستگاری را به خود نخواهد دید.