مکاجو

مطالب / اخبار خودروسازی زیر ذره‌بین قوه‌قضائیه

images

30 شهريور 1398

خودروسازی زیر ذره‌بین قوه‌قضائیه

در هفته‌ای که گذشت طرح ساماندهی صنعت خودرو بار دیگر از سوی شورای نگهبان به مجلس ارجاع داده شد و دادستان تهران نیز خط و نشان تازه‌ای برای خودروسازان کشید. در این هفته اما شاهد اظهارنظرها و اتفاقات دیگری در حاشیه صنعت خودرو کشور بودیم که در مرور اخبار هفته به آنها خواهیم پرداخت.

اما در هفته جاری اظهارنظر رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد دو شریک فرانسوی صنعت خودروی ایران نیز جالب توجه بود. وزیر صمت در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌های کشور با بیان اینکه رفتار بد رنو و پژو با ایران فراموش نمی‌شود، عنوان کرده بود که این دو شرکت خلاف تعهدات و هرگونه اصول همکاری و بازرگانی، صنعت خودروی ایران را ترک کردند. رحمانی همچنین تاکید کرده که مسوولان این دو شرکت فکر می‌کنند وضعیت همیشه اینگونه خواهد ماند، این در شرایطی است که ما به آنها گفتیم بروند و دیگر هم برنگردند یعنی اگر تحریم هم برداشته شود اینها جایی ندارند.

اظهارنظر رحمانی اما با واکنش احمد نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان مواجه شد به‌طوری‌که وی با اشاره به شرایط تحریمی کشور و اینکه تمام شرکت‌های خارجی از ترس جریمه آمریکایی‌ها، همکاری خود را با خودروسازی کشورمان کاهش داده‌اند عنوان کرده اگر آمریکایی‌ها به برجام بازگردند نمی‌توان صد‌در‌صد قضاوت کرد که فرانسوی‌ها باید از ایران بروند، بلکه در آن زمان هم باید ببینیم در مناقصه‌ها آنچه به نفع صنعت خودروی کشور است، چیست؟ وی یادآور شده که تحریم‌ها سبب شد فرانسوی‌ها که در ایران سرمایه‌گذاری کرده و حتی پول نقد آورده بودند، همه سرمایه خود را رها کرده و بروند، بنابراین باید به دور از سختگیری، ابتدا صبر کنیم تا شرایط عادی شود و پس از آن تصمیم اقتصادی بگیریم. وی درخصوص تغییر شرکای صنعت خودرو هم خاطرنشان‌کرد: در صنعت خودروی کشورمان، نقص زیاد هست و نیاز به کمک و دانش فنی وجود دارد و در این راستا ناگزیر از همکاری با خارجی‌ها هستیم.

اما بازدید سرزده دادستان تهران از پارکینگ بزرگ آزادگان واقع در اتوبان فتح که تعداد زیادی خودرو در خود جای داده نیز از جمله اخبار مهم این هفته بود که به نظر می‌رسد باز هم برای خودروسازان دردسرساز شود. علی القاصی دادستان تهران سه‌شنبه گذشته به‌طور سرزده به پارکینگ آزادگان رفت، پارکینگی که به نقل از شاهدان عینی چند هزار خودرو در آن خاک می‌خورد. طبق مشاهدات برخی از خبرنگاران در پارکینگ مذکور بالغ بر ۳ هزار خودرو نگهداری می‌شود که بخش عمده این خودروها متعلق به شرکت سایپا بوده و به علت نواقص فنی و قطعه‌ای در این پارکینگ نگهداری می‌شوند. بر این اساس دادستان تهران خواستار توضیحات مسوولان سایپا برای علل نگهداری این تعداد خودرو در پارکینگ شده است. اما علی القاصی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه علل نگهداری چند هزار خودرو سایپا و ایران‌خودرو در پارکینگ‌های روباز در دستگاه قضا پیگیری خواهد شد اضافه کرده اگر این موضوع به لحاظ نقص قطعه باشد سراغ قطعه‌سازان نیز خواهیم رفت