مکاجو

مطالب / اخبار علت گرانی شدید خودروی وارداتی در ایران چیست؟

images

12 شهريور 1398

علت گرانی شدید خودروی وارداتی در ایران چیست؟

یک کارشناس خودرو درباره علت گرانی خودرو می‌گوید: در صورتی که تعرفه واردات خودرو به کشور تا این میزان بالا نبود شاهد گرانی خودرو نبودیم. واردات خودروی کارکرده حرف عجیبی است و باید صفر کیلومترها با تعرفه پایین وارد شوند.

فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو در خصوص واردات خودروی کارکرده به کشور و زیر و بم‌های آن اظهار کرد: واردات خودروهای کارکرده را می‌توان حرف عجیبی دانست چراکه حتی درحال‌حاضر امکان ورود نمونه‌های صفر کیلومتر به کشور وجود ندارد. اگر بتوانیم نمونه‌های صفر کیلومتر را با تعرفه کمتر به کشور وارد کنیم چرا باید به سمت خودروهای کارکرده برویم؟

مهم‌ترین عامل گرانی خودرو در ایران تعرفه است و اگر تعرفه به این اندازه سنگین نبود شاهد گرانی خودروی وارداتی در ایران نبودیم. ما باید مسئله تعرفه را حل کنیم هرچند که مخالفتی با ورود خودروهای کارکرده به کشور نیز نداریم. زمانی که ورود صفر کیلومترها ممنوع می‌شود بهانه اصلی میزان تعرفه‌هاست.

در صورت ورود خودروهای کارکرده به کشور باید تا حدی از میزان سختگیری در زمینه استاندارد کاسته شود و می‌توان همین کار را برای خودروهای وارداتی صفر کیلومتر نیز انجام داد. از طرفی باید اجازه داده شود خودروهای وارداتی صفر به بازار ورود پیدا کنند تا خود به خود بسیاری مسائل حل ‌شوند.


حتی اگر کاهشی نیز رخ دهد احتمال اینکه قیمت‌ها دوباره به حالت پیش بازگردد وجود دارد چراکه عرضه وارداتی‌ها انجام نمی‌شود. زمانی که عرضه وجود نداشته باشد، نرخ برخی خودروهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ممکن است حتی از خودروهای صفر کیلومتر نیز بالاتر باشد. دلیل این قضیه نیز به وارد نشدن خودروهای جدید از همان مدل برمیگردد. با توجه به اینکه عرضه خودروهای وارداتی و حتی برخی از مونتاژیها قطع شده است شاهد افت یا ثبات نرخ برای این محصولات در آینده خواهیم بود.