مکاجو

مطالب / اخبار کاهش قیمت خودرو در پی بازداشت مدیران خودروساز

images

30 مرداد 1398

کاهش قیمت خودرو در پی بازداشت مدیران خودروساز

دو روز پیش سخنگوی دولت از برکناری مدیرعامل ایران خودرو به دلیل افزایش غیرقانونی قیمت خودرو خبر داد و در پی این مسأله، عصر روز دوشنبه هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو بازداشت شد.پیش از آن نیز دو نفر از مدیران ارشد این شرکت خودرویی بازداشت شده بودند. پیش از بازداشت مدیران ایران خودرو نیز تعدادی از مدیران شرکت ساپیا بازداشت شده بودند و خبر ممنوع‌الخروجی مدیرعامل این شرکت نیز در خبرگزاری فارس منتشر شد.

پس از این اتفاقات و در شرایطی که تحویل خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز کمی سرعت گرفته است، باعث شد تا قیمت خودرو در بازار روندی کاهشی داشته باشد. این تأثیر علاوه بر اینکه قیمت خودروهای ایران خودرو را کاهش داد باعث کاهش قیمت محصولات سایپا نیز شده است.

در این وضعیت با وجود تعطیلی تابستانه کارخانه، محصولات شرکت سایپا این روزها فاکتور می‌شود و شرکت به مشتریان خودرو تحویل می‌دهد. این موضوع نیز بر قیمت‌های بازار اثرگذار بوده است. همچنین می‌توان به تأثیر بازداشت چند نفر از مدیران سایپا و برخورد با چند نمایندگی پرفروش این گروه خودروسازی طی روزهای گذشته اشاره کرد که باعث وارد شدن شوک به بازار خودرو شده بود. به این ترتیب در حال حاضر بازار خودرو مقداری کنترل شده و همان‌طور که برخورد با برخی مفاسد اقتصادی در حوزه ارز روی قیمت دلار تاثیر گذاشت، برخورد با برخی مدیران صنعت خودرو نیز کاهش قیمت‌ها را در بازار به همراه داشته است.


علیرضا پورحسنی، مدیر یک نمایندگی سایپا در این مورد به فارس، گفت: هر ساله در تیر و مرداد ماه با افزایش تقاضا و التهاب بازار خودرو روبرو بودیم ولی امسال تقاضای زیادی برای خرید خودرو وجود ندارد.وی ادامه داد: قیمت خودروها بالا رفته و در مقابل، کسب و کار مردم ضعیف شده و قدرت خرید خودرو در کشور به اندازه قبل وجود ندارد. در عین حال، افرادی که در خرید خودرو سرمایه‌گذاری کرده بودند حالا با رکود بازار به فکر فروش خودروهایشان هستند و مجبورند قیمت این خودروها را کاهش دهند.