مکاجو

مطالب / اخبار روزهای سرد خودروسازی

images

23 بهمن 1397

روزهای سرد خودروسازی

طبق آمار اعلامی ازسوی وزارت صنعت،معدن و تجارت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۶۷۲ هزار و ۲۷۲ دستگاه انواع محصول سواری را تا پایان دی امسال تولید کرده‌اند. کاهش تولید ۱۰ ماهه خودروسازان در شرایطی است که بررسی آمار ماهانه خودروسازان نشان می‌دهد تیراژ محصولات سواری آنها در دی‌ماه و نسبت به آذر، ۲/ ۳۱ درصد بالا رفته است. غول‌های جاده مخصوص توانسته‌اند در اولین ماه زمستان ۴۳ هزار و ۱۹۷ دستگاه محصول سواری را به تولید برسانند و این نشان می‌دهد روند تامین قطعات در دی‌ماه بهبود یافته است.

در بین خودروسازان بزرگ کشور، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید ۳۴۹ هزار و ۹۷۸ دستگاه محصول، ۴۰ درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند. سایپایی‌ها با تولید ۲۰۵ هزار و ۲۹۳ دستگاه خودرو سواری در ۱۰ ماه امسال، ۳۲ درصد کاهش تولید داشته‌اند. پارس‌خودرو هم که ۱۱۷ هزار و یک دستگاه تیراژ تا پایان دی‌ماه داشته، متحمل کاهش تولید ۴۰درصدی شده است. در مجموع گروه خودروسازی سایپا (سایپا و پارس‌خودرو) در دی‌ماه امسال ۲۱ هزار و ۱۱دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا نسبت به آذر، ۳/ ۵۵درصد افزایش را تجربه کند.

افزایش تیراژ ماهانه خودروسازان با بهبود روند تامین قطعات در ارتباط بوده، به‌خصوص اینکه گفته می‌شود ترخیص قطعات از گمرک در دی، با سرعت بیشتری انجام شده است. هرچند هنوز تیراژ خودرو روند مناسبی ندارد و بعید است تا پایان سال به مرز یک میلیون دستگاه برسد، با این حال برطرف کردن موانع تامین قطعه می‌تواند تولید را هرچه بیشتر افزایش دهد. طی هفته گذشته، وعده دولت مبنی بر تزریق ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به زنجیره خودروسازی محقق و این پول (به ازای بدهی خودروسازان به صنعت قطعه) تمام و کمال در اختیار قطعه‌سازان قرار خواهد گرفت. به گفته قطعه‌سازان تزریق این نقدینگی توان تولید قطعات را افزایش می‌دهد، به نحوی که طبق وعده آنها، ظرف هشت هفته تیراژ خودروسازان بزرگ بیش از دو برابر خواهد شد. اگر این وعده عملی شود، روند تحویل خودروهای ثبت‌نامی معوق نیز تسریع می‌شود و احتمالا خودروسازان می‌توانند طی چند ماه آینده، تعهدات عقب افتاده را برطرف کنند. در حال‌حاضر سه خودروساز بزرگ کشور با کوهی از تعهدات عقب‌افتاده روبه‌رو هستند و قطعا با روند فعلی تیراژ، توان عمل به آنها را به این زودی‌ها نخواهند داشت؛ با این حال اگر وعده قطعه‌سازان مبنی بر دو برابر شدن تیراژ محقق شود، تحویل خودروهای به اصطلاح تاخیری سرعت قابل‌توجهی خواهد گرفت. البته خودروسازان همچنان با چالش تامین قطعات از خارج مواجه هستند، هرچند قرار است ۸۰۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی نیز در اختیار آنها و قطعه‌سازان قرار گیرد تا این چالش نیز کمرنگ شود.

16 (1)