مکاجو

مطالب / اخبار استدلال های عجیب نائب رئیس مجلس در دفاع از خودروسازان

images

15 بهمن 1397

استدلال های عجیب نائب رئیس مجلس در دفاع از خودروسازان

مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات صنعت خودروسازی کشور، گفت: دولت خودرو را قیمت‌گذاری می‌کند و این روند برای خودروسازان به صرفه نیست؛ زمانی که تصمیمات اصلی این حوزه توسط دولت اخذ می‌شود خودروسازان ناچار هستند خودرو را با ضرر به فروش رسانند به طور مثال خودرویی که هزینه تمام شده آن ١٠ میلیون تومان است را ۵ میلیون تومان قیمت گذاری و به فروش می‌رسانند که در این شرایط خودروسازان در فروش هر خودرو ۵۰ درصد ضرر می‌کند، لذا با ادامه این روند زیان انباشته ایجاد می‌شود و در نهایت نقدینگی این شرکت‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.در شرایطی که شرکت‌های خودروسازی هر خودرویی را با زیان به فروش رسانند پولی برای پرداخت به قطعه‌سازان ندارند و در ادامه این روند قطعه‌ساز نیز نمی‌تواند بدهی خود را به بانک پرداخت کند که این چرخه باعث مشکلات بسیار در خودروسازی و قطعه سازی می‌شود و مانعی برای توسعه سرمایه گذاری ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات خودروسازان اخذ مالیات از آنها توسط دولت است، خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات رسیده دولت تاکنون پشتیبانی خوبی از خودروسازی انجام نداده، بنابراین خودروسازان با هدف ایجاد نقدینگی پیش فروش می کنند تا از این طریق هزینه توسعه و نوآوری خود را به دست آورند.سیاستگذاری دولت و مجلس در صنعت خودروسازی بازار خرید و فروش این کالا را با مشکل مواجه کرده است همچنین مدیریت‌ها در صنعت خودروسازی، با تغییر دولت‌ و حتی در یک دولت با تغییر سلیقه‌ها، مکرر تغییر می‌کند که می‌توان آن را نیز یکی دیگر از مشکلات این حوزه برشمرد.ثبات مدیریتی در صنعت خودروسازی کم است و با تغییر هر مدیر، سلیقه جدیدی به صنعت خودروسازی تزریق می‌شود، در نتیجه جهت گیری که باید در جریان باشد محقق نمی‌شود از سوی دیگر نمایندگان مجلس یا افراد دیگر برای اشتغالزایی به صنعت خودروسازی نیروی انسانی تزریق می‌کنند و در نتیجه این شرکت ها با تعداد زیاد نیروی کار مواجه می شوند.این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: قطع وابستگی در خودرو مستلزم پشتیبانی از این صنعت است. وی با اشاره به راهکارهای لازم برای پشتیبانی از صنعت خودروسازی، اضافه کرد: اگر مشکلات قانونی دراین حوزه وجود دارد باید تا جای ممکن آن را رفع کنیم، قیمت خودرو را با واقعیت بازار و قیمت واقعی تطبیق دهیم و در نهایت با مردم بر اساس صداقت و درستی صحبت کنیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا خودروسازان در این چهل سال به رسالت خود به درستی عمل کردند، توضیح داد: از یک سو در این سال‌ها خودروسازی ثبات مدیریت نداشت و مدیریت براساس نگاه دولت و سیاسیون مکرر تغییر کرد از سوی دیگر قوانین به درستی از خودروسازان پشتیبانی نکرد بنابراین این صنعت نتوانست به اهداف خود دست یابد.این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اگر به دنبال تقویت صنعت خودروسازی هستیم باید به آن کمک کنیم، تاکید کرد: زمانیکه که بچه ها توانایی راه رفتن ندارند بزرگترها به آنها در این امر کمک می‌کند اما زمانی که بچه ها قدرت گرفتند دست بزرگترها را می‌گیرند. ما در ابتدا باید به صنعت خودروسازی کمک کنیم و پس از آنکه تقویت شد و پیشرفت کرد از آنها مالیات دریافت کنیم و انتظار اشتغال‌زایی و... داشته باشیم.به زعم پزشکیان وقتی برای صنعتی که هنوز به قدرت نرسیده هزینه و توقع ایجاد شود در قدم های اولیه خود وا می‌ماند.همان چیزی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا علیرغم عدم ثبات مدیریت، اگر خودورسازان برنامه داشته باشند می‌توانند به پیشرفت دست یابند، گفت:  خودروسازان برنامه ندارند بنابراین هر مدیر جدید برنامه جدید تدوین می‌کند و هر چه مدیریت گذشته پنبه کرده آن را رشته می‌کند و محصول جدید می‌بافد. بی‌ثباتی در صنعت باعث ایجاد مشکلات بسیار می‌شود. ثبات برنامه، پشتیبانی سیاستمداران از این حوزه و نظارت بر برنامه ها جز اصولی است که هر مدیریتی باید از آن برخوردار باشد.

 اظهارات تعجب برانگیز پزشکیان درحالی است که وی از یک سو معتقد است دولت نباید در خودروسازی دخالت و از سوی دیگر معتقد است خودروسازان کشور با عمر 40 ساله هنوز کودک هستند پس دولت باید به آنان کمک کند و دریافت مالیات را این مونتاژکاران وطنی را متوقف کند. متاسفانه همین نگاه دلسوزانه که ناشی از برداشت های کودکانه درباره خودروسازی کشور است ، مصیبت امروز صنعت کشور است. آقای پزشکیان که معتقدند باید با مردم با صداقت سخن گفت لطف کنند و این پرسش ساده را از مردم بپرسند که آیا معتقدند دولت ها در طی این 40 سال از خودروسازی حمایت کرده اند یا خیر ؟

پرسش دیگری که به ذهن متبادر می شود این است که آیا جناب آقای پزشکیان همین اعتقاد افراط گونه برای حمایت و عدم دریافت مالیات را از سایر بخش های صنعت کشور نیز دارند ؟ طبق استدلال ایشان چون خودروسازی هنوز به سودهی نرسیده نباید مالیات دهد پس با همین منطق بسیاری از صنایع دیگر نیز نباید مالیات بدهند.

درباره ثبات مدیریتی نیز این نکته بدیهی است که مدیر کارآمد تاثیر خود را حتی در کوتاه مدت نیز می تواند بر مجموعه تحمیل کند. وقتی مدیرعاملان خودروسازی فکر و ذهن شان مسحور بستن قرارداد با شرکت های فرانسوی است و بدتر آنکه در چندسال اخیر دوبار کلاه کشاد خروج و بدعهدی رنو و پژو بر سرشان رفته و عبرت نگرفته اند ؛ آیا این وضیت ارتباطی با ثبات مدیریتی دارد ؟ آقای پزشکیان حتما بخش از مشکل صنعت کشور عدم ثبات است ولی مشکل اصلی به تفکر مدیریتی در کشور باز می گردد و این نکته همان حلقه مفقوده ای است که مدیران خودباختگان ذهنی هیچگاه بدان توجه نمی کنند حتی اگر سال ها بر صندلی مدیریتی یک مجموعه تکیه زده باشند