مکاجو

مطالب / اخبار قیمت خودرو در آینده نزدیک کاهشی نخواهد بود

images

4 بهمن 1397

قیمت خودرو در آینده نزدیک کاهشی نخواهد بود

گام دوم و نهایی آزادسازی قیمت خودروهای داخلی روز گذشته و همزمان با اعلام فهرست جدید قیمت محصولات گروه خودروسازی ایران خودرو بر اساس نرخ حاشیه بازار، آغاز شد. این اما تنها یکی از دلایل تغییر آرایش قیمتی در بازار خودرو طی روزهای آینده خواهد بود. از آن سو اما مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه و در ادامه بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو، طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن، دولت باید تا سه سال آینده از تصدی‌گری در حوزه صنعت خودرو کنار برود و در این خصوص تنها حضور نظارتی داشته باشد. این اما در حالی است که ترخیص بیش از 13هزار دستگاه خودروی خارجی محبوس شده در گمرکات کشور، دیگر عامل تغییر‌دهنده قیمت خودرو در روزهای آتی خواهد بود. به این ترتیب، ورود خودروهای خارجی دپو شده به بازارها، میزان تقاضا برای خرید خودروهای داخلی را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد و حتی ممکن است تقاضا برای خرید خودروهای داخلی در کانال‌های قیمتی کنونی را به‌شدت کاهش دهد.

خودروسازان در حال حاضر تمام تلاش خود را برای تکمیل تعهدات پیشین خود به کار بسته‌اند، تا آنجا که حتی صحبت از جایگزینی برخی محصولات پیش‌فروش شده با محصولات جدید، به دلیل در دسترس نبودن قطعات مورد نیاز برای تولید خودروهای پیش‌فروش شده هم مطرح شده است. به این ترتیب، از آنجا که فعلا قرار نیست خودرویی با قیمت‌های جدید به بازار عرضه شود، افزایش قیمت‌ها این علامت را به بازارها صادر می‌کند که این قیمت‌ها، «کف قیمتی» در بازار هستند. به همین دلیل، به نظر می‌رسد طرح وزارت صنعت برای افزایش تیراژ تولید به منظور کاهش قیمتها در بازار، از همین حالا با عدم موفقیت رو به رو شده باشد.

نکته ای که موید عدم کاهش قیمت ها تا ابتدای سال آینده خواهد بود مصاحبه مدیرعامل ایران خودرو است. هاشم یکه زارع در مصاحبه ای عنوان کرده بود « تا پایان اردیبهشت ۹۸ شاهد ایجاد توازن در قیمت تولیدات کارخانه و بازار خودرو خواهیم بود » البته اگر این قول مدیرعامل ایران خودرو اعتبار داشته باشد شاید بتوان امیدوار بود چند درصدی از افزایش 70 درصدی قیمت خودرو در سال آینده کاسته شود. به هر حال کاهش چنددرصدی قیمت خودرو شاید دیگر برای بخش عظیمی از مصرف کننده داخلی اهمیتی نداشته باشد چراکه با این سطح از قیمت آنان توان خرید خودرو را نخواهند داشت.