مکاجو

مطالب / اخبار سوخت های پاک و جایگزین بنزین کدامند (بخش دوم)

images

4 بهمن 1397

سوخت های پاک و جایگزین بنزین کدامند (بخش دوم)

5 ـ Biodiesel

بیودیزل دسته دوم سوخت زیستی است که از دانه های روغنی و حتی روغن دورریختنی آشپزی در طی فرآیند «تبادل استری» تهیه شده و روغن به بیودیزل و گلیسترین تجزیه خواهد شد. این سوخت جایگزینی برای موتورهای دیزل است. هزینه بالای تولید یکی از نقاط ضعف این سوخت به شمار می رود. بیودیزل حلال قوی تری از دیزل است بنابراین مشکل رسوب و ناخالصی در سوخت مورد استفاده در موتور تا حدی زیادی رفع می شود.

 

 

6 ـ Propane

سوخت پروپان و LPG رابطه نزدیکی با هم یکدیگر دارند لذا دانستن تفاوت آنها ضروری است. LPG سوختی شامل پروپان است ولی عکس این قضیه درست نیست. به همین دلیل است که برخی سوخت پروپان را با نام LPG هم می شناسند. تعداد کمی خودرو در جهان تنها از پروپان استفاده می کنند و اکثرا دوگانه سوز هستند که در ابتدا با بنزین روشن شده و سپس بدلیل انتشار کمتر کربن دی اکسید و سایر آلاینده ها به پروپان تغییر می کنند.

 

 

7 ـ Water

اگر روزی رویای تامین سوخت خودروها با آب محقق شود ؛ شاید فکر کنید غم انگیزترین افراد کره زمین جایگاه داران سوخت خواهند بود ولی سوختگری با آب کمی پیچیده تر از این است که ماشین خود را به نزدیک ترین شیرآب برسانید ! به لطف پیشرفت علم ما می توانیم به کمک الکترولیز آب را به عناصر تشکیل دهنده آن یعنی اکسیژن و هیدروژن تبدیل کنیم و این کلید حل معما خواهد بود. البته الکترولیز خود نیاز به نیروی برق دارد و راه اندازی خودرو با هیدروژن نیز اتلاف انرژی به همراه دارد پس موضوع آنقدرها هم ساده و بدون نقص نخواهد بود. البته فراموش نکنیم برای برق موردنیاز فرآیند الکترولیز می توانیم از پنل های خورشیدی در بالای خودروها استفاده کرد. پس حداقل انرژی یک بخش این ماجرا می تواند رایگان تامین شود. البته قیمت همین پنل ها نیز می تواند مانعی بر سر قیمت نهایی این خودروها باشد.

 

 

8 ـ Air

این پیشنهاد از قبلی هم هیجان انگیزتر خواهد بود. هم اکنون شرکت tata که شرکت Jaguar Land Rover را خریداری کرده در حال کار برروی این پروژه است.استفاده از هوا به عنوان سوخت پیشران خودروها از طریق هوای فشرده شده در یک مخزن عملی خواهد شد. هنگامی که هوا با فشار از تانک خارج شود خودرو نیز به حرکت در می آید. از نقص های این روش نیاز به انرژی و برق برای فشرده کردن هوا در مخزن است. پیش از این سیتروئن خودرویی کانسپت به نام Cactus Airflow 2L را در سال 2014 معرفی کرد که سوخت پایه آن بنزین بود ولی از دو سیلندر هوا نیز بهره می گرفت. پس از حرکت خودرو می توانست فقط با هوا نیز به حرکت ادامه دهد !

 

 

 

 

ترجمه از سایت یوزکار

مطالب مرتبط

سوخت های پاک و جایگزین بنزین کدامند ؟ (بخش اول)