مکاجو

مطالب / اخبار اولین اتوموبیل های شرکت های بزرگ خودروسازی (بخش اول)

images

29 دی 1397

اولین اتوموبیل های شرکت های بزرگ خودروسازی (بخش اول)

اولین اتوموبیل های شرکت های بزرگ خودروسازی

 

نخستین خودرو با فرمت امروزی را «کارلز بنز» در سال 1885 ساخت. پس از آن شرکت های بسیاری تلاش کردند تا نام و نشانی برای خود دست و پا کنند. اما همه آنها نتوانستند بر مشکلات تولید غلبه کنند و به بوته فراموشی سپرده شدند. در ادامه به بررسی نخستین خودروهای تولید شده برخی از خودروسازان می پردازیم.

 

1 ـ  Mercedes-Benz: Patent Motorwagen (1886)

تمام ماجرا با این خودرو شروع شد. این مدل نخستین خودروی تولیدی و ثبت شده در دنیا شناخته می شود و در حکم اجداد خودروهای امروزی است. کارل بنز آن را در سال 1885 ساخت و یکسال بعد حق امتیاز آن را به نام خود ثبت کرد اما شرکت مرسدس بنز تا سال 1901 حاضر به تولید آن نشد. اولین خودرو جهان تنها 3 چرخ داشت و با داشتن یک سیلندر 954 سی سی از یک موتور با قدرت 0.75 اسب بخار بهره می برد. البته کارل بنز در سال 1893 خودروی 4 چرخ با 3 اسب بخار و حج سیلندر 1745 سی سی که ویکتوریا نام داشت را تولید کرد. مرسدس بنز بعدها در کمپانی دایملر ادغام شد و موفق شد در سال 2017 حدود 2.5 میلیون خودرو تولید کند.

 

 

2 ـ Peugeot (1891)

شرکت پژو در سال 1842 با هدف تولید نمک و آسیاب فلفل تاسیس شد و 40 سال بعد «آرماند پژو » با طراحی و ساخت نخستین دوچرخه به دنیای صنعت وارد شد. نخستین خودرو پژو در سال 1891 تولید شد. یک ماشین 4 چرخ با موتور  V-twin که در عقب خودرو قرار داشت و با یک زنجیر متصل به چرخ های عقب باعث حرکت خودرو می شد. در سال اول تنها 5 عدد از آن تولید شد. اما سال بعد این تعداد به 29 عدد رسید. در سال 1900 نیز تولید پژوه به 500 دستگاه در سال افزایش یافت. پژو امروزه بخشی از گروه PSA یا پژو ـ سیتروئن است که شرکت های دیگری از قبیل واکسهال و اوپل نیز بخشی از آن هستند.

 

 

3 ـ Ford: Quadricycle (1896)

هنری فورد نخستین خودروی آزمایشی خود را در سال 1896 ساخت که با نام فورد 4 چرخ شناخته می شود. البته این مدل به چرخه تولید نرسید. هنری فورد در سال 1899 شرکت خودروسازی به نام دیترویت را تاسیس کرد ولی 3 سال بعد آن به شرکت خودروسازی فورد تغییر نام یافت. شرکت فورد در طی یکسال سرمایه گذاران خود را از دست داد و او نیز شرکت را ترک کرد و شرکت جدیدی با نام  Ford Motor Company را تاسیس کرد.

 

ترجمه از سایت یوزکار

 

مطالب مرتبط :

اولین اتوموبیل های شرکت های بزرگ خودروسازی (بخش دوم)