مکاجو

مطالب / اخبار اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 19 / 10 / 97

images

19 دی 1397

اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 19 / 10 / 97

& رئیس‌کل گمرک با اشاره به مصوبه هیات‌وزیران برای ترخیص ۱۳ هزار خودروی مانده در گمرک گفت: این مصوبه چهار ماه اعتبار داردو خودروهایی که تا تاریخ تصویب این مصوبه، وارد کشور شده باشند، مشمول هستند. مهدی میراشرفی در حاشیه نشست مدیران وزارت اقتصاد و دارایی با مجمع کارآفرینان در جمع خبرنگاران با اشاره به ترخیص خودروهای موجود در گمرک اظهار کرد: بعد از ممنوعیت واردات خودروهای لوکس، بیش از ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر برای خرید خودرو، پیش‌ثبت‌نام کرده بودند که به ناچار باید این خودروها تحویل مشتری شود. وی افزود: از سوی دیگر گمرک باید ۴۲۰۰ میلیارد تومان درآمد گمرکی کسب می‌کرد که این درآمد معطل مانده بود.وی ادامه داد: مجموع این دلایل موجب شد تا ترخیص خودروهای باقی‌مانده در گمرک با مصوبه هیات‌وزیران عملیاتی شود.

& در پی انتشار اخبار غیر واقع به نقل از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه توضیحاتی را ارایه داد. این مرکز در پی انتشار گزارش «انتقاد خودرو‌سازان از بلاتکلیفی» اعلام کرد: «در گزارش منتشر شده به نقل از محسن صالحی نیا، تولید خودرو در سال 97، برابر 800 هزار دستگاه ذکر شده بود که در واقع منظور وی تولید 800 هزار دستگاه خودرو تا روز هفدهم دی ماه امسال بوده که 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.» لازم به توضیح است براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تولید خودرو به یک میلیون دستگاه تا پایان سال خواهد رسید.

 

 

& وزیر جدید صنعت و معدن باید به تشکیل جلسات شورای سیاست گذاری خودرو با حضور نمایندگان همه تشکل‎های فعال در صنعت خودرو اعم از خودروساز، قطعه‎ساز و واردکننده اهتمام ورزد چرا که در 18 ماه گذشته اتفاقاتی که در بازار خودرو رخ داده در نتیجه خلأ حضور نمایندگان بخش خصوصی در شورای سیاست‌گذاری خودرو بوده است. در شرایط حساس فعلی که صنعت خودرو نیازمند سیاست‌گذاری ها و راهبردهای جدیدی است بیش از همیشه جایگاه شورای سیاست گذاری صنعت خودرو احساس می شود، شورایی که به گفته کارشناسان برگزاری جلسات منظم آن در سالهای گذشته موجب ثبات بخشی به تصمیمات در صنعت خودرو شده است و بی توجهی در برگزاری آن به خصوص در دولت دوازدهم، خودروسازان را با مشکلات مدیریتی و ناهماهنگی های بسیاری رو به رو کرده است. در چند ماه اخیر شاهد اتفاقاتی در بازار خودرو هستیم که بسیاری از کارشناسان اوضاع بوجود آمده را نتیجه عدم برگزاری منظم نشست های شورای سیاست گذاری خودرو و مهم تر از آن خلاء نمایندگان بخش خصوصی در این شورا می دانند چنانچه معتقدند در این دوره تصمیمات اشتباهی اتخاذ شده که هم خودروسازان بزرگ داخلی و هم واردکنندگان را متضرر کرده است.

 
 
& سومین دوره نمایشگاه خودروی تهران در حالی کار خود را آغاز کرده است که ماجرای قیمت گذاری محصولات خودروسازان در کنار تصمیمات تازه در مورد خودروهای در گمرک مانده همچنان وقایع حوزه خودرو را در صدر اخبار نگه داشته است.درست در روزهایی که اهالی خانوادهی بزرگ «خودرو» مشغول برگزاری بزرگترین رویداد خودرویی کشورمان در نمایشگاه شهر آفتاب هستند، شاهد اخبار جدید از ورود خودروهای در گمرک مانده و همچنین تصمیمات تازه از پروسه فرسایشی قیمت گذاری خودروهای داخلی هستیم. اخباری که اگرچه موجب نشده هنوز رونق به بازار تزریق شود اما به نظر می رسد تب و تاب این روزهای نمایشگاه را بالاتر برده و جو روانی به نسبت مثبتی را با این بازار همراه کند. نمایشگاه خودروی شهر آفتاب که روز دوشنبه میزبان عکاسان، خبرنگاران و اهالی رسانه بود قرار است از امروز یعنی ۱۸ دی ماه آغاز و تا ۲۱ دی ماه میزبان علاقمندان به این رویداد خودرویی باشد. البته یکی از مهمترین اخبار در خصوص آغاز به کار این نمایشگاه غیبت ستارگان اروپایی و خودروسازان خارجی است که بدون تردید اثر بسیاری بر کم و کیف برگزاری این رویداد خواهد داشت.

با این وجود اما مدیران خودرویی و صنعتی کشورمان که روز دوشنبه در مقابل خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری های داخلی قرار گرفته بودند سعی داشتند با لبخندی که نشان از وضعیت به سامان خودرو در کشورمان است، ربان افتتاحیه سومین دوره نمایشگاه خودرو تهران را قیچی کنند. اتفاقی که اگرچه در ظاهر با میل درونی مدیران خودروساز همخوانی داشت اما تغییری در رکود سایه افکنده بر بازار خودرو ایجاد نکرد.مبحث بعدی و البته سرنوشت ساز برای خودروسازان و مشتریانشان موضوع قیمت گذاری است که اکنون چندین ماه است بین مسئولان دست به دست می شود. همزمانی برگزاری نمایشگاه خودروی تهران با بلاتکلیفی خودروسازان در تعیین تکلیف محصولاتشان به نوعی یکی از محورهای فعالیت نمایشگاهی را زیر سوال می برد. به این صورت که اکنون خودروسازان غرفه هایی برپا کرده اند که مشغول عرضه محصولاتی بدون قیمت است. محصولاتی که اگرچه از همان سبد قدیمی خودروسازان عرضه شده اما دست و پای خودروسازان را برای بازاریابی و تشریح مشخصات محصولات شان بسته است. البته ناگفته نماند که در میان محصولات تکراری عرضه شده در این نمایشگاه چند خودرو از شرکت زامیاد و هچنین یک محصول چینی از یک شرکت واردکننده از جمله معدود محصولاتی است که ارمغان سومین نمایشگاه خودروی تهران برای بازدیدکنندگانش خواهد بود.
 
 
& «خودرو گران خواهد شد»،  این خبر هفته‌ای‌ چندین مرتبه در رسانه‌ها منتشر می‌شود تا بازار خودرو را آماده‌ اعلام قیمت‌های جدید کند. قیمت‌هایی که هم برای نمایشگاه‌داران و دلال‌های بازار خودرو مهم است و هم سهام‌داران شرکت‌های خودروسازی در بازار سرمایه. حجم معاملات و رشد سهم‌های خودرویی در هفته‌های گذشته در بورس بیانگر توجه خاص سهام‌داران به شرکت‌های خودروسازی و البته افزایش قیمت‌ خودروست. تحلیل‌ها نیز از این حکایت دارد که با افزایش قیمت خودرو، شاید حاشیه‌ سود دلال‌ها به شدت‌ کاهش پیدا کند، ولی سهام‌داران شرکت‌های خودروسازی سود خوبی در کوتاه مدت می‌برند.

شبکه‌های مجازی به ویژه تلگرام به محل بحث بین طرفداران سهم خودرویی و مخالفان آن تبدیل شده‌است. ادمین‌های زیادی که خود را کارشناس بورس معرفی می‌کنند در ماه‌های گذشته خرید سهم خودرو را غیر منطقی و زیان‌ده معرفی کردند و برای این ادعا دلایلی نیز ارائه دادند، ولی مسئله اینجاست پس از بازار خوب شهریور و نیمه نخست مهر، بخش‌های مختلف بازار سرمایه مانند پتروشیمی‌ها، فولاد و آهن ضرر سنگینی را متحمل شدند و  در مقابل سهم‌های خودرویی یا ثابت ماندند یا در سود هستند.

خساپا، نماد شرکت‌ سایپا و خودرو نماد شرکت ایران‌خودرو در شبکه‌های اجتماعی درقالب ارزنده‌ترین سهم‌های خودرویی معرفی می‌شوند. حجم معاملات این دو نماد در روز‌های گذشته بالا بوده است.  حجم معاملات خساپا در حالت معمول بازار گاهی به 100 میلیون سهم در طول روز‌ نمی‌رسید، ولی در هفته‌های گذشته به صورت معمول بالاتر از 150 میلیون‌ سهم در روز معامله شد و حتی چند روز به رکورد بیش از 300 میلیون معامله در روز رسید. ادمین کانال‌های تلگرامی که طرفدار خرید سهم‌های خودرویی هستند بار‌ها عکسی از صفحه‌ مربوط به  نماد خساپا از سال 94 منتشر می‌کنند که پس از افزایش قیمت خودرو در سال 94 برای خرید سهام این شرکت دو میلیارد‌ تقاضای سهم در صف خرید قرار داشت.ادمین‌ کانال‌های تلگرامی به واسطه‌ این عکس مدعی می‌شوند خساپا پس از افزایش قیمت خودرو سود خوبی نصیب سهام‌داران خواهد کرد. ناگفته‌نماند خساپا یکی از لیدرهای بازار و البته گروه خودرو شناخته می‌شود. قیمت سهم این شرکت قبل از اردیبهشت کمتر از 85 تومان بود و این روز‌ها به بالاتر از 135 تومان ر‌سیده است.سهم‌ خودرو نیز در کنار‌ خساپا یکی از محبوب‌ترین‌ سهم‌های خودرویی است که حجم معاملاتش در روز‌های گذشته 100 میلیون سهم‌ در روز را شکست. قیمت هر سهم خودرو بالاتر از 250 تومان نوسان می‌کند و پیش‌بینی‌هایی درباره 400 تومانی شدن قیمت این سهم پس از افزایش قیمت خودرو مطرح می‌شود.درکنار خساپا و خودرو سایر سهم‌های این گروه مانند خزامیا نماد شرکت‌ زامیاد، خپارس نماد شرکت پارس‌خودرو، خبهمن نماد شرکت بهمن خودرو، ورنا سهام رنا و خمحرکه نماد شرکت نیرو محرکه در شبکه‌های مجازی به کرات تبلیغ می‌شود. حجم معاملات این سهام‌ها نیز مانند خساپا و خودرو بالاست و شرایط رو به رشدی دارند.

 

& نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: لاستیک‌های بازیافتی عمر مفید کوتاه‌تری نسبت به لاستیک‌های استاندارد دارد و خطر ترکیدگی آن‌ها چندین برابر دیگر لاستیک‌ها است. سیداحسن علوی  با هشدار نسبت به نبود نظارت بر واردات لاستیک، گفت: متأسفانه بخشی از واردات لاستیک خودروهای سبک و سنگین از کشور چین صورت می‌گیرد و در این میان این نگرانی وجود دارد که بخشی از این لاستیک‌ها، محصولات بازیافتی باشد.نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لاستیک های بازیافتی عمر مفید کوتاه تری نسبت به لاستیک های استاندارد دارد و خطر ترکیدگی آن ها چندین برابر دیگر لاستیک‌ها است، زیرا آن ها لاستیک ها کهنه را جمع آوری کرده و بار دیگر برای آن عاج درست می کنند.

ما در سال های گذشته سفری به کشور چین داشتیم و در این سفر بازدیدی از مناطق صنعتی این کشور صورت گرفت، در یکی از بازدیدها ما را به نزدیکی چند روستا برده و اعلام کردند که محصولات صادرشده به ایران در این مناطق تولید می شود، این در حالی است که این مناطق زیرساخت های لازم را برای تولیدات نداشتندوی گفت: ما در سال های گذشته سفری به کشور چین داشتیم و در این سفر بازدیدی از مناطق صنعتی این کشور صورت گرفت، در یکی از بازدیدها ما را به نزدیکی چند روستا برده و اعلام کردند که محصولات صادرشده به ایران در این مناطق تولید می شود، این در حالی است که این مناطق زیرساخت های لازم را برای تولیدات نداشتند.این نماینده مردم در مجلس دهم، با اعلام اینکه واردات لاستیک از کشور چین باید کاملا متوقف شود، گفت: به نظر من کشورهای اروپایی حتی کشورهای کوچک این قاره جایگزین بهتری نسبت به چینی ها است و باید محصولات از این کشورها وارد شود.علوی ادامه داد: در هفته‌های اخیر خبرهایی در رسانه‌ها مطرح شد، مبنی بر اینکه شاید فرآیند بازرسی و آزمایش مرغوبیت لاستیک‌های وارداتی کاهش یابد که این قطعا این مسئله به ضرر مصرف کنندگان و مردم ما خواهد بود.

 

 

& رصد بازار خودرو حاکی از آن است که هنوز قیمت خودرو بالا و رکود حکمفرماست. فروشنده قصد کاهش قیمت ندارد و مشتری هم توان خرید‌. خودرو‌ساز هم با تعیین تکلیف برای دولت منتظر مانده‌‌ تا حمایت لفظی دولت در عمل اجرا شود. قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودروهای داخلی فاصله معناداری به خود گرفته و مدتی است مدیران شرکت‌های خودروسازی به بهانه‌های مختلف مشغول لابی کردن با مسوولان وزارت صنعت و سایر نهادهای ذی‌ربط جهت دریافت مجوز برای نزدیک شدن قیمت کارخانه به حاشیه بازار یا همان افزایش قیمت محصولاتشان هستند.این در حالی است که همچنان کیفیت نامناسب، نبود خدمات پس از فروش منطقی و همچنین از رده خارج بودن اغلب خودروهای تولید داخل جزو مطالبات اصلی مصرف‌کنندگان و کارشناسان صنعت خودروی کشورمان است.

بازار خودرو بعد افزایش نرخ ارز، با مشکل مواجه شد و خودروسازان پس از نوسانات نرخ دلار، خواستار افزایش قیمت شدند. پس از کنار گذاشتن شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری خودرو و واگذاری آن به ستاد تنظیم بازار (وزارت صنعت)، خودروسازان به شدت پیگیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو و قانونی کردن بودند و پیشنهادشان افزایش قیمت با ۵ درصد حاشیه بازار بود، البته دولت ابتدا موافق افزایش ۲۵درصدی قیمت بود ولی این موضوع به مذاق خودروسازان خوش نیامد و آنها بر پیشنهاد خود پافشاری کردند. پس از حذف شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف‌کننده در حال بررسی قیمت خودرو با توجه به افزایش قیمت ارز بود تا اینکه ایران‌خودرو قیمت جدید چهار محصول خود را اعلام کرد که به عنوان نمونه قیمت پژو پارس اتوماتیک که حدود ۵۵ میلیون تومان بود با افزایش بیش از ۲۸ میلیون تومانی داشت و اعلام قیمت جدید این چهار محصول به نوعی آزادسازی قیمت خودرو کلید خورده است. البته ایران‌خودرو اعلام کرد فروش تحویل فوری چهار محصول ایران‌خودرو مشمول قیمت‌گذاری نیست و قیمت جدید در راستای تنظیم و کنترل بازار صورت گرفته است.

اصلاح فوری قیمت قطعات خودرو از سوی خودروسازان ظرف حداکثر دو هفته آتی براساس نرخ نهاده‌های تولید، تامین کسری نقدینگی قطعه‌سازان به مبلغ 12 هزار میلیارد تومان و انجماد بدهی بانکی خودروسازان و قطعه‌سازان به نظام بانکی کشور به مدت یک‌سال و پرداخت صرفا بهره بانکی مربوطه جهت جلوگیری از معوق‌ شدن اقساط بانکی از جمله پیشنهاد قطعه‌سازان طی روزهای اخیر اعلام شده است. یک مقام مسوول در صنعت قطعه‌سازی‌ با بیان اینکه ۲۸۰ هزار نفر از ابتدای سال تاکنون‌ بیکار شده‌اند، گفت: ۱۳۰ هزار نفر تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر تعلیق شده‌اند