مکاجو

مطالب / اخبار دنیای شگفت انگیز خودروهای آبی ـ خاکی ( بخش اول )

images

13 دی 1397

دنیای شگفت انگیز خودروهای آبی ـ خاکی ( بخش اول )

کسی دقیقا نمی داند نخستین خودرو دوزیست ( آبی ـ خاکی ) را چه کسی ساخته است ولی مشخص شده جنگ جهانی دوم نقش تعیین کننده ای در پیدایش این مدل خودروها داشته است. تاکنون هزاران خودرو آبی خاکی فروخته شده و تولید آن کماکان ادامه دارد. در ادامه نگاهی به تاریخچه برخی از مدل ها خواهیم داشت.

 

1 ـ DUKW

اولین بار در سال 1942 تولید است. این خودرو هنوز هم به لطف خدماتی که به گردشگران برای جابجایی در شهرهای بزرگ مثل لندن ارائه می کند ، شناخته شده است. این خودرو برای حمل و نقل تجهیزات و نفرات در جنگ جهانی دوم ساخته شد. DUKW دارای 6 چرخ متحرک بوده و طرح آن از یک کامیون نظامی تولیدی شرکت GSC الگوبرداری شد. 91 اسب بخار قدرت موتور و 6 تن وزن ماحصل تولید این مدل اعلام شد که قادر بود 2300 کیلوگرم بار را نیز حمل کند. سرعت DUKW در خشکی 50 مایل بر ساعت و درآب شش گره (6.4 مایل بر ساعت) تخمین زده می شود. این خودرو توسط ارتش آمریکا در جنگ کره نیز مورد استفاده قرار می گرفت.


 

ترجمه از سایت یوزکار

 

 

2 ـ VW Schwimmwagen

 

این خودرو که به طوری رسمی با نام های مدل 166 و مدل 128 شناخته می شود و از خودروهای مورد علاقه ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم بوده است که آن را به شناخته شده ترین مدل آبی ـ خاکی تبدیل کرده است. Schwimmwagen دارای 4 چرخ متحرک است که طرح آن از Kubelwagen اقتباس شده است. Schwimmwagen 25 اسب بخار قدرت دارد و 14 هزار عدد از آن ساخته شده است.

 

3 ـ Amphicar 770

می توانیم Amphicar  را که در سال 1961 تولید شده موفق ترین نمونه تجاری خودروهای دوزیست بدانیم. قیمت آن در آمریکا که پرفروش بازار این مدل بوده 35هزار دلار قیمت گذاری شد. معرفی این خودرو آلمانی برای اولین بار نیز در نمایشگاه سالانه خودرو نیویورک در منهتن انجام شد. این خودرو که به نحوی فرزند VW Schwimmwagen به حساب می آید ؛ تا سال 1965 تولید گردید و حدود 4 هزار دستگاه از آن به فروش رسید. نام این خودرو ترکیبی از دو کلمه amphibious  به معنی دوزیست و کلمه car به معنی ماشین است. قدرت این مدل آبی ـ خاکی که 69 اسب بخار بود از موتور خودرویی به نام ترایمپ هیرید استفاده گردید که می توانست تا 70 مایل بر ساعت در خشکی و هفت گره دریایی سرعت داشته باشد. عملکرد مداوم در آب و خاک مهمترین ویژگی این مدل محسوب می شود. مشهور است لیندون بی جانسون سی و ششمین رئیس جمهور آمریکا ( پس از کندی ) مالک یک دستگاه Amphicar بوده است. او که به عنوان شخصیتی بذله گو شناخته می شده یک بار بازدیدکنندگان را سوار بر Amphicar می کند و آنان را به بالای نوک تپه ای که روبه دریاچه بوده برده و در حالی که خودرو را به سمت دریاچه می رانده سرنشینان فریاد  می زندند : ترمز خراب است.....

 

4 ـ VW Beetle

این خودرو که دو درب دارد ؛ با قیمتی مناسب و ظرفیت حمل 4 تا 5 مسافر قدم به دنیای خودوروهای دوزیست نهاد.گفته می شود طرح اولیه این خودرو به درخواست آدولف هیتلر و با انگیزه تولید خودروهای ارزان و ساده بنا نهاده شد. هیتلر خودرویی می خواست که توانایی جابجایی دو بزرگسال و سه کودک را داشته باشد و در عین حال بیش از 7 لیتر بنزین مصرف نکند. مهندس ارشد فردیناند پورشه و تیم تحت هدایت او تا سال 1938 طراحی خودرو را به پایان رساندند. قدرت Beetle در نسخه های ابتدایی حدود 25 اسب بخار بود که ماشین را قادر می خواست با سرعت 62 مایل بر ساعت حرکت کند ولی در نسخه های بعدی قدرت موتور به 40 اسب بخار ارتقا یافت.

 

5 ـ RMA Amphi Ranger

در یک دوره زمانی از 1985 تا 1995 تولید شد. در ابتدا سه درب و سپس نمونه 5 درب آن تولید شد. موتور 4 سیلندر آن محصول شرکت فورد با ظرفیت 2 لیتر بود و می توانست با 90 مایل بر ساعت حرکت کند. بدلیل گران بودن این خودرو تعداد زیادی از آن به فروش نرفت.

 

 دنیای شگفت انگیز خودروهای آبی ـ خاکی ( بخش دوم )

 دنیای شگفت انگیز خودروهای آبی ـ خاکی ( بخش سوم )

 

ترجمه از سایت یوزکار