مکاجو

مطالب / اخبار اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 12 / 10 / 97

images

11 دی 1397

اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 12 / 10 / 97

& بسیاری از مشتریان خودروهای مونتاژی و وارداتی که هنوز موفق به دریافت خودروی ثبت‌نامی خود نشده‌اند، همراه با اقدامات قانونی تجمعات اعتراض‌آمیزی نیز مقابل ساختمان مرکزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجلس یا شرکت‌های وارد‌کننده برگزار می‌کنند. در این بین برخی از شرکت‌ها، به‌خصوص تولید‌کنندگان بخش خصوصی به واسطه بازگشت تحریم‌ها و عدم‌امکان تولید از مشتریان خود خواسته‌اند که خودروی دیگری تحویل بگیرند یا اقدام به بازپس گیری وجه پرداخت شده خود با سود مشارکت کنند.شرکت‌های وارد‌کننده نیز با مقصر خواندن دولت، تحویل خودروهای معوقه را منوط به ترخیص خودروهای در گمرک مانده می‌خوانند. در هر حال آنچه مشخص است مشتریان از یکسو با طی کردن مسیر قانونی و طرح شکایت از عرضه‌کنندگان خودرو در پی دریافت خودروی خود هستند یا با برگزاری تجمعات خواستار پاسخگویی شفاف مسوولان صنعتی در این زمینه هستند.

اما روز گذشته عباس تابش، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان پاسخ روشنی به ثبت‌نام‌کنندگان خودروی هاوال داد و در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری تسنیم درخصوص وضعیت تحویل این خودروها به مشتریان گفته است که تعهدات شرکت در مورد این خودرو ۲۳۰۰ دستگاه است؛ اما موجودی شرکت فقط ۴۰۰ دستگاه بوده و امکان تولید هم نیست. وی افزود: در سیاست‌گذاری جدید برای مشتریان هاوال که هنوز خودرو‌های خود را تحویل نگرفته‌اند، تناسبی ایجاد کرده‌ایم تا حقوق آنها تامین شود و رضایت آنها به‌دست آید.

 

& رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، می‌گوید: همچنان مشکلات ترخیص قطعات خودرو از گمرک حل نشده است. چندی پیش حجم زیادی از مواد اولیه و قطعات نیم ساخته قطعه‌سازان در گمرک مانده و ترخیص آنها با مشکل مواجه شده بود. این وضعیت باعث ایجاد مشکل در فرایند تولید قطعه‌سازان و در نتیجه خودروسازان شد. طبق پیگیری‌ها برای اطلاع از آخرین وضعیت این موضوع، محمدرضا نجفی‌منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اظهار کرد: در برخی موارد گمرک همکاری‌ها را آغاز کرده اما همچنان ترخیص قطعات از گمرک بطور کامل انجام نشده است. وی افزود: البته شایان ذکر است که مشکل اصلی از سوی گمرک نبوده و مشکل مجموعه قواعدی است که برای گمرک گذاشته شده و موجب گرفتاری شده و کار را متوقف کرده است.

نجفی‌منش تصریح کرد: این موضوع «دور باطل» است. اگر کالایی وارد شود، بایستی ارز آن را بانک مرکزی تخیص دهد. بخواهند ارز بگیرند باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه شود تا تخصیص صورت گیرد که البته تخصیص و دریافت ارز به بانک مرکزی ارجاع می‌شود؛ در نهایت هم بانک مرکزی یا ارز نمی‌دهد یا اصلا ندارد که تخصیص دهد؛ لذا دور، دور باطل باقی می‌ماند. رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: هنگام ترخیص کالای وارد شده، شماره ارز دریافت شده از بانک مرکزی طلب می‌شود، این شماره تنها زمانی در دست است که ارزی دریافت شده باشد.

 

 

& عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم برخورد دولت با حاشیه سازان صنعت خودرو کشور اظهار داشت: در جلسه ای که در فراکسیون مستقلین با حضور وزیر صمت برگزار شد بر حمایت از صنعت قطعه سازی کشور تاکید شد زیرا قطعا باید در شرایط حساس کنونی، دولت با حاشیه سازان در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور برخورد کند و مانع از ایجاد مشکلات جدید در این صنعت مهم شود.

به گزارش خانه ملت، روح الله بابایی صالح نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به حجم بالای اشتغالزایی توسط قطعه سازان باید دولت اهتمام جدی در حل مشکلات آنان داشته باشد زیرا در حال حاضر بزرگترین معضل کشور بیکاری جوانان است که زمینه ساز مشکلات اجتماعی می شود لذا با توجه به نقش قطعه سازان در حل این معضل باید از آن ها به صورت جدی حمایت شده و با گروه هایی که برای این قشر از صنعت مشکل ایجاد کرده و تلاش می کنند رقیبان را از گردونه تولید خارج کنند به طور جدی برخورد شود .

وی گفت: در شرایطی که صنعت خودرو و قطعه سازی کشور روزهای سختی را می گذراند و هجمه زیادی به قطب قطعه سازی کشور وارد می شود ضروری است در سالی که با نام حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است از این تولید کنندگان داخلی حمایت های جدی تری صورت پذیرد. با توجه به تعدیل نیروی قطعه سازان و توقف خطوط تولید متوجه می شویم که حمایت خودروسازان از قطعه سازان کافی نیست و باید در این زمینه تصمیمات جدی تری اتخاذ گردد.

روح الله بابایی به تاثیرات مثبت فعالیت سایت شهر قزوین قطعه سازی عظام از جنبه های مختلف اشاره داشت و گفت: فعالیت شرکت عظام به عنوان لیدر تولید قطعه در کشور در شهر قزوین علاوه بر اشتغالزایی برای تعداد کثیری از جوانان زمینه را برای داخلی سازی تولید قطعه در کشور با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال حمایت از کالای ایرانی فراهم نموده است. وی اذعان داشت: با توجه به نقش موثر قطعه سازی عظام در کشور علی الخصوص در شهر قزوین باید مانع از سنگ اندازی و ایجاد مشکل برای آنها شد زیرا انحصار در صنعت خودرو و تامین قطعه علاوه بر نابودی صنعت قطعه سازی و خودروسازی موجب بوجود آمدن معضلات اجتماعی ناشی از بیکاری جوانان و تعدیل نیروی این شرکت بزرگ کشور که نقش بسزایی در اشتغالزایی و رونق اقتصاد دارد خواهد شد.

 

& رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس نهم از خودروسازی گفت: مدیران خودروسازان بزرگ کشور برای آنکه بر مسند قدرت بمانند باید خواست وزیر را برآورده کنند وگرنه در این جایگاه باقی نمی مانند. شاکله حاکم در خودروسازی کشور تحت سیطره دولتی‌ها و سیاسیون هستند. علی علیلو  با بیان اینکه ما منتقد خود صنعت خودرو نیستیم، گفت: این صنعت به علت آنکه سهم به سزایی در اشتغال، تولید و ارزش افزوده ملی دارد بایستی مورد حمایت قرار گیرد.وی افزود: ما چه در قالب کمیته تحقیق و تفحص و چه در قالب‌های دیگر همواره نقد مان بر روی عوامل بازدارنده رشد صنعت بوده است. ریشه اصلی مشکلات به مدیریت فشل، دولتی، رانتی و نبود استراتژی بلندمدت برای صنعت بر می‌گردد که متاسفانه در حال حاضر نیز این مدیریت حاکم است.

علیلو با تاکید بر اینکه علت العلل مشکلات کنونی، دولتی بودن صنعت خودرو است، گفت: دولت بایستی در صنعت خودروزسازی، اصل ۴۴ را به درستی اجرا کند و صنعت خودرو را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند. رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس نهم، با بیان اینکه مدیران خودروسازان بزرگ کشور دولتی و سیاسی هستند که با نظر وزیر انتخاب می‌شوند، گفت: این مدیران برای آنکه بر مسند قدرت بمانند باید خواست وزیر را برآورده کنند وگرنه در این جایگاه باقی نمی مانند. شاکله حاکم در خودروسازی کشور تحت سیطره دولتی‌ها و سیاسیون هستند.علیلو در خصوص تسری مشکلات صنعت خودروسازی به قطعه سازی گفت: آفت‌های خودروسازی کشور که همان رانتی بودن، سیاسی بودن و .. است، دامن گیر صنعت قطعه سازی کشور نیز شده است. قطعه ساز برای آنکه چرخه اقتصادی‌ش بچرخد یا باید به این سیاسی بازی‌ها و رانت بازی ها تن دهد و یا اینکه از دور فعالیت خارج می‌شود.

وی خود تحریمی را یکی دیگر از مشکلات کنونی صنعت قطعه سازی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر قطعه سازی داریم که از شرکت مازراتی ایتالیا سفارش کار گرفته ولی شرکت خودروسازی داخلی این شرکت را تحریم کرده است. این خودتحریمی قطع یقین منجر به تخریب صنعت قطعه سازی کشور می شود.رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس نهم باردیگر بر حمایت تمام قد از قطعه سازان بزرگ کشور که به دنبال تولید و اشتغال هستند، تاکید کرد و گفت: اخیرا موجی که علیه قطعه سازان بزرگ ایجاد شده مضر منافع ملی، اشتغال و تولید است. شخصا از یکی این قطعه سازان بازدید کردم. این قطعه ساز به روزترین خطوط تولیدی را از اروپا آورده و در داخل کشور تولید می کند و بخشی از تولیدات خود را نیز به اروپا صادر می نماید.

 

 

& سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران اعلام می کند با توجه به سرعتی که اخیرا گمرک به ترخیص بارهای مانده از سال قبل بخشیده، بازار لوازم یدکی تا حدی از موقعیت قبلی که با کمبود مواجه بود خارج شده و وجود لوازم یدکی نسب به چند ماه اخیر فراوان تر شده است. سید مهدی کاظمی درخصوص تامین قطعات یدکی در روزهای پایانی سال، اظهار داشت: هموطنان معمولا از بهمن ماه برای سرویس خودروهای خود به منظور مسافرت های نوروزی اقدام می کنند اما ما سالیان طولانی ماه های بهمن و اسفند را به خوبی پشت سر گذاشته ایم.

وی افزود: امسال با توجه به مساله کمبود قطعه، ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم اما با توجه به سرعتی که اخیرا گمرک به ترخیص بارهای مانده از سال قبل و فروردین و اردیبهشت گذشته بخشیده، بازار لوازم یدکی تا حدی از موقعیت قبلی که با کمبود مواجه بود خارج شده و وجود لوازم یدکی نسب به چند ماه اخیر فراوان تر شده است. وی افزود: تلاش همه اعضاء صنف لوازم یدکی اعم از وارد کننده و تولید کننده، رفع کسری های بازار با سرعت مناسب است اما مساله گرانی دست صنف نیست، به عبارتی بخشی از آن مربوط به ما و بخشی از آن در کنترل دولت است که با کاهش و تثبیت نرخ ارز مشکلات را رفع کند. وی افزود: اخیرا روابط عمومی گمرک برای اولین مرتبه پس از مصاحبه های بسیار و شکوه های ما از روند ترخیص کالا در گمرک به اتحادیه جواب داد و طی تماسی مشکلات را جویا شد. از آن زمان به بعد علاوه بر آنکه به امر ترخیص جدیت بخشیده شده، در چند روز گذشته اعلام شد که لازم است گمرک در صورت عدم مراجعه مالک بار با مالک تماس گرفته تا مشکلات برطرف و ترخیص انجام شود که این عمل، اقدام بسیار مناسبی از سوی گمرک بود. 
 
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران افزود: با اطمینان می توان گفت با ترخیص تمام کالاها 50 درصد از قیمت ها و نیز 50 درصد از کمبودها کاسته می شود و در حالت بدبینانه تر، این اقدام حداقل 20 درصد در کاهش قیمت و رفع کمبودها موثر خواهد بود. کاظمی افزود: همکاران در اتحادیه، صاحب تجربه های بسیاری در مقاطع مختلف هستند و اخیرا نیز دست به کار شده تا علیرغم نرخ بالای ارز، سفارشات و تولیدات را انجام دهند بدین منظور که به هر نحو ممکن، کمبودها را در بازار برطرف کنند. برای مساله گرانی نیز در حال صحبت با همکاران هستیم که با کمترین سود، اقدام به فروش قطعات کنند تا مشکلات در صنف لوازم یدکی که اکثر هموطنان به نوعی با آن مرتبط و به آن نیازمند هستند برطرف و وضعیت بهتر شود.وی افزود: صنف لوازم یدکی همه ساله به مناسبت ایام خاص مانند میلاد و اعیاد و نوروز با افزایش فروش مواجه است. طی یک نظر سنجی که چند سال پیش از چندین اتحادیه سراسر کشور انجام دادیم مشخص شد حدود 120 هزار واحد فروش قطعه و لوازم یدکی وجود دارد، این بدان معنی است که تعداد فروشندگان لوازم یدکی در سراسر کشور زیاد است.
 
وی افزود: واحد های فروش لوازم یدکی در بعضی از شهرستان های بزرگ تر مانند مشهد، تبریز، کرمان و اصفهان و ... مبادرت به واردات و تولید کالا نموده و تا حدی قطعات را در شهر خود تامین می کنند. اما ما در مرکزیت تهران قرار گرفته ایم و ازآنجا که بازار لوازم یدکی در تهران در 14 روز تعطیلات نوروز تعطیل است همکاران ما در شهرستان ها سعی می کنند از ابتدای اسفند، تمام کسری مغازه خود را برای فروردین و شب عید و اسفند تامین کنند.کاظمی افزود: از اواخر بهمن، همکاران ما در شهرستان ها خریدهای خود را انجام می دهند و بنابراین در این ماه ها فروش همکاران ما در تهران نسبت به سایر ماه های سال رشد می یابد که امیدواریم امسال نیز به همین شکل باشد و رکودی که به آن مواجه بودیم در این ایام رفع و جبران شود.سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در پایان گفت: امید است برای تامین لوازم یدکی نوروز با کسری مواجه نشده و همانند سالهای گذشته قطعات تامین شود تا هموطنانی که قصد سفر دارند برای تامین قطعه یدکی خودرو خود با مشکل مواجه نشده و کارهای آنها با سرعت مناسب انجام شود. 
 
 
& مدیرعامل ساپکو گفت: این شرکت برنامه های جامعی جهت افزایش عمق خودکفایی قطعات و مجموعه ها درزمینه طراحی و مهندسی، فرآیند تولید و مواد اولیه دارد.حسین نجاری حداکثر بهره برداری از منابع موجود، تعمیق و توسعه خودکفایی را از جمله اقدامات ویژه ساپکو در مقابله با تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: بازنگری در استانداردها و سیاست های کیفی و اصلاح روش ها،‌ سیستم ها و فرآیندها از دیگر رویکردهای ساپکو در این زمینه است.وی گفت: میزان ساخت داخل قطعات در بخش های مختلف تولید اعم از فرآیند تولید ، قالب و ابزار، مواد اولیه و قطعات استاندارد و زیرمجموعه ها متفاوت است که در اغلب موارد به بیش از 80 درصد می رسد.برای افزایش عمق ساخت داخل برنامه هایی از جمله هماهنگی با سازندگان جهت داخلی سازی قطعات زیرمجموعه خرید خارج، تعمیق ساخت داخل و استفاده از توان تولیدکنندگان مواد اولیه فلزی و پلیمری جهت جایگزینی مواد داخلی با مواد خارجی در تولید قطعات و همچنین بومی سازی قالب و ابزارهای مورد نیاز جهت تولید قطعات خودرو را در دستور کار قرار داده ایم.
 
مدیر عامل ساپکو خودکفایی قطعات خرید خارجی، کاهش ارزبری قطعات و مجموعه های خودکفا شده، ازطریق افزایش عمق ساخت داخل خودکفایی مواد اولیه و قالب ها با منشاء خارجی و ایجاد واریانت های جدید برای استفاده از ظرفیت سازندگان موجود را از جمله اقدامات انجام شده ساپکو برای جبران کاهش تیراژ تولید دانست.وی درباره اقدامات ساپکو برای بومی سازی تولید قطعات با تکنولوژی های بالا گفت: دسته بندی قطعات و مجموعه های خودرو به 5 بخش اصلی خودرو (مگاماژول) براساس طراحی وتکنولوژی ساخت و تولید صورت پذیرفته است.کلیه گلوگاه‌ها و مشکلات  تولید و تامین قطعات اعم از فرآیند تولید، تکنولوژی ساخت، مواد اولیه و ... شناسایی شده و برای تعمیق داخلی سازی مجموعه مگاماژول‌ها و زیر سیستم‌های آنها برنامه ریزی شده است.
 
 
 
& یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با تصویب نهایی طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس قیمت کارخانه‌ای خودروهای پرتیراژ شامل پراید، تیبا، پژو و سمند مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت باقی مانده و از قاعده ثابت ماندن قیمت‌ها تبعیت خواهند کرد.حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا با تشریح آثار آزادسازی قیمت خودروهای غیرپرتیراژ، گفت: اگرچه چرخه اقتصاد خودروسازان و قطعه‌سازان در پی این تصمیم بهتر از قبل خواهد چرخید ولی باید مشتری‌مداری هم در تصمیمات مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی طرح ساماندهی بازار خودرو که در دستور رسیدگی مجلس قرار دارد را شامل خودروهای پرتیراژ دانست و افزود: براساس این طرح خودروهای پرتیراژی که زیر ۴۵ میلیون تومان قیمت دارند و توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند همچنان توسط این شورا قیمت‌گذاری شده و قیمت آنها «ثابت» نگه داشته می شود و در عوض قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شده و خودروسازان از سود ناشی از فروش خودروهای غیرپرتیراژ به عنوان یارانه برخوردار شده و هزینه‌های افزایش نیافتن قیمت خودروهای پرتیراژ را پوشش می دهند. وی همچنین با نقد آزادسازی قیمت خودرو، گفت: فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار اگرچه مانع توقف چرخه تولید خودرو و رسیدن قطعه‌سازان به مطالباتشان شد اما جای مشتری در این بین خالی است. اگر وزارت صمت در مسئله قیمت گذاری خودرو به مشتری هم فکر می‌کرد باید با ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمت بازار موافقت می‌کرد.به نظر بنده قیمت‌های جدید خودروهای غیرپرتیراژ ایران‌خودرو بالاست و به جای 5 درصد زیر قیمت بازار ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر این نرخ، نرخ‌گذاری می‌شد التهابات بازار خودرو همزمان با حفظ قدرت خرید مردم مدیریت می‌شد اما با این تصمیم عملا توجهی به حفظ قدرت خرید مردم نشد.

وی با تاکید بر اینکه جای مشتری در این شیوه قیمت‌گذاری خالی است، از مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت پرسید: سوالم از شما این است که معیارتان برای قیمت‌گذاری خودرو پنج درصد زیر قیمت بازار چیست؟ اگر پنج درصد به قیمت خودروساز نزدیک شد آیا خودروساز پنج درصد دیگر قیمت‌ها را کاهش می‌دهد یا خیر؟ قیمت‌گذاری براساس پنج درصد زیر قیمت بازار باید در یک جا خودش را نشان دهد. بطور مثال اگر در حاشیه بازار قیمت‌ها به یک درصد نرخ کارخانه کاهش یافت آیا خودروساز مجددا قیمت‌هایش را به پنج درصد زیر قیمت بازار کاهش می‌دهد؟این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به وعده‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت برای استمرار کاهش قیمت خودروسازان در ثبت‌های مجدد چنین نتیجه‌گیری کرد: وزیر صنعت باید معیارهایش را به روشنی بیان کند که کاهش قیمت نسبت به کدام بازار خودرو؟ بازار شمال شهر یا جنوب شهر؟ منظور کدام بازار است؟ به هر حال به تجربه ثابت شده خودروسازان پس از افزایش تمایل چندانی به کاهش قیمت‌ها ندارند و اینجا همان جایی است که کسی به مشتری و توان مالی‌اش فکر نمی‌کند.

حسینی‌کیا با اشاره به وظیفه نظارتی کمیسیون متبوعش در نظارت بر عملکرد خودروسازان، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به دلیل مشغله‌های فراوان یک بار وارد مسئله خودرو می‌شود و ساماندهی می‌کند و از آن عبور می‌کند حالا اگر مشکل جدیدی در بازار خودرو به وجود بیاید حداقل شش ماه زمان لازم است تا مجلس بتواند به آن رسیدگی کند و در این فاصله مشتریان خودروسازان گرفتار مشکلات متعدد می‌شوند.این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس خواستار ورود جدی وزارت صمت و مطالبه وعده‌های خودروسازان شد و افزود: امیدوارم آقای رحمانی به صورت جدی پیگیر تحقق وعده‌های خودروسازان باشد تا مشتریان شرکت‌های خودروساز تصور نکنند هیچ مسؤولی به فکرشان نیست. هیچ اشکالی ندارد که نظارت‌های وزارت صمت به گونه‌ای باشد که قیمت خودرو به صورت روزانه تعیین شود و به صورت مرتب متناسب با قیمت‌های تعدیل شده در بازار پنج درصد پنج درصد، کاهش یابد.وی گفت: با تصویب نهایی طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس قیمت کارخانه‌ای خودروهای پرتیراژ شامل پراید، تیبا، پژو و سمند مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت باقی مانده و از قاعده ثابت ماندن قیمت‌ها تبعیت خواهند کرد.

 

 

& شرکت سایپا -سیتروئن 36 کانتینر از کل قطعات یدکی سیتروئن سی 3 را وارد ایران کرده است که این محموله داخل گمرک بوده و در مرحله ترخیص قرار دارد.در روزهای گذشته شرکت سایپا سیتروئن تعدادی از خودروهای سیتروئن سی 3 ثبت نامی خود را بعد از چند ماه تاخیر تحویل مشتریان داد. یکی از دلایل عدم تحویل به موقع خودرو از سوی سایپا موارد مرتبط با تحریم و تامین   قطعات خودرو اعلام شد . اما  آیا خودرویی که برای ساخت آن  با مشکل تامین قطعات روبرو شده بود آیا برای ارائه خدمات پس ازفروش در آینده دچار مشکل نخواهد شد؟

مومنی معاون بازاریابی و فروش شرکت سایپا سیتروئن در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران در مورد موارد فوق و اینکه چه تدابیری برای ارائه خدمات پس از فروش و ارائه قطعه برای سرویس دهی به خودروهای سیتروئن سی 3 اندیشه شده است گفت: موضوع تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش از جمله مواردی بود که شرکت نسبت به آن حساس بوده و لذا با پیش بینی این مورد ما سفارش گذاری قطعات را انجام داده و به میزان لازم لوزم یدکی این خودرو وارد کشور شده است.وی ادامه داد: شرکت سایپا -سیتروئن  36 کانتینر از کل قطعات یدکی سیتروئن سی 3 را وارد ایران کرده است که این محموله  داخل گمرک بوده و در مرحله ترخیص قرار دارد.معاون بازاریابی و فروش شرکت سایپا سیتروئن با بیان اینکه با همکاری دفتر منطقه ایی سیتروئن در زمینه سفارش گذاری دوباره  نیز اقدام می کنیم ادامه داد: قطعات و لوازم یدکی خودرو  جزوء مورد تحریم  تلقی نمی شود  و لذا ما برای ارائه خدمات پس از فروش علاوه بر قطعاتی که وارد کرده ایم با همکاری دفتر منطقه ایی سیتروئن سفارش گذاری جدید نیز گذاشته ایم و لذا مالکان سیتروئن سی 3 مشکلی برای ارائه خدمات پس از فروش ندارند.