مکاجو

مطالب / اخبار خودرو مربوط به شاهان افغانستان به موزه ملی تسلیم شد.

images

28 آذر 1397

خودرو مربوط به شاهان افغانستان به موزه ملی تسلیم شد.

با حضور عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان یک خودرو قدیمی باقی مانده از دوره شاهان افغانستان دیروز دوشنبه (۲۶ قوس/آذر) به موزه ملی این کشور تسلیم شد. این خودرو که حدود هفتاد سال قبل ساخته شده است، در دوران جنگ‌های داخلی مجاهدین در دهه هفتاد خورشیدی در کابل، نزدیک بود که به خارج از افغانستان منتقل ‌شود که نیروهای مجاهدین از قاچاق آن به گفته آقای عبدالله جلوگیری کردند.

آقای عبدالله گفت که این خودرو به دستور احمدشاه مسعود، فرمانده مشهور افغانستان در شرایط سخت توسط فرمانده محمد سعید صوفی‌زاده نگهداری شد و دیروز به موزه ملی افغانستان تحویل داده شد.رئیس اجرایی افغانستان گفت که آثار تاریخی کشور باید فهرست و در موزه ملی افغانستان به شکل فنی و مصون نگهداری شود. آقای عبدالله از وزارت اطلاعات و فرهنگ و مسئولان موزه ملی افغانستان خواست که برای حفاظت این خودرو و سایر آثار تاریخی و ملی افغانستان اقدام‌های اساسی انجام دهند.این خودرو از نوع و وندن پلاس چهار (Vanden Plas۴) است که توسط یک شرکت بریتانیایی آستین پرنسیس (Austin Princess ) ساخته شده ‌است.

آقای عبدالله گفت که این خودرو اندکی بیشتر از ۱۲ هزار کیلومتر کار کرده و اکنون نیز کاملا سالم است.در جنگ داخلی افغانستان بیشتر آثار تاریخی این کشور تخریب یا تاراج شد. موزه ملی افغانستان به خط مقدم جنگ تبدیل و ساختمان آن کاملا ویران شد. بیشتر آثار باستانی موجود در این موزه به یغما رفت و اندکی که باقی مانده بود نیز در دوران حاکمیت طالبان به دلیل اینکه آنها مجسمه‌ها را مظهر شرک می‌دانستند، توسط افراد این گروه نابود شدند.