مکاجو

مطالب / اخبار آینده صنعت خودرو ، امیدوارکننده یا ترسناک !

images

18 آذر 1397

آینده صنعت خودرو ، امیدوارکننده یا ترسناک !

بازار خودرو بعد افزایش نرخ ارز، با مشکل مواجه شد و خودروسازان پس از نوسانات نرخ دلار، خواستار افزایش قیمت شدند. پس از کنار گذاشتن شورای رقابت در بحث قیمت گذاری خودرو و واگذاری آن ستاد تنظیم بازار (وزارت صنعت)، خودروسازان به شدت پیگیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو و قانونی کردن بودند و پیشنهادشان افزایش قیمت به ۵ درصد حاشیه بازار بود، البته دولت در ابتدا موافق افزایش ۲۵درصدی قیمت بود ولی این موضوع به مذاق خودروسازان خوش نیامد و آنها بر پیشنها خود پافشاری کردند.

افزایش قیمت خودرو در حالی در حال اجرایی شدن است که به نظر افزایش قیمت ۴ محصول ایران خودرو با هماهنگی وزارت صنعت و سازمان حمایت بوده تا بازار با قیمت‌های را رصد و واکنش خریداران و بازار را ببینند و اگر مورد مطلوبشان بود اجازه افزایش قیمت برای سایر خودروها را بدهند و قیمت کارخانه‌ای خودروها به کمتر از ۵درصد حاشیه بازار برسد موضوعی که خودورسازان دنبال آن هستند.هر چند از سود اختلاف قیمت خودرو درب کارخانه و بازار به جیب دلالان می‌رود و خودروسازان نیز با توجه به افزایش نرخ ارز باید افزایش قیمت دهند اما خود آنها با عدم عرضه کافی خودرو به بازار و حتی احتکار آن باعث ایجاد اختلاف شدید بین قیمت کارخانه و بازار شدند البته آنها بازار را به صورت انحصاری در اختیار دارند و دلایل خود مانند کمبود قطعه و... عنوان می‌کنند.

به نظر می رسد اگر خودروسازان بخواهند با دست فرمان تمامی این سال ها به حرکت خود ادامه دهند روزهای سختی را در پیش رو داشته باشند چراکه با افزایش لجام گسیخته قیمت اولا بخش قابل توجهی از بازار خود را از دست خواهند داد و ثانیا تنه زدن قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی به نمونه های وارداتی مصرف کننده را ترغیب به خرید نمونه خارجی خواهد کرد. به هر حال نمی توان تصور کرد واردات خودرو برای همیشه ممنوع باقی بماند. بنابراین با اولین نشانه های آزادشدن واردات خودرو می بایست فاتحه خودروسازان کشور را خواند !