مکاجو

مطالب / اخبار بحران در یک قدمی قطعه سازان

images

17 آذر 1397

بحران در یک قدمی قطعه سازان

به دنبال بحران نقدینگی شکل گرفته در ماه های اخیر، تاکنون حدود 40 درصد قطعه سازان تعدیل نیرو داشته و برخی واحدهای قطعه سازی نیز به طور کامل تعطیل شده اند.آرش محبی ‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازان کشور هم تأیید کرد که خودروسازان امسال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند و این در شرایطی است که فاصله قیمت کارخانه و بازار حداقل ۶۰ درصد بود لذا به جای آنکه این پول به سمت خرید قطعه و تولید برود، به جیب کسانی رفته است که هیچ عایدی برای کشور ندارند و تنها باعث گرانی خودرو در بازار شدند. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور افزود: با شرایط بوجود آمده برای صنعت قطعه ‌سازی و خودرو، موج سوم بیکاری در صنعت قطعه‌ سازی در راه است.  تاکنون بیش از ۱۰۰ کارخانه قطعه ‌سازی تعطیل شده و تعداد ۲۰۰ هزار نفر از قطعه ‌سازان بیکار شده ‌اند.
 
داود میرخانی رشتی عضو انجمن خودروسازان هم درباره وضعیت قیمت مواد اولیه و تأثیر آن بر صنعت خودرو، گفت: قیمت آلومینیوم ۲۷۷ درصد، مواد پلیمری ۲۵۵ درصد، ورق فولادی ۱۶۶ درصد و فولاد آلیاژی ۱۲۵ درصد گران شده است. با این روند رشد قیمت چگونه خودروساز و قطعه‌ ساز می ‌تواند تولید کند. وی متذکر شد: طی سال‌ های اخیر(به مدت سه سال) با آنکه قیمت مواد اولیه دستمزد و دلار گران شد، شورای رقابت تنها با ۱۲.۵ درصد رشد قیمت موافقت کرد و این امر سهم بزرگی برای صنعت خودرو شد.

آنچه مسلم است اینکه ادامه وضعیت موجود به ورشکستگی صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور و بیکاری چند ده هزار نفری منجر خواهد شد و افزایش شدید قیمت ها نیز علاوه بر آسیب بیشتر به وضعیت بازار به رکود کامل منجر خواهد شد و رکود نیز به نوبه خود می تواند به کاهش تیراژ تولید بیانجامد و در بلند مدت باعث احیای طرح های فروش اقساطی خودرو شود، اما از آنجا که ایران خودرو و سایپا سهم قابل توجهی از ظرفیت آینده خود را از هم اکنون پیش فروش کرده اند، مشخص نیست که آیا ظرفیت کافی برای اجرای طرح های فروش اقساطی وجود دارد یا خیر؟