مکاجو

مطالب / اخبار خبری که روز گذشته بورس را به خاک و خون کشید !

images

13 آذر 1397

خبری که روز گذشته بورس را به خاک و خون کشید !

روز گذشته در حالی که معاملات بازار بورس با خوشبینی کار خود را آغاز کرده بود ؛ انتشار یک خبر اوضاع را دگرگون ساخت. سایت خبری تسنیم در مصاحبه به نقل از یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مدعی شد رییس جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالف است. در این آمده بود :  بنا بر اعلام مسوولان وزارت صنعت، رئیس‌جمهور با افزایش قیمت خودرو مخالف است. رمضانعلی سبحانی‌فر افزود: تولید خودرو طی سال‌جاری با توجه به نوسان نرخ ارز و تحریم‌ها، کاهش شدیدی پیدا کرد و عرضه پایین آمد و در نهایت به افزایش نجومی قیمت‌ها انجامید.سازمان حمایت و وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار باید تکلیف قیمت خودرو را مشخص کنند. به‌لحاظ شرایط خاص کشور، وظایف شورای رقابت (در قیمت‌گذاری خودرو) به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار واگذار شد؛ بنابراین وزارت صنعت باید قیمت خودرو را تعیین تکلیف کند.

سبحانی‌فر گفت: به‌ گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس‌جمهوری با افزایش قیمت خودرو مخالف است و تاکید دارد که قیمت‌ها تغییر نکند. خودرو در کشور ما با کیفیت فعلی گران نیز است و هزینه‌های بالای آن از جیب مصرف‌کننده اخذ می‌شود. وقتی قیمت خودرو در بازار بالا رفته و تولید کاهش یافته، تعیین قیمت براساس ۵ درصد زیر قیمت بازار، اشتباه است.در جلساتی که داشتیم قرار بر این شد تا شاخص‌های مواد اولیه مشخص و بر‌اساس قیمت تمام‌شده، قیمت خودرو تعیین شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: مجلس معتقد است باید رابطه‌ای منطقی بین عرضه و تقاضا وجود داشته باشد تا از دور افزایش قیمت‌ها در صنعت خودرو خارج شویم.

بلافاصله با انتشار و دست به دست شدن این خبر نمادهای گروه خودرویی که صبح را با افزایش قیمت آغاز کرده بودند روند معکوس در پیش گرفتند و لحظاتی صف فروش را نیز تجربه کردند. با قرمز شدن سهام های گروه خودروسازی ، خوشبینی های ایجاد شده که با خبر افزایش قیمت نفت برنت در ابتدای معاملات توانسته بود به بازار کم رمق این روزهای بورس اندک جانی ببخشد رنگ باخت و بازار با اندکی نزول به کار خود پایان داد.