مکاجو

مطالب / اخبار درس عبرت ژاپن از مدیریت نیسان

images

12 آذر 1397

درس عبرت ژاپن از مدیریت نیسان

به ندرت می‌توان مدیران اجرایی خارجی را در شرکت‌های ژاپنی یافت. پس از سقوط آزاد کارلوس گوسن از مدیریت شرکت نیسان، حالا نسل مدیران اجرایی خارجی در ژاپن بیش از پیش رو به انقراض گذاشته است.  گوسن که یک شهروند فرانسوی، اما زاده برزیل و از تبار لبنانی بود، پس از آنکه در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان مدیر اجرایی شرکت خودروسازی نیسان منصوب شد، به‌خاطر تحولاتی که در این شرکت ایجاد کرده و آن را از خطر ورشکستگی نجات داده بود، به مثالی بارز از معدود مدیران موفق خارجی در ژاپن تبدیل شد. همه این شهرت اما با دستگیری وی در هفته گذشته به‌خاطر اتهامات مالی جدی و اخراج از سمت رئیس هیات‌مدیره نیسان و میتسوبیشی بر باد رفت. در شرایطی که جو حاکم بر کسب و کارهای ژاپن به نحوی است که عمدتا مدیران خارجی آخرین گزینه برای مدیریت شرکت‌ها به‌شمار می‌روند، کارشناسان بر این باورند که این رویداد اثر منفی زیادی بر انتخاب مدیران شرکت‌ها در ژاپن برجای خواهد گذاشت.

 

 


 

 

پی نوشت : این فرهنگ کشور ژاپن را با برخی اظهار نظرهای مسئولین وطنی شبیه موارد جملات زیر بسنجید.

 

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور : بگذارید با خود روراست باشیم ما به جز پخت آبگوشت بزباش و قورمه سبزی در هیچ تکنولوژی صنعتی نسبت به جهان برتری نداریم.

نعمت زاده وزیر سابق صنعت : همانطور که در بخش‌های ورزشی مربی خارجی به کشور می‌آوریم در بخش صادرات نیز برای توسعه بازارهای صادراتی نیازمند ورود مدیران اقتصادی خارجی هستیم.

حناچی شهردار فعلی تهران : «ما برای تیم ملی میرویم، مربی خارجی می‌گیریم... مگر شهرسازی کشور از تیم ملی کشور کمتر است!؟ ما باید قبول کنیم که خیلی از تجربیات را نداریم. ما باید قبول کنیم که تجربه تعادل منطقه‌ای در مقیاس کلانشهر را بطور کامل نداریم.

برچسب ها :
نیسان؛