مکاجو

مطالب / اخبار اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 10 / 9 / 97

images

10 آذر 1397

اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 10 / 9 / 97

& آن طور که آمار ثبت شده خودروسازان بزرگ کشور در بورس نشان می‌دهد، ایران خودرو و سایپا روندی پرنوسان را در تولید طی هشت ماه امسال (فروردین تا آبان) پشت سر گذاشته‌اند. طبق ارقام منتشره از سوی ایران خودرو و سایپا در بورس، دو خودروساز بزرگ کشور در مقاطعی از بازه زمانی تحت بررسی، با روندی رو به رشد در تیراژ مواجه و در مقاطعی دیگر با افت تولید روبه‌رو شده‌اند. پیش از آنکه به جزئیات این نوسان ورود کنیم، به بررسی دلایل آن می‌پردازیم تا مشخص شود چرا تیراژ خودروسازان طی ۸ ماه امسال تا این حد بالا و پایین شده است.به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل دامنه پرنوسان تولید خودروهای داخلی طی امسال (به‌خصوص از خرداد به بعد)، تحریم‌ها و همچنین مشکلات و محدودیت‌های اقتصادی است. هرچند تحریم‌های مرتبط با صنعت خودرو از نیمه مردادماه رسما آغاز شد، اما اثرات آن از همان روزی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خروج کشورش را از توافق هسته‌ای و برجام اعلام کرد، رفته رفته پدیدار شد. هجدهم اردیبهشت امسال بود که ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و خبر از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران داد. وی خودروسازی کشور را در اولویت تحریم گذاشت و در نهایت اواسط مرداد، وعده‌اش را عملی کرد تا صنعت خودرو ایران در گرداب تحریم‌هایی سخت گرفتار شود.

پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، خودروسازان خارجی که به قصد تولید و سرمایه‌گذاری به ایران آمده بودند، کم‌کم چمدان‌هایشان را بستند و آماده رفتن شدند تا با جرائم سخت آمریکایی‌ها مواجه نشوند. اثرات روانی خروج آمریکا از برجام خیلی زود خود را نشان داد، تا جایی که روند تامین قطعات و مواد اولیه از خارج و همچنین نقل‌و‌انتقالات مالی رو به کندی رفت و پس از بازگشت تحریم‌ها در نیمه مرداد، کندتر و کندتر نیز شد. طی چند ماهی که از آغاز تحریم صنعت خودروی ایران می‌گذرد نیز ضمن خروج خودروسازان معتبر خارجی از کشور، روند تامین مستقیم قطعات از آنها تقریبا متوقف شده و پیامدهای آن به وضوح در روند نزولی تولید خودروسازان قابل مشاهده است. با توجه به آنکه وابستگی به قطعات خارجی در خودروسازی ایران هنوز وجود دارد، این موضوع خود را در دوران تحریم به وضوح نشان می‌دهد و در حال حاضر نیز به یکی از عوامل اصلی نزولی شدن تیراژ تبدیل شده است. در این شرایط، خودروسازان به‌دنبال آن هستند تا قطعات موردنیاز خود را از منابع فرعی (که احتمالا با کاهش کیفیت و افزایش هزینه تامین همراه است) تهیه کنند. آنها البته در فرصت سه ماهه‌ای که پس از خروج آمریکا از برجام تا بازگشت تحریم‌ها داشتند، استفاده و تا حد امکان اقدام به ذخیره قطعات کردند. هرچند تیراژ خودروسازان روند عادی گذشته را ندارد، با این حال ذخیره قطعات سبب شد تولید خودرو در کشور تا پایان مهر افت خیلی زیادی را تجربه نکند، اما با اتمام این ذخایر و در صورت عدم تامین قطعات از منابع فرعی، سقوط آزاد تولید خودرو دور از ذهن نیست.

آن طور که فعالان صنعت خودرو می‌گویند، اگر مجموعه مشکلات و محدودیت‌های داخلی حل شود، آنها با توجه به تجربیات قبلی، توانایی اداره امور خود را در دوران تحریم خواهند داشت. منظور آنها از مشکلات و محدودیت‌های داخلی، بیشتر مسائلی مانند قیمت‌گذاری دستوری و سختگیری در ترخیص مواد اولیه و قطعات از گمرک و همچنین گره‌های بانکی به‌خصوص در بخش گشایش اعتبار است. فعالان صنعت خودرو بر این باورند که خودروسازی و قطعه‌سازی کشور در حال حاضر علاوه‌بر تحریم‌های خارجی، با تحریم‌های داخلی نیز مواجه است و اتفاقا دومی آنها را بیشتر آزار می‌دهد. در این بین، کاغذبازی‌های زیاد در پروسه ثبت‌سفارش قطعات و مواد اولیه و همچنین ترخیص آنها از گمرک، دست و پای خودروسازان و قطعه‌سازان را برای سرپا نگه داشتن تولید بسته است. مشکل اصلی در این ماجرا، به ارز مربوط می‌شود، چه آنکه با وجود تداوم قیمت‌گذاری دستوری، ارز دولتی در اختیار زنجیره خودروسازی قرار نمی‌گیرد. از آن سو، داستان دریافت مابه‌‌التفاوت ارزی از خودروسازان و قطعه‌سازان نیز هنوز کم و بیش پابرجاست. البته خودروسازان ظاهرا بابت قطع یارانه ارزی موضع منفی ندارند، منتها حرفشان این است که قیمت‌گذاری نیز باید آزاد شود. به اعتقاد آنها، وقتی پرداخت ارز دولتی به زنجیره خودروسازی قطع شده و نرخ مواد اولیه نیز بالا رفته، دیگر قیمت‌گذاری دستوری معنایی ندارد و باید لغو شود. موضوع قیمت خودرو سال‌هاست یکی از چالش‌های بزرگ خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود و در شرایط فعلی که تحریم‌ها برقرار و نرخ ارز و مواد اولیه صعود کرده، بیش از هر زمان دیگری مطرح است.

در مجموع، شرایط کلی برای فعالیت عادی خودروسازی کشور فراهم نیست و مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی، سبب شده تیراژ در مسیری نزولی قرار گیرد. اوضاع به شکلی است که فعالان صنعت خودرو اخیرا در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری تاکید کردند ادامه کار با این شرایط امکانپذیر نیست و اگر اصلاحات و اقدامات لازم در مورد مسائلی مانند ترخیص قطعات و لغو قیمت‌گذاری دستوری صورت نگیرد، تولید خودرو متوقف و موجی بزرگ از بیکاری ایجاد خواهد شد.

 

 

& وزارت صنعت، معدن و تجارت از هیات دولت درخواست کرد تا هر چه سریع‌تر تکلیف خودروهای مانده در گمرک را مشخص کند.محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در این زمینه تاکید کرده که در حال حاضر این سازمان هیچ برنامه‌ای برای ترخیص خودروهای معطل در گمرک ندارد، زیرا تصمیم‌گیری در این رابطه از اختیار سازمان توسعه تجارت خارج و تعیین تکلیف این خودروها نیازمند مصوبه هیات دولت است.  پیش‌تر و در اولین روز تیرماه شاهد بودیم که ستاد اقتصاد مقاومتی، به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، طی یک تصمیم ناگهانی واردات برخی از کالاها از جمله خودرو را به کشور ممنوع اعلام کرد. البته در آن زمان دلیلی که ستاد اقتصاد مقاومتی در این ارتباط عنوان کرد، جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی کشور و مدیریت این منابع به‌دنبال خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام و وعده بازگشت تحریم‌ها از سوی آن کشور بود. این اقدام نابهنگام سبب شد تا روند ترخیص خودروهای موجود در گمرک، متوقف شود. بعد از گذشت چند ماه محمد شریعتمداری، وزیر پیشین صمت، ساز و کار جدیدی برای ترخیص این خودروها پیشنهاد کرد، اما این راهکار هیچ‌گاه وارد فاز اجرایی نشد. برخی فعالان و دست اندرکاران واردات خودرو به کشور بر این باور بودند که با تغییر وزیر پیشین و رئیس سازمان توسعه تجارت گره کور ترخیص این خودروها باز خواهد شد حال آنکه با تغییر وزیر و معاونان وی هنوز برای خودروهای در گمرک‌مانده تصمیم قاطعی اتخاذ نشده است. در این زمینه اظهارات مودودی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس را می‌توان به نوعی موضع وزیر جدید صمت در ارتباط با خودروهای معطل مانده در گمرک دانست. این سخنان به این معنی است که وزارت صمت نمی‌تواند به‌صورت مستقل در این زمینه تعیین تکلیف کند و تنها مجری دستوراتی است که در سطحی بالاتر از این وزارتخانه اتخاذ خواهد شد.

بر اساس اظهارات سرپرست سازمان توسعه تجارت، در حال‌حاضر ۱۶ هزار خودرو در گمرکات کشور وجود دارند که از این تعداد ۱۱ هزار خودرو به‌صورت قانونی به گمرکات وارد شده‌اند. ‌همانطورکه پیش این عنوان شد در حدود ۶ هزار و ۵۰۰ خودرو در نتیجه ثبت‌سفارش‌های غیرقانونی سال گذشته وارد گمرک شده‌اند، حال آنکه باقی خودروها با ممنوعیت واردات خودرو به کشور روند ترخیص آنها به مشکل خورده است و در گمرک مانده‌اند. این در شرایطی است که این بلاتکلیفی، سبب بروز مشکلات عدیده‌ای برای شرکت‌های واردکننده و نمایندگی‌های رسمی در ارتباط با تحویل این خودروها به مشتریان شده است.در این میان انجمن وارد کنندگان و شرکت‌های نمایندگی بارها به این اقدام ناگهانی اعتراض کرده‌اند و این اقدام را با توجه به اینکه به‌صورت ناگهانی و بدون اعلام قبلی اتفاق افتاده است را غیر‌قانونی دانسته و خواستار ترخیص خودروهای مانده در گمرک، به‌منظور عمل به تعهدات خود در قبال مشتریان شده‌اند. اما این اعتراضات تاکنون راه به جایی نبرده و شاهد هستیم که همچنان این خودروها در گمرکات کشور معطل تصمیم، تصمیم‌گیران کلان مانده اند. از طرف دیگر مشتریان هم به‌دلیل تعلل در تحویل خودروهای یاد شده، در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. این وضعیت سبب شده تا طی چند ماه اخیر شاهد تحصن مشتریان این قبیل خودروها در مقابل دفاتر شرکت‌های نمایندگی باشیم. طی این تحصن‌ها، آنها خواستار تعیین تکلیف و تحویل هرچه سریع‌تر خودروهای ثبت‌نامی خود شده‌اند. در میان مشتریان، هستند افرادی که کل مبلغ را به شرکت واردکننده پرداخت کرده و به اصلاح تکمیل وجه کرده‌اند، اما همچنان در تحویل خودروی خود ناکام مانده‌اند.با توجه به وضعیت موجود و همچنین اظهارات سرپرست سازمان توسعه تجارت، کلید قفل واردات را باید در هیات‌دولت جستجو کرد. این در حالی است که تاکنون هیات‌دولت به دلایل نامعلوم در این زمینه سکوت کرده است.

 

& سرپرست سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای آزاد شدن واردات خودرو وجود ندارد، گفت: از هیات دولت خواستاریم تا هر چه زودتر وضعیت خودروهای در گمرک مانده را تعیین تکلیف کند. محمدرضا مودودی در رابطه با آخرین تصمیمات در مورد واردات خودرو، گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای آزاد شدن واردات خودرو وجود ندارد. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه مدیریت منابع ارزی در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است، افزود: در حد امکان سعی می‌شود تا اجازه واردات کالاهایی مثل خودرو و لوازم خانگی که امکان تولید آن در داخل کشور فراهم است، داده نشود. او بیان کرد: مدیریت منابع ارزی، سیاست جلوگیری از افزایش مصارف ارزی و اینکه این منابع صرف کالاهای لوکس نشود، برای ما بسیار مهم است. سرپرست سازمان توسعه تجارت همچنین درباره تعداد خودروهای مانده در گمرکات و نحوه ترخیص آن گفت: حدود 16 هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور مانده که هنوز تعیین تکلیف نشده است. مودودی با بیان اینکه تعدادی از خودروهای در گمرک مانده جزو خودروهایی است که در مورد واردات آن تخلف صورت گرفته، بیان کرد: حدود 11 هزار دستگاه از 16 هزار دستگاه خودرویی که در گمرکات مانده، ثبت سفارش قانونی شده، ولی بعد از ممنوع شدن واردات خودرو در گمرک متوقف شده‌ است. او افزود: تصمیم‌گیری در مورد ترخیص این خودروها در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران نیست. مودودی گفت: از آنجا که شرکت‌های وارد‌کننده خودرو که خودروهای آنها در گمرک مانده است، نسبت به مردم تعهد دارند، بنابراین از هیات دولت خواستاریم تا هر چه سریع‌تر برای تعیین تکلیف این خودرو تصمیم‌گیری شود.


 

 
 
& طرح ساماندهی بازار خودرو ـ که کلیات آن در اردیبهشت ماه سال جاری، در مجلس تصویب شده بود ـ هنوز به سرانجام روشنی نرسیده است. این طرح یک بار توسط نمایندگان به دلیل شرایط خاص اقتصادی، شش ماه مسکوت ماند و پس از آن دوباره برای مسکوت ماندن به رأی گذاشته شد، ولی این بار با مخالفت‌های نمایندگان روبه رو شد. با اینکه نمایندگان با مسکوت شدن دوباره طرح مخالفت کردند، کمیسیون صنایع با اینکه زمان قانونی بررسی طرح در آن به پایان رسیده، هنوز آن را به صحن نداده است. اخبار رسیده از داخل کمیسیون درباره این طرح نیز کاملا با نظر طراحان طرح مخالف است.نجفی، نماینده مردم تهران در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: این طرح در کمیسیون تصویب شده، ولی به دلیل برخی اعمال نظر‌ها، در مجلس مسکوت مانده و هم اکنون دوباره با پیگیری طراحان در مسیر تکمیل قرار گرفته و قرار است، کارگروهی که قاضی پور مسئول آن است، مسأله را بررسی کند.این نماینده مجلس گفت: زمان ارائه این طرح به مجلس گذشته، ولی هنوز کمیسیون با اینکه خبر می‌رسد، کار در آن نهایی شده، از دادن طرح به صحن خودداری کرده است؛ البته متأسفانه طرحی که توسط طراحان به کمیسیون داده شده، دستخوش تغییرات اساسی و باعث برخی اعتراضات از سوی طراحان شده است.عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه افزود: اختلاف نظر‌ها درباره این طرح زیاد است. طراحان با جمع بندی‌هایی که در کمیسیون شده به شدت مخالفند و همچنان روی طرحی که خودشان تهیه کرده اند، اصرار دارند و نظرشان بر این است که همان طرح به صحن بازگردد.محمدرضا نجفی در پاسخ به این که آیا دست‌های پشت پرده وجود دارد که مانع از رسیدن این طرح به صحن می‌شود نیز گفت: نظریات و دیدگاه‌ها درباره صنعت خودرو در تمام شئونات وجود دارد و هر یک برای دیدگاه‌های خود مجموعه ای از دلایل ـ از دلایل ملی گرفته تا گروهی ـ را شامل می‌شود؛ بنابراین، تردیدی نیست که برخی نمی‌خواهند این طرح در صحن تصویب شود و عده‌ای می‌خواهند حتما تصویب شود.
 
 
 
 
 
& طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس در حال بررسی است‌. مجلس شورای اسلامی پیش از این نیز در مجالس هفتم و هشتم طرح‌هایی را از جمله طرح حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و طرح ارتقای کیفی محصولات ارائه داده که هیچ یک به نظر تحول‌آفرین نبوده‌اند‌. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند طرح ساماندهی صنعت خودرو بی‌تاثیر نیست اما در حال حاضر کار زیادی نمی‌توان برای این صنعت انجام داد‌. سرپرست سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای آزاد شدن واردات خودرو وجود ندارد، گفت: از هیات دولت خواستاریم تا هر چه زودتر وضعیت خودروهای در گمرک مانده را تعیین تکلیف کند‌. محمدرضا مودودی در رابطه با آخرین تصمیمات در مورد واردات خودرو گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای آزاد شدن واردات خودرو وجود ندارد‌. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه مدیریت منابع ارزی در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است، به فارس گفت: در حد امکان سعی می‌شود اجازه واردات کالاهایی مثل خودرو و لوازم خانگی که امکان تولید آن در داخل کشور فراهم است، داده نشود‌. وی بیان کرد: مدیریت منابع ارزی، سیاست جلوگیری از افزایش مصارف ارزی و اینکه این منابع صرف کالاهای لوکس نشود، برای ما بسیار مهم است‌.
 
سیدعلی جزایری، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است طرح ساماندهی صنعت خودرو بی‌تاثیر نیست اما در حال حاضر کار زیادی نمی‌توان برای این صنعت انجام داد‌. جزایری درخصوص میزان تاثیر مثبت طرح ساماندهی صنعت خودرو که در مجلس در حال بررسی است، اظهار داشت: این‌گونه طرح‌ها قطعا بی‌تاثیر نخواهند بود اما واقعیت این است که اگر این اقدامات به شکل ریشه‌ای و اصولی انجام شود می‌تواند خروجی داشته باشد‌. ولی بحث اساسی این است که در حال حاضر کار زیادی نمی‌توان برای این صنعت انجام داد و تا مشکلات در صنعت خودرو ریشه‌یابی و حل نشود مشکلات مصرف‌کننده و... حل نخواهد شد‌. واقعیت این است که خودروسازی قبلا دچار اشکال بوده و در حال حاضر نیز با مساله تحریم، دچار مشکلات بیشتری شده است‌. وی در خصوص احتمال افزایش قیمت خودرو و تاثیر آن در رفع مشکلات صنعت خودرو به خبر خودرو گفت: افزایش قیمت خودرو در شرایط بحرانی کنونی مشکل خودروساز را حل نخواهد کرد و تنها مُسکنی موقت است، البته به شکل مقطعی ممکن است خون تازه‌ای در رگ خودروسازی جاری کند ولی در عمل، افزایش قیمتی که مد نظر خودروسازان است -و درصد کوچکی است- مشکل خودروسازان را حل نخواهد کرد‌.
 
این در حالی است که موضوع تعیین قیمت خودرو همچنان معضل اصلی و تنش‌زا در بازار باقی مانده است. این در حالی است که نشست مشترک قطعه‌سازان و خودروسازان و تولیدکنندگان فولاد روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی و خودروسازان و قطعه‌سازان و تولیدکنندگان فولاد برگزار شد که رییس مجلس شورای اسلامی در این نشست با تاکید بر لزوم رفع مشکلات حوزه صنعت فولاد و خودرو گفت: باید نیاز داخلی کشور به فولاد تامین شود‌، اما در شرایط فعلی لازم است از ظرفیت‌های موجود برای صادرات این محصولات استفاده شود‌. همچنین حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار داشت: صنعت خودرو به دلیل اشتغال چند صد هزار نفری، سهم در ارزش افزوده در اقتصاد کشور و صنعت فولاد به واسطه پیشران بودن در این جلسه بیشتر مورد بحث قرار گرفته‌اند‌. وی با تاکید بر اینکه در حوزه تحریمی واحدهای تولیدی مباحث ارزی، واردات مواد اولیه، قطعات و صادرات مباحثی مطرح کردند، عنوان کرد: همچنین در زمینه مشکلات بازگردانی ارز حاصل از صادرات، پیمان‌سپاری‌های ارزی، سامانه نیما، توجه به صادرات به کشورهای همسایه، تعیین نرخ ارز برای اظهارنامه‌های گمرکی، ثبت سفارش‌ها و مشکلات ترخیص کالا، تصمیم‌گیری‌های به موقعی که باید دولت با توجه به نوسانات اقتصادی داشته باشد، استفاده از مواد 2 و 3 قانون بهبود کسب‌وکار که مشخص می‌کند تشکل‌های غیردولتی، کارگری و کارفرمایی در مسائل مرتبط به بخش‌های دولتی دعوت شوند بیان شد‌. در ادامه این نشست خودروسازان نیز تقاضا و راهکار خود را در زمینه افزایش قیمت خودرو با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید بیان کردند‌.
 
 
 
 
 
& رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: هر روز تاخیر در اعلام قیمت جدید خودروها، ضرر و زیان زیادی برای خودروسازان، قطعه سازان و بازار به همراه خواهد داشت و این شرایط فقط به سود واسطه ها و دلالان است. «محمدرضا نجفی منش» افزود: در دور نخست تحریم های ظالمانه آمریکایی ها در 15 مردادماه گذشته، صنعت خودروسازی نشانه قرار گرفت؛ در آن مقطع خودروسازان هوشمندانه تصمیم به واردات قطعات مورد نیاز و همه آن قطعاتی که شاید بعدها تامین آنها با مشکل مواجه می شد، گرفتند. وی اظهار داشت: مشکلی که در شرایط حاضر وجود دارد، این است که تولید خودرو با ضرر و زیان همراه است، به طوری که آمار و ارقام بورسی حاکی از زیان پنج هزار و 500 میلیارد تومانی 2 خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست امسال بود.این مقام صنفی بیان داشت: به این ترتیب با از دست رفتن توان مالی خودروسازان، رقم پرداختی به قطعه سازان کاهش یافت و نتوانستیم تعدیل قیمتی برای قطعات تولیدی داشته باشیم. وی گفت: پیشنهاد این انجمن، تعدیل قیمت قطعات و تسویه پرداختی ها به قطعه سازان است اما این موضوع به تعیین تکلیف قیمت خودروها بستگی دارد. نجفی منش افزود: 95 درصد افرادی که در ماه های گذشته خودرو خرید یا پیش خرید کرده اند، برای کسب سود بوده است و مصرف کنندگان واقعی با قیمت بالا از بازار خرید کرده اند. وی به نامه اخیر قطعه سازان به رییس جمهوری نیز اشاره کرد و افزود: پی نوشتی از ریاست جمهوری برای وزرات صنعت، معدن و تجارت در این خصوص فرستاده شده تا موارد، مورد پیگیری قرار بگیرند.
 
فعالان صنعت قطعه سازی هفته گذشته در نامه ای به رییس جمهوری، اصلاح قیمت قطعات، تامین نقدینگی مورد نیاز، تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و واردات اعتباری (یوزانس) را به عنوان مهمترین خواسته های خود در مرحله حساس کنونی مطرح کرده و هشدار دادند اگر تا یک هفته آینده مشکلات یاد شده حل نشود، موج دوم بیکاری در صنعت قطعه سازی در راه خواهد بود. رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، تحریم ها علیه کشورمان را فرصتی برای ارتقای این صنایه خودروسازی و قطعه سازی برشمرد تا در راستای اقتصاد مقاومتی به داخلی سازی حداکثری بپردازیم. وی در خصوص ارتباطات پولی و مالی با خارجی ها، خاطرنشان کرد: از دوم دسامبر (10 آذرماه) مشکل نقل و انتقال پول بین بانک چینی طرف قرارداد با اکثر قطعه سازان ایرانی رفع می شود. نجفی منش، همچنین با اشاره به برخی شایعات این روزها درخصوص نرخگذاری خودروها پنج درصد زیر قیمت بازار، خاطرنشان کرد: تجربه مشابهی در دهه 70 در این زمینه داشتیم که اختلاف فاحشی بین قیمت کارخانه و بازار خودروها ایجاد شد.
وی ادامه داد: آن زمان با تصمیم هوشمندانه شورای اقتصاد و تعیین قیمت خودرو نزدیک به حاشیه بازار، با نزدیک شدن قیمت های کارخانه و بازار به یکدیگر دلالان و واسطه ها از بازار خارج شدند و خریداران واقعی باقی ماندند، در نهایت حتی در برخی موارد قیمت بازاری از قیمت کارخانه ای خودروها کمتر شد.
 
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: این تجربه موفق برای یک دهه ادامه یافت، به طوری که با وجود رشد 300 درصدی شاخص تولید در آن 10 سال، اما قیمت خودروها فقط 15 درصد رشد کرد.وزیر صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به برخی اخبار و شایعات درخصوص احتمال قیمتگذاری جدید خودروها پنج درصد زیر قیمت های کنونی بازار، تاکید کرد: این موضوع صحت ندارد. «رضا رحمانی» افزود: در این زمینه در ماه های گذشته نظرهای زیادی مطرح شده، اما در برخی موارد اطلاعات افراد دقیق نیست و برپایه حدس و گمان است.به گفته این مقام مسئول، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حال بررسی کارشناسانه قیمت هاست و به زودی گزارش آن نهایی می شود.رحمانی بیان داشت: آنچه در بحث خودرو به دنبال آن هستیم فقط موضوع افزایش قیمت ها نیست، بلکه ساماندهی صنعت خودرو را در برنامه داریم که همکاران در حال تدوین آن هستند و از خودروسازان نیز برنامه خواسته ایم.بیش از 84 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.