مکاجو

مطالب / اخبار اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 7 / 9 / 97

images

7 آذر 1397

اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 7 / 9 / 97

& همچنین در دوره‌ای نمایندگی‌های به اصطلاح رسمی به تنهایی اجازه عرض اندام در بازار وارداتی‌ها را داشتند و در دوره‌ای دیگر نیز به نمایندگی‌های غیررسمی مجوز حضور در بازار وارداتی‌ها داده شده است. اما داستان وارداتی‌ها به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که در سال‌هایی نیز شرکت‌های گری‌مارکت با کسب مجوز از شرکت‌های رسمی اجازه واردات پیدا کردند و در نهایت نیز در مواقعی دولت با زیر پا گذاشتن تمامی مقررات و بخشنامه‌های ابلاغی خود، اقدام به توقف ثبت سفارش خودرو آن هم بدون اطلاع قبلی و برای مدتی نامعلوم می‌کرد. با وجود این اما سال‌جاری را می‌توان یکی از پر‌چالش‌ترین سال‌ها در واردات خودرو خواند. به باور بسیاری از کارشناسان سال ۹۷ را می‌توان نتیجه سال‌ها تدوین مقررات و دستورالعمل‌هایی خواند که در ظاهر ساماندهی بازار خودرو را در خود داشت اما در پنهان جز فساد و رانت نتیجه دیگری در برنداشت. در این زمینه اظهارات چند روز گذشته عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گویای وضعیت پیچیده واردکنندگانی است که سال‌ها با مقررات مختلف وزارت صنعت به ادامه فعالیت در این حوزه پرداخته‌اند.

 این مقام قضایی در نشستی خبری از مفتوح بودن ۱۷ پرونده پیش‌فروش خودرو در دادستانی تهران خبر داد، این در شرایطی است که از سال گذشته تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، نزدیک به ۷۸ بخشنامه از سوی نهادهای مسوول، مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و ناجا، برای بخش واردات خودرو صادر شده است. حال این سوال مطرح است که چطور در شرایطی که برای یک تجارت، این حجم از قوانین و مقررات در قالب دستورالعمل و بخشنامه تهیه و تنظیم شده است و شاهد هستیم در این سال‌ها نه‌تنها کنترلی در این حوزه صورت نگرفته، بلکه فساد نیز افزایش یافته است. شرکت عظیم خودرو نمونه بارز عدم‌نظارت نهادهای مسوول بر فعالیت شرکت‌های واردکننده است. این شرکت واردکننده به رغم مجوز پیش ثبت‌نام ۱۵۰ خودرو اقدام به پیش‌فروش ۴ هزار خودرو کرده است. حال این سوال مطرح است که لیست شرکت‌های دارای مجوز پیش‌فروش که بارها از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان منتشر و همچنین میزان پیش‌فروش‌ها نیز مشخص شده بود در حال حاضر به چه کار مشتریان متضرر می‌آید؟ و اینکه اگر سازمان حمایت لیستی در این زمینه منتشر کرده چه نهادی باید بر فعالیت واردکنندگان نظارت می‌کرده است؟

کارشناسان اما درخصوص دخالت دولت در بازار وارداتی‌ها به نکات گوناگونی اشاره می‌کنند، اما همگی آنها متفق‌القول تاکید دارند که تن ندادن دولت‌ها به مکانیزم بازار آزاد سبب بروز این قبیل مسائل در اقتصاد کشور می‌شود. در نقطه مقابل این تفکر، نگاه اقتصادی دولت‌ها نیز مورد قابل‌توجه قرار می‌گیرد. اقتصاد دولتی همواره بر سرکوب قیمتی، نرخ‌گذاری دستوری و کنترل بازار استوار بوده است. در کنار مشکلات حاصل از این نگاه، بخشی از کارشناسان معتقد هستند که دولت‌ها همواره تلاش کرده‌اند سهم خود را در بازار خودروها چه داخلی و چه خارجی حفظ کنند. که همین مساله سبب بروز مشکلاتی می‌شود. آنها تاکید دارند که عمده‌ترین دلیل برای ایجاد فساد همین نگاه انحصارگرایانه است؛ زیرا دولت‌ها تلاش دارند تا با ایجاد محدودیت از طریق قوانین و مقررات، بازار و بحث واردات را کنترل کنند. دراین میان بخش دیگری از کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که این حجم از قوانین و مقررات سبب افزایش فساد و رانت می‌شود. زیرا تعدد بخشنامه‌ها دستورالعمل‌ها هیچ‌گاه و در هیچ زمانی سبب افزایش نظارت‌ها نشده است. در این میان هستند کارشناسانی که به نقش قوانین ناپایدار و غیرشفاف اشاره دارند و معتقدند قوانین تدوین شده به دلیل ناپایداری و ناکافی بودن شفافیت، محملی برای ایجاد رانت و فساد خواهد بود. آنها به نقش امضاهای طلایی اشاره می‌کنند و می‌گویند وجود این قبیل امتیازات در شرایطی که دولت‌ها تلاش دارند تا از طریق ایجاد محدودیت‌ها، اوضاع را کنترل کنند، موثرترین عامل ایجاد فساد خواهد بود.

 

& در حالی طرح «ساماندهی بازار خودرو» در مجلس به طرح «ساماندهی صنعت خودرو» تغییر نام یافت که طراحان اولیه، نسبت به تغییر هویت آن معترض هستند. طرح ساماندهی بازار خودرو اواخر سال گذشته کلید خورد. بعد از نزدیک به ۶ ماه از توقف ثبت‌سفارش خودرو، با تغییراتی که در دستورالعمل واردات ایجاد شد، بار دیگر شرکت‌های رسمی وارد‌کننده خودرو اجازه یافتند تا اقدام به ثبت‌سفارش محصولات خود کنند. از اصلی‌ترین تغییراتی که در مقررات واردات خودرو به کشور از سوی دولت اعمال شد، افزایش تعرفه واردات و ممنوعیت فعالیت شرکت‌های گری مارکت بود.

 دستورالعمل جدید دولت به مذاق دست‌اندرکاران واردات خودرو خوش نیامد به‌طوری‌که برخی از وارد‌کنندگان شکایت در این زمینه را به کمیسیون اصل ۹۰ بردند. به این ترتیب این شکایات زمینه‌ساز ورود نمایندگان مجلس به موضوع واردات با طرح ساماندهی بازار خودرو شد. نمایندگان در این طرح تلاش کردند میزان تعرفه واردات خودرو را به قبل برگردانند. همچنین افزایش رقابت‌پذیری، افزایش کیفیت، چالش‌های زیست‌محیطی که از ناحیه صنعت خودرو به کشور تحمیل می‌شود و کاهش مصرف سوخت از دیگر نکاتی بود که مورد توجه طراحان این طرح قرار گرفته بود. در شرایطی که مقدمه ورود این طرح به صحن علنی فراهم می‌شد، بازار ارز دچار نوسان شد. این مساله در کنار خروج ایالات‌متحده آمریکا از توافق‌نامه برجام و بازگشت تحریم‌ها سبب شد تا دولت دست به اقداماتی در راستای جلوگیری از خروج ارز بزند. به این ترتیب دولت دوازدهم به‌منظور مدیریت منابع ارزی، واردات خودرو را متوقف کرد. توقف واردات با تصویب قید یک فوریت بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در صحن علنی مجلس همزمانی داشت. بعد از تصویب این طرح در صحن علنی، طرح ساماندهی بازار خودرو در اختیار کمیسیون صنایع و معادن مجلس به‌عنوان کمیسیون تخصصی در این زمینه قرار گرفت. با ممنوعیت واردات خودرو از سوی دولت، اعضای کمیسیون صنایع مجلس به اتفاق آرا، مسکوت ماندن این طرح را به مدت ۶ ماه تا زمان تعیین تکلیف واردات خودرو به تصویب رساندند. این اقدام سبب شد تا طراحان آن، نسبت به این رویه اعتراض کرده و بار دیگر درخواست کنند تا طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع به جریان بیفتد.

 بعد از بحث‌های فراوان در کمیسیون صنایع مجلس سرانجام طرح ساماندهی بازار خودرو به طرح ساماندهی صنعت خودرو تغییر یافت. حالا اما نمایندگانی که از آنها به‌عنوان طراح اولیه ساماندهی صنعت خودرو یاد می‌شود، نسبت به تغییر هویت آن معترض و بر این باورند که با تغییرات ایجاد شده در این طرح، عملا خاصیت اصلی آن از دست رفته است و دیگر به نفع مصرف‌کنندگان در بازار خودرو نیست.بهرام پارسایی و همایون هاشمی دو نماینده مجلسی که پایه‌گذار طرح ساماندهی بازار خودرو بودند در این زمینه به خبرگزاری مهر گفته‌اند مافیای خودرو طرح ساماندهی بازار خودرو را تغییر داده‌اند و طرح جدید نیز نفعی برای مصرف‌کننده خودرو در پی ندارد. اما روز گذشته جزئیاتی از طرح ساماندهی صنعت خودرو منتشر شد. در ماده یک این طرح دولت موظف شده حقوق ورودی خودروهای سواری را براساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی تعیین کند. ماده ۲ نیز تاکید دارد که به‌منظور افزایش رقابت‌پذیری باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که حقوق ورودی خودروهای تولید داخل با لحاظ حمایت از تولید داخل حداقل سالانه ۵ درصد کاهش یابد. در ماده ۳ این طرح نیز عنوان شده که خودروهای سواری تمام برقی مشمول سود بازرگانی است و وضع هر گونه حقوق گمرکی به این خودروها متنوع است. دولت موظف است زمینه تولید داخلی خودروهای برقی یا هیبریدی را در مدت ۵ سال فراهم کند. اما نمایندگان کمیسیون صنایع ماده ۴ طرح ساماندهی بازار خودرو را حذف کرده‌اند. در ماده ۴ تاکید شده بود که جمع سایر عوارض خودروهای وارداتی نباید بیش از ۲۵ درصد تعرفه واردات موضوع ماده یک این قانون باشد. در ماده ۵ طرح ساماندهی بازار خودرو تاکید شده که واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مشروط به‌وجود نمایندگی رسمی شرکت خودروساز و همچنین خدمات پس از فروش خودروی مذکور در کشور آزاد است.

با فاصله گرفتن از دو ماده ۶ و ۷ در ماده ۸ عنوان شده که سازمان ملی استاندارد مکلف است در اجرای استانداردهای مصوب تولید خودرو در هر سال به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که از تولید خودروهای خارج از استانداردهای مذکور جلوگیری کند. اما در ماده ۱۰ همچنین ذکر شده که در صورت وقوع تصادف در دوره تضمین (گارانتی) و ارجاع به کارشناسی، کارشناسان رسمی موظفند میزان عیب و نقص ناشی از تولید خودرو در ایجاد تصادفات و عامل حادثه را ذکر کنند. شرکت سازنده به میزان دخالت نقص خودرو در علت وقوع تصادف و نقش ایمنی خودرو در میزان خسارت و تلفات حادثه دارای مسوولیت مدنی است. به این ترتیب در ماده ۱۲ این طرح تبصره‌ای اضافه شده مبنی‌بر اینکه تولید‌کنندگان خودرو و موتورسیکلت در داخل کشور موظفند به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط خودروی معادل را از مرکز اسقاط دریافت کنند. شماره‌گذاری خودروها و موتورسیکلت منوط به ارائه گواهی اسقاط ازسوی خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان معادل ۲۵ درصد تولید ماهانه است. بر این اساس طراحان اولیه این طرح خواستار اصلاحاتی در برخی مواد طرح ساماندهی بازار خودرو شدند.

 

& دبیر انجمن قطعه‌سازان با تاکید بر لزوم اصلاح قیمت خودرو و قطعات، از تداوم بحران در صنعت قطعه کشور خبر داد. مازیار بیگلو گفت: درخواست و انتظار قطعه‌سازان به‌خصوص مهم‌ترین آنها یعنی تعیین تکلیف قیمت‌گذار، تا به امروز اجابت نشده و بنابراین شرکت قطعه‌ساز با زیان مشغول به تولید هستند.وی افزود: جای تعجب است که با وجود یک سری بدیهیات مثل روند افزایش قیمت مواد اولیه و نیز روند افزایش قیمت مواد اولیه خارجی، هنوز قیمت خودرو و قطعه اصلاح نشده است. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: طی جلسات مکرر، مدارک لازم توسط خودروسازان و قطعه‌سازان ارائه شده، با این حال گویا کسی باور ندارد زنجیره خودروسازی در حال زیان‌دهی چند ده میلیارد تومانی است. بیگلو تاکید کرد: این شرایط باعث شده تولید خودرو از نصف نیز کمتر و به ۴۰ درصد ظرفیت برسد. وی افزود: شوخی بردار نیست که ۴۰۰ هزار نفر به بیکاران جامعه اضافه شوند، با این حال گویا برای کسی اهمیت ندارد و کسی باور نمی‌کند که چه اتفاقی در حال وقوع است. بیگلو درخصوص آخرین وضع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان گفت: طبق بررسی‌هایی که با خودروسازان داشته‌ایم جمع مطالبات قطعه‌سازان حدود ۷ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، اما به‌دلیل عدم‌توان مالی خودروساز برای پرداخت، سررسید‌ها در حال افزایش است.

 

& عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: دو خودروساز بزرگ کشور اکنون روزانه بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنند و برای تامین قطعات این تعداد خودرو هیچ مشکلی وجود ندارد. «رضا رضایی» افزود: با وجود تحریم‌ها، درهای واردات کالا به‌ویژه قطعات خودرو به روی کشور بسته نشده ضمن آنکه قطعه‌سازان راه خود را در این شرایط به خوبی بلدند. وی در عین حال یادآور شد که تامین قطعات با صرف چهار تا پنج درصد هزینه‌های بالاتر و سختی نقل‌و‌انتقال پول همراه است. عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اظهار کرد: به طور نمونه اکنون با چینی‌ها کار می‌کنیم و همین هفته گذشته پول به حساب برخی شرکای چینی واریز و اجناس مورد نیازمان را دریافت کردیم.رضایی تاکید کرد: در این شرایط اگر دولت قیمت خودرو و قطعات را «عادلانه» کند و با عقب انداختن یک ساله یا اقساطی کردن دریافت مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه‌ها و تامین نقدینگی برای قطعه‌سازان و خودروسازان، به کمک آنها بشتابد، بسیاری مشکلات حل خواهد شد. رئیس سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار کرد: محدودیت‌های کاری روز به روز در حال افزایش است، اما اگر نقدینگی موجود باشد، قادر به تامین نیازهای خودروسازان در شرایط کنونی هستیم. همچنین، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور نیز گفت: پیرو نامه‌ای که این انجمن هفته گذشته درباره وضعیت نابسامان صنعت قطعه و خطر تعطیلی گسترده و ورشکستگی واحدها به دفتر رئیس‌جمهوری ارسال کرد، اکنون نامه‌ای از سوی این دفتر به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده و مطالبات قطعه‌سازان در دست پیگیری است. محمدرضا نجفی‌منش خاطرنشان کرد: تعدیل قطعات متعلق به خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان، منتظر اعلام نظر سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. نجفی‌منش ادامه داد: خودروسازان با برخی از افزایش قیمت‌ها در یکی دو ماه گذشته موافقت کرده‌اند، اما هنوز خواسته‌های قطعه‌سازان به طور کامل اجابت نشده است.

 

& شرکت سیف خودرو دو محصول از برند بیسو با نام‌های تی‌۳ و تی‌۵ را به بازار عرضه می‌کند. شاهین خدامی قائم‌مقام، مدیرعامل سیف خودرو در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: سال گذشته از برند بیسو در نمایشگاه تهران رونمایی کردیم، اما درآن زمان محصول T۵ با گیربکس دستی ارائه شد و با توجه به تغییر ذائقه مردم و گرایش به سمت خودروهای اتومات تغییراتی را در گیربکس این خودرو اعمال و در حال حاضر این محصول را با گیربکس اتومات در اختیار مشتریان قرار خواهیم داد. خدامی درصد داخلی‌سازی محصولات بیسو در ایران را در حال حاضر ۷ درصد اعلام کرد و افزود: تا کمتر از چند ماه دیگر این میزان به ۲۰ درصد خواهد رسید.وی گفت: با توجه به قطعه‌سازان ماهر و خبره، برنامه‌ریزی‌های خود را برای توسعه این محصول جهت ۵۰ درصد داخلی‌سازی انجام داده‌ایم. خدامی با اشاره به خروج سوبارو از ایران با تداوم تهدیدهای آمریکا گفت: تصمیم به تولید خودرو در شرکت مرتب خودرو که سال‌ها بدون فعالیت بود گرفتیم و با مشاوره با وزارت صمت، تصمیم به نوسازی کارخانه گرفته شد. در ادامه ضیاء، مدیر فروش و توسعه بازار شرکت سیف خودرو در مورد زمان عرضه این محصول به خبرنگاران گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و زمان دقیق هفته آینده از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود.  وی در ادامه مبلغ پیش‌پرداخت برای محصول تی ۳ را ۹۰ میلیون تومان و برای محصول تی ۵ ،۱۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و حدود نهایی قیمت این خودرو را با توجه به ارز نیمایی امروزحدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان برای خودروی بیسو تی ۳ و ۲۳۵تا۲۵۰ میلیون تومان برای تی ۵ اعلام کرد.

 

 

 

& رئیس کل گمرک ایران گفت: با توجه به شرایط ویژه اقتصادی که کشور در آن قرار دارد گمرک شرایط جدیدی را در بحث ترخیص کالاهایی از قبیل قطعات خودرو، مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی برای وارد کنندگان این حوزه در نظر گرفته است. مهدی میراشرفی افزود: از آنجایی که گمرک در بخش اجرایی فعالیت می کند بارها با مواردی روبرو شده که برای کالایی که در داخل تولید می شود اما تولید آن با محدودیت روبرو است و توانایی برآورده کردن نیاز داخلی را ندارد ممنوعیت واردات ایجاد شده است.وی گفت: البته گمرک یک سازمان واضع محدودیت نیست و تنها یک سازمان مجری است اما با توجه به بازخوردهایی که از وارد کنندگان در بخش مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای مثال خودرو گرفته شده این سازمان از هر موقعیتی برای رساندن صدای تولید کننده ها به سازمان های مربوط استفاده می کند.رئیس کل گمرک ایران افزود: گمرک قائل به کاهش یا افزایش تعرفه ها برای کالاها نیست اما قائل به در نظر گرفتن تعرفه ای منطقی است چرا که وقتی تعرفه ها خارج از عرف و بدون کارشناسی بر روی کالاها بسته می شود باعث بوجود آمدن بازارهای حاشیه ای و قاچاق می شود. میراشرفی گفت: به جهت اینکه نگاه گمرک نگاهی برای کمک به تولید داخلی است در حال حاضر برنامه ای در نظر گرفته شده که صاحبان صنایع برای واردات قطعات و ماشین آلات تولیدی خود دچار محدودیت نشود و به همین جهت از این به بعد شرکت های تولیدی می توانند به صورت درصدی یا همان نسیه کالای خود را از گمرک ترخیص نمایند تا واحدهای تولیدی شان دچار وقفه در کار نشود.

 
& دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با تشریح وضعیت بحرانی صنعت قطعه معتقد است اولین اقدام، اصلاح قیمت ها است و دلایل و لزوم اتخاذ این تصمیم کاملا واضح و بدیهی است و تعلل در اعلام قیمت های جدید جای شگفتی دارد. مازیار بیگلو درخصوص آخرین وضعیت قطعه سازان اظهار داشت: متاسفانه کماکان وضعیت بحرانی در صنعت قطعه کشور وجود دارد و روز به روز به خط قرمزی که لحاظ کرده بودیم نزدیک تر می شویم، البته می توان گفت که مدت زمان زیادی است از خط قرمز عبور کرده ایم اما به خط قرمز بیکاری و تعطیلی نزدیک تر می شویم.وی افزود: متاسفانه تا این لحظه انتظارات موجود -که مهم ترین آن تعیین تکلیف قیمت گذاری است- انجام نشده تا با توجه به آن، قطعه سازان نیز بتوانند قیمت قطعات را به روزآوری کنند. بنابراین قطعه سازان کماکان مشکل سابق را دارند و با زیان کامل در حال تولید هستند که این رویه قطعا معقول نیست و تولید به طور کامل در حال توقف است. وی افزود: آقای احمد نعمت بخش -دبیر انجمن خودروسازان- نیز هفته گذشته اعلام کردند که در صورت عدم تصمیم گیری در یکی دو هفته آینده، باید با صنعت خودرو و قطعه کشور خداحافظی کرد. وی درخصوص دلیل تاخیر در اعلام قیمت های جدید از سوی ستاد تنظیم بازار گفت: دلیل این امر را باید از افرادی پرسید که هنوز اقدام نکرده اند، بنده دلیل این امر را نمی دانم ولی واقعا برای ما جای تعجب است که با وجود وضوح کامل یک سری بدیهیات مثل روند افزایش قیمت مواد اولیه و نیز روند افزایش قیمت مواد اولیه خارجی که منشا ارزی دارد، هنوز قیمت خودرو و قطعه اصلاح نشده است و فقط بحث های زمان بری که باعث اطاله وقت می شود در حال انجام است.
 
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: برای ما واقعا جای شگفتی است که چرا چنین تصمیمی -که تمام بدیهیاتش وجود دارد و روشن است که باید این اتفاق افتد و در این راستا جلسات مکرر نیز برگزار شده و مدارک لازم توسط خودروسازان و قطعه سازان ارائه شده- هنوز اتخاذ نشده و گویا کسی باور ندارد که با گذشت هر روز، این صنعت چند ده میلیارد تومان در حال زیان دهی است. بیگلو افزود: این شرایط باعث شده که تولید خودرو از نصف نیز کمتر شده و به 40 درصد ظرفیت رسیده است و متعاقبا قطعه سازان نیز همین وضعیت را دارند. به عنوان نمونه شنبه ی گذشته که به اصطلاح بین التعطیلین بود در یک اتفاق بی سابقه، خودروسازان در 6 ماهه دوم سال یک بین التعطیلین را تعطیل کردند و شنبه گذشته هیچ خودروسازی حتی یک خودرو تولید نکرد. وی افزود: واقعا نمی دانیم که انجمن خودروسازان و قطعه سازان باید کجا مراجعه کنند و چه مدارکی ارائه دهند تا بزرگوارانی که در این کشور تصمیم گیر هستند بپذیرند که این صنعت در حال ورشکستگی است.وی درخصوص آسیب های ناشی از تعلل در اعلام قیمت های جدید گفت: آسیب های وارده به کارفرمایان، نابودی سرمایه کارفرمایی این شرکت ها است. کسانی که چند دهه در این کشور تولید کننده و قطعه ساز بوده اند به دلیل زیان انبوه و تجمعی به وجود آمده در حال از دست دادن تمام سرمایه شان هستند.دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: زیان وارد شده دیگر، نابودی اشتغال است و این امر یک مساله سطحی و شوخی بردار نیست که 400 هزار نفر به بیکاران جامعه اضافه خواهند شد اما گویا برای کسی اهمیت ندارد و کسی باور نمی کند که چه اتفاقی در حال وقوع است. بیگلو در خصوص آخرین وضعیت مطالبات قطعه سازان از خودروسازان گفت: طبق بررسی هایی که با خودروسازان داشته ایم جمع مطالبات قطعه سازان حدود 7 هزار میلیارد تومان است اما به دلیل عدم توان مالی خودروساز برای پرداخت، سررسید ها در حال افزایش است و خود این مساله تبدیل به یک معضل شده است. البته حتی اگر مطالبات پرداخت شود توفیر زیادی ندارد زیرا مبلغ پرداختی امروز، تنها برای خرید یک سوم کالایی که در گذشته توان خریدش را داشتیم کفایت می کند.
 
 
 
 
 
& عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: ۲ خودروساز بزرگ کشور اکنون روزانه بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار دستگاه خودرو تولید می کنند و برای تامین قطعات این تعداد خودرو هیچ مشکلی وجود ندارد.«رضا رضایی» در گفت و گو با ایرنا افزود: با وجود تحریم ها، درهای واردات کالا بویژه قطعات خودرو به روی کشور بسته نشده است ضمن آنکه قطعه سازان راه خود را در این شرایط به خوبی بلدند..وی در عین حال یادآور شد که تامین قطعات با صرف چهار تا پنج درصد هزینه های بالاتر و سختی نقل و انتقال پول همراه است.عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اظهار داشت: بطور نمونه اکنون با چینی ها کار می کنیم و همین هفته گذشته پول به حساب برخی شرکای چینی واریز و اجناس مورد نیازمان را دریافت کردیم.رضایی تاکید کرد: در این شرایط اگر دولت گام به میدان بگذارد، قیمت خودرو و قطعات را «عادلانه» کند و بطور مثال با عقب انداختن یک ساله یا اقساطی کردن دریافت مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه ها و تامین نقدینگی برای قطعه سازان و خودروسازان به کمک آنها بشتابد، بسیاری مشکلات کاهش می یابد.رئیس سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت: محدودیت های کاری روز به روز در حال افزایش است، اما اگر نقدینگی موجود باشد قادر به تامین نیازهای خودروسازان در شرایط کنونی هستیم.رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور نیز گفت: پیرو نامه ای که این انجمن هفته گذشته درباره وضعیت نابسامان صنعت قطعه سازی و خطر تعطیلی گسترده و ورشکستگی واحدها به دفتر ریس جمهوری ارسال کرد، اکنون نامه ای از سوی این دفتر به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده و مطالبات قطعه سازان در دست پیگیری است.
 
 
 
 
 
& محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره راه‌های نجات صنعت خودرو در شرایط فعلی توضیح داد: مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدام در شرایط فعلی، تعدیل قیمت خودرو با توجه به افزایش چند برابری نرخ مواد اولیه تولید است. وی اضافه کرد: قیمت قطعات و مواد اولیه اصلا برای خودروسازان مقرون به صرفه نیست و فقط زیان آن‌ها را به همراه داشته است به طوری که در شش ماه ابتدایی امسال خودروسازان حدود 5500میلیارد تومان و در شش سال گذشته حدود 20هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند. این عضو اتاق بازرگانی همچنین افزایش حجم تسهیلات به خودروسازان و قطعه‌سازان را از دیگر راه‌های نجات این صنعت دانست و گفت: طی چند ماه گذشته قیمت مواد اولیه تا سه برابر افزایش پیدا کرده بنابراین تسهیلات اعطایی به خودروسازان و قطعه‌سازان نیز باید به همین اندازه افزایش یابد. نجفی منش به شیوه پرداخت بدهی خودروسازان و قطعه سازان اشاره و تاکید کرد: بازپرداخت بدهی‌های گذشته اکنون با ارز نیمایی باید انجام شود و یکی از درخواست‌های ما پرداخت با همان نرخ خرید است چرا که با وجود افزایش سه برابری نرخ ارز، ما متحمل ضرر بسیار و در نهایت ورشکستگی خواهیم شد و اگر این بدهی‌ها را پرداخت نکنیم اعتبار کشور بین شرکای خارجی از بین می‌رود.

 

& یک کارشناس خودرو قیمت‌‌گذاری غلط خودرو را علت اصلی آشفتگی این بازار دانست و گفت: این وضعیت از قبل قابل پیش بینی بود و درباره آن هشدار هم داده شده بود.امیرحسین کاکایی در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین قیمت‌گذاری دستوری را بزرگترین ضربه دولت به صنعت خودروسازی کشور دانست و تصریح کرد: اگر قیمت‌ها به تعادل برسد شاهد ادامه حیات این صنعت خواهیم بود اما در غیر این صورت با نابودی خودروسازان یک فاجعه بزرگ اقتصادی رخ خواهد داد.کاکایی با بیان این که قیمت‌های فعلی خودرو فقط به زیان خودروسازان است، افزود: تا کنون ضرر خودروسازان حدود 5500میلیارد تومان برآورد شده اما با ادامه این روند شاهد زیان حدود 10هزار میلیارد تومانی این صنعت و بیکاری حدود 200هزار نفر خواهیم بود.این کارشناس خودرو با بیان این که وضعیت فعلی خودروسازان، قفل شدن این صنعت را در پی خواهد داشت تاکید کرد: قفل شدن این صنعت فقط به ضرر خودروسازان نیست بلکه به کل اقتصاد کشور ضربه خواهد زد، زیرا خودروسازی یکی از صنایع مهم، استراتژیک و دارای ارزش افزوده بالا برای کشور است. وی در مورد راه‌های نجات این صنعت در شرایط فعلی توضیح داد: ابتدایی‌ترین کار معقول کردن قیمت خودرو و جلوگیری از زیان بیشتر خودروسازان است.

کاکایی ادامه داد: کاهش قیمت نهاده‌های تولید مثل آلومینیوم و فولاد نیز یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از ضرر خودروسازان است که البته این راه حل پیشنهاد نمی‌شود زیرا با این اقدام نیز بخش‌های دیگر اقتصاد از بین خواهند رفت. این کارشناس خودرو افزایش نرخ ارز را یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار در بحران فعلی صنعت خودرو دانست و گفت: به خودروسازان و قطعه‌سازان وعده تخصیص دلار 4200تومانی را داده بودند در حالی که تامین مواد اولیه آن ها اکنون با دلار 9هزار تومانی انجام می‌شود، بنابراین علاوه بر این که خودروسازی ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به لحاظ فشار آمریکا قرار دارد در داخل کشور نیز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. او به بحران 2008آمریکا و ورشکستگی جنرال موتورز در این کشور اشاره و تاکید کرد: از این بحران باید درس بگیریم؛ در حال حاضر نیز حدود 3سال طول می‌کشد که صنعت خودروسازی ایران مجددا احیا شود اما با بروز بحران زمان و هزینه زیادی باید صرف این صنعت شود و همین موضوع اقتصاد کشور را درگیر می‌کند. کاکایی در پایان تاکید کرد: هنوز هم خودروسازان ما دارای اعتبار هستند اما زمانی که دچار ورشکستگی شوند زمان زیادی طول می‌کشد تا مردم مجددا به آن‌ها اعتماد کنند بنابراین توصیه می‌کنیم که دولت و وزارت صنعت هر چه سریع‌تر جلوی این فاجعه اقتصادی را بگیرد.

 

 

& کشمکش ها بر سر طرح ساماندهی بازار خودرو بالا گرفته است و طراحان معتقدند تغییرات ایجاد شده در آن، طرح اولیه را از حیز انتفاع ساقط و آن را بی خاصیت کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، آشفته‌بازار خودرو هر روز وضعیت بدتری را تجربه می‌کند؛ از خودروسازانی که به تعهدات خود در ثبت‌نام خودروها عمل نمی‌کنند و از واردکنندگانی که به بهانه‌های مختلف، از ایفای تعهدات خود در قبال مشتریان سر باز می‌زنند. دلالان هم که همچنان دست به کار هستند و از حاشیه قیمتی که میان نرخ نمایندگی‌هایی که به صورت قطره‌چکانی، خودرو به بازار عرضه می‌کنند و عطشی که برخی برای خرید خودرو دارند، بیشترین سود را می‌برند. داستان ساماندهی بازار خودرو همچون هزار و یک شب، قصه درازی دارد. مدتها است طرحی در مجلس تدوین شده و با فراز و نشیب‌های بسیار به کمیسیون صنایع مجلس رسیده و این کمیسیون در آن تغییراتی ایجاد کرده است و علیرغم اینکه مهلت قانونی برای ارایه این طرح از کمیسیون به صحن علنی مجلس به اتمام رسیده ، هنوز به صحن علنی ارائه نشده است؛ برخی بر این باورند که با تغییرات ایجاد شده در این طرح ، عملا خاصیت اصلی آن از دست رفته است و دیگر به نفع مصرف‌کنندگان در بازار خودرو نیست. البته برخی نیز نگاه بدبینانه‌ای به این تغییرات دارند و بر این باورند که نظر مافیای خودرو در ایجاد این تغییرات بدون تاثیر نبوده است. این در شرایطی است که بر اساس آیین‌نامه های داخلی مجلس، هر طرح یک فوریتی حداکثر ۴۵ روز فرصت دارد که برای بررسی به صحن بیاید؛ در حالیکه این طرح شش ماه مسکوت مانده بود.

نکته حائز اهمیت البته در این طرح، تغییر نام طرح از «ساماندهی بازار خودرو» به «ساماندهی صنعت خودرو» است. بهرام پارسایی،نماینده مردم شیراز در مجلس و از طراحان طرح ساماندهی بازار خودرو در این رابطه می‌گوید که مافیای خودرو، طرح ساماندهی بازار خودرو را به نفع خود تغییر داده است. او می‌گوید: هم اکنون مسائل اصلی مطرح در این طرح، عملا در کمیسیون صنایع از بین رفته و طرح بی‌خاصیت و حتی به ضرر مصرف‌کننده تغییر پیدا کرده است. پارسایی می‌گوید: خودروسازان حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار هستند که این نشان می‌دهدخودروسازان نه تنها اشتغال ایجاد نکرده‌اند، بلکه حقوق کارگران قطعه ساز را نیز نپرداخته‌اند؛ حال آنکه خودروساز خودروهای خود را پیش فروش کرده و پول آنها را نیز از قبل دریافت کرده است. البته او این نکات را در قالب نامه‌ای از کمیسیون اصل نود به کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرده است.

همایون هاشمی، نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی و از طراحان طرح ساماندهی بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز گلایه از کمیسیون صنایع مجلس برای تغییر در طرح پیشنهادی نمایندگان مبنی بر ساماندهی بازار خودرو، می‌گوید: طرحی که اکنون طراحی شده، به ضرر منافع ملی است؛ چراکه تغییراتی در آن ایجاد شده که به نفع مصرف‌کنندگان نیست و ردپای مافیای خودرو را در آن پررنگ کرده است. این در حالی است که ما نباید با جان مردم بازی کنیم و اگر خودروهای پاک و سبز همچون برقی و هیبریدی باید به کشور آورده شود، باید شرایط آن را تسهیل کرد.

وی می‌افزاید: برای ساماندهی بازار خودرو، مجلس و نمایندگان کار خود را انجام داده و طرحی تهیه کردند که متاسفانه اکنون در مراحل بررسی آن، مافیای خودرو در مجلس نفوذ کرده و کارشکنی‌هایی را صورت داده است؛ به هر ترتیب یک فوریت این طرح دو فوریتی تصویب شد و هم اکنون علیرغم اینکه زمان زیادی برای آن سپری شده و مهلت ۴۵ روزه کمیسیون تخصصی برای بررسی آن به پایان رسیده است؛ کمیسیون تخصصی برخی تغییراتی را در آن انجام داده که طرح را از حیز انتفاع خارج کرده است؛ این در حالی است که کمیسیون حق نداشته که در طرح نمایندگان دست ببرد و فقط می بایست اظهارنظر می کرده؛ پس در این رابطه تخلف کرده است. هاشمی گفت: در روزهای آینده، مجدد بررسی این طرح را در مجلس در دستور کار قرار خواهیم داد؛ چراکه اگر می‌خواهیم به سمت توسعه برویم، باید بدانیم که توسعه در صنعت خودرو باید مبتنی بر حفظ جان و سلامت انسانها باشد. پس باید به سراغ فضای رقابتی برویم؛ به این معنا که اگر خودروهای ایرانی نمی‌توانند با کالاهای خارجی رقابت کنند، نباید خودروهای خارجی را حذف کنیم؛ بلکه باید دانش فنی و تکنولوژی آنها را به کشور بیاوریم تا محصولات پاک تولید کرده و صنعت خودرو را ارتقا دهیم. وی اظهار داشت: اگر خودروی هیبریدی در ایران نیاید، خودروسازان داخلی به این دانش فنی نخواهند رسید. اما به نظر می‌رسد که مساله در اینجا، پول کثیف است که در جیب برخی از افراد می رود و نمی گذارند که کار درستی انجام شود. هاشمی با انتقاد از برخی خودروسازان مبنی بر اینکه قابلیت اجرای استانداردهای ۸۵ گانه را به دلیل بروز تحریم‌ها ندارند، گفت: همه اینها بهانه است و برخی خودتحریمی می‌کنند تا اجناس بنجل خود را در فضای تحریم بفروشند. تحریم ربطی به توسعه درون کشوری ندارد. تحریم ربطی به ارتقای دانش فنی و تولید محصول نهایی ندارد. طراح طرح ساماندهی بازار خودرو ادامه داد: در صنعت خودرو کسانی که کارشکنی می کنند باید پاسخ گو باشند؛ چراکه حق مردم ایران سوار شدن به خودروی پاک و ایمن است؛ در حالیکه برخی نمی گذارند که خودروهایی که عوارض زیست محیطی و جانی کمتری دارند، به میدان بیایند.

در این میان، کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی طرحی را جایگزین طرح ساماندهی بازار خودرو کرده است که علاوه بر اینکه نام طرح را به ساماندهی صنعت خودرو تغییر داده، برخی بندهای موثر آن را نیز حذف کرده است. در این میان یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: تغییراتی در کمیسیون صنایع بر روی این طرح ایجاد شده که عملا تاثیر طرح را برای ساماندهی بازار خودرو خودروسازان به حداقل رسانده است که ضرورت دارد اصلاح شود. وی می‌افزاید: اکنون بیست نماینده در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار بازگشت به طرح اولیه ساماندهی بازار خودرو شده و معتقدند که مافیای خودرو اجازه نمی دهد که طرح مدنظر آنها که گام بزرگی در ساماندهی این صنعت و بازار آشفته مرتبط با آن است، اجرایی شود. این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در طرح پیشنهادی کمیسیون صنایع، تعرفه برای خودروهای هیبریدی نادیده گرفته شده و تنها تمرکز بر خودروهای برقی است که زیرساختهای آن در کشور وجود دارد و این خطایی بزرگ است. این در حالی است که تعریف مشخصی هم از خودروهای هیبریدی وجود ندارد. ضمن اینکه سقف تعرفه نیز باز گذاشته شده است.

ماده ۱- دولت مکلف است حقوق ورودی خودروهای سواری رابر اساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی تعیین نماید.

ماده ۲- به منظور افزایش رقابت پذیری باید به گونه ای برنامه ریزی شود که حقوق ورودی خودروهای تولید داخل با لحاظ حمایت از تولید داخل حداقل سالانه ۵درصد کاهش یابد.

ماده ۳- خودروهای سواری تمام برقی مشمول سود بازرگانی می باشد و وضع هر گونه حقوق گمرکی به این خودروها متنوع است. دولت موظف است زمینه تولید داخلی خودروهای برقی یا هیبریدی را در مدت ۵ سال فراهم نماید.

تبصره ۱-وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و راه و شهرسازی و معاونت علمی ریاست جمهوری نسبت به تدوین سند راهبردی تکنولوژی های نوین در صنعت خودروسازی از جمله خودروهای برقیف هیبریدی و خودران حداکثر ظرف مدت دو سال اقدام نماید.

تبصره ۲- دولت مجاز است برای ترویج روشهای صرفه جویی مصرف سوخت نسبت به وضع عوارض پلکانی بر وسایل نقلیه پرمصرف و مصرف کنندگان بالاتر از حد مجاز استاندارد اقدام و درآمد حاصله را به حمایت از تولدی خودروهای هیبریدی از طریق شرکت های تولیدی بخش غیردولتی اختصاص دهد.

تبصره ۳- خودروهای تمام هیبرید به خودرویی گفته می‌شود که امکان استفاده و انتقال کامل قدرت پیشرانه از موتور فسیلی به موتور برقی را داشته باشد. بدین منظور دولت موظف است نسبت به پیش بینی تسهیلات از طریق نظام بانکی اقدام کند.

ماده ۴- حذف شد.

ماده ۵- واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مشروط به وجود نمایندگی رسمی شرکت خودروساز و همچنین خدمات پس از فروش خودروی مذکور در کشور ازاد می باشد. خدمات مذکور بر اساس دستورالعملی است که ظرف مدت یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

ماده ۶- وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مکلف است زمینه لازم جهت مشارکت فعال و موثر نمایندگان اتاقها، انجمن ها و تشکلهای تخصصی کارگری و کارفرمایی ذیربط در کمیسیون ماده (۱) آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و کارگروههای آن را مهیا سازد.

ماده۷- وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مکلف است در افق چشم انداز بستر لازم را برای ورود فناوری های جدید و مستقل تولید خودرو با همکاری شرکت های فعال موجود فراهم سازد. آئین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون با همکاری اتاق ها و انجمن های تخصصی تولیدی ذیربط تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.

ماده۸- سازمان ملی استاندارد مکلف است در اجرای  استانداردهای مصوب تولید خودرو در هر سال به گونه ای برنامه ریزی کند که از تولید خودروهای خارج از استانداردهای مذکور جلوگیری نماید. همچنین شماره گذاری خودرو ها توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منوط به تایید سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است.

تبصره- تولید کنندگان داخلی خودرو مکلفند نسبت به نصب برچسب درصد (نسبت) تولید داخلی بر اساس دستوالعمل صادره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روی هر کدام از محصولات خود اقدام نماید.

ماده ۹- کلیه درآمدهای ناشی از اجرای این قانون به خزانه داری کل کشور واریز می‌شود و صد درصد آن پس از پیش بینی در بودجه های سنواتی به تقویت تولید داخلی و ایجاد اشتغال اختصاص می یابد.

ماده ۱۰- در صورت وقوع تصادف در دوره تضمین (گارانتی) و ارجاع به کارشناسی، کارشناسان رسمی موظفند میزان عیب و نقص ناشی از تولید خودرو در ایجاد تصادفات و عامل حادثه را ذکر نمایند. شرکت سازنده به میزان دخالت نقص خودرو در علت وقوع تصادف و نقش ایمنی خودرو در میزان خسارت و تلفات حادثه دارای مسئولیت مدنی است.

ماده ۱۱- حذف شد.

ماده ۱۲- ماده (۸) قانون هوای پاک مصوب ۹۶.۴.۲۶ به نحو ذیل اصلاح و تبصره (۳) به آن الحاق شد:

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتور سیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و همچنین تولید کنندگان این وسایل نقلیه موتوری موظفند با همکاری مراکز اسقاط متناسب با میزان تولید به اسقاط و جایگزینی خودرو یا موتور سیکلت فرسوده اقدام نمایند. تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده بر اساس آئین نامه ای است که حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیئت وزیران می رسد.

حمل بار و مسافر صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالیث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع می باشد. پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، محدوده ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می کند.

تبصره۱- دولت موظف است از محل صرفه جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، سازوکار و تسهیلات لازم جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با خودروهای نو را فراهم کند.

تبصره ۲- دولت مکلف است در بودجه سالانه ردیفی به منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت جایگزین کردن خودروها و موتورسیکلت های فرسوده موجود با کارمزد چهار درصد با بازپرداخت ده ساله تعیین کند و به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

تبصره ۳- تولید کنندگان خودرو و موتورسیکلت در داخل کشور موظفند به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط خودرو معادل را از مرکز اسقاط دریافت کنند. شماره گذاری خودروها و موتورسیکلت منوط به ارائه گواهی اسقاط توسط خودروسازان و موتورسیکلت سازان معادل ۲۵ درصد تولید ماهانه است. مراکز اسقاط مکلف به تامین با در اختیار گذاشتن گواهی اسقاط مورد تقاضای تولید کنندگان خودرو و موتورسیکلت هستند.

همچنین وارد کنندگان خودرو و موتورسیکلت موظفند به ازای واردات هر خودرو به تناسب مصرف سوخت، علاوه بر پرداخت عوارض گمرکی، گواهی اسقاط خودرو معادل را دریافت نمایند. تعداد گواهی اسقاط به تناسب مصرف سوخت و قیمت خودروی وارداتی خواهد بود.

اصلاحات درخواستی طراحان طرح ساماندهی بازار خودرو

در نامه‌ای که از سوی طراحان طرح ساماندهی بازار خودرو به کمیسیون صنایع مجلس نوشته شده و نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزار مهر قرار گرفته است، آمده است:

جناب آقای اکبریان
ریاست محترم کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی

با سلام

احتراما پیشنهادهای طراحان طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو که در آن کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است، به شرح زیر می‌باشد:

۱- برگشت به طرح اول

۲- در ماده ۱ سطر دوم بعد از میزان آلاینگی «حداکثر به میزان ۵۵ درصد» اضافه گردد.

۳- در ماده ۲ متن زیر جایگزین گردد:

ماده ۲: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است که به منظور افزایش رقابت پذیری خودروهای تولید داخل به گونه‌ای برنامه ریزی کند که حقوق ورودی خودروهای سواری از سال ۹۷ به صورت تدریجی و با میانگین سالانه پنج درصد تا ده درصد کاهش یابد تا سال پایانی سند چشم انداز بیست ساله ۱۴۰۴ میزان حقوق ورودی خودروهای سواری حداکثر به بیست درصد برسد.

۴- در ماه ۳ جایگزین گردد به عبارت زیر:

خودروهای سواری تمام برقی و هیبریدی(برقی-بنزینی)مشمول سود بازرگانی می باشد و وضع هر گونه ورودی بر این خودروها ممنوع می باشد.

۵- در ماده ۳ در سطر اول بعد از تمام برقی«هیبریدی(بنزینی- برقی)» و در سطر دوم بعد از حقوق ورودی و دریافتی غیر از سود بازرگانی اضافه گردد.

۶- ماده ۴ که حذف گردیده است، همان ماده «۴» طرح اضافه گردد.

ماده ۴: جمع سایر عوارض خودروهای وارداتی نباید بیش از بیست و پنج درصد تعرفه واردات موضوع ماده یک این قانون باشد.

۷- ماده ۱۰ در سطر اول به جای دوره تضمین(گارانتی) دوره پنج ساله جایگزین گردد.

۸- ماده ۱۱ که حذف گردیده است، پیشنهاد می شود: ماده ۱۱ شرکتهای خودروسازی موظفند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند. تخلف از این امر، جرم محسوب شده و مرتکب به یکی از مجازاتهای تعزیری درجه شش موضوع ماده ۱۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱ محکوم می شود.

حال باید منتظر ماند و دید که مجلس شورای اسلامی  برای ساماندهی بازار خودرو و تعیین تکلیف این طرح چه اقدامی انجام خواهد داد.