مکاجو

مطالب / اخبار تغییر شیوه اندازه‌گیری کیلوگرم بعد از 130 سال

images

26 آبان 1397

تغییر شیوه اندازه‌گیری کیلوگرم بعد از 130 سال

 یک کیلوگرم برابر با جرم (International Prototype Kilogram) درنظر گرفته شده است. IPK (نمونهٔ بین‌المللیِ کیلوگرم)، یک میلهٔ استاندارد ساخته‌شده از آلیاژ پلاتینیوم ـ ایریدیوم است که در در داخل مجموعه حفاظ‌ هایی تودرتو قرار دارد که آن را از آلودگی و استفادهٔ نامناسب حفظ می‌کند و در ادارهٔ بین‌المللی اوزان و مقیاس‌ها در شهرِ سور، در حومهٔ پاریس نگهداری می‌شود. استفاده های مکرر و آلودگی در نهایت سبب شد از دقت این نمونه بین المللی کاسته شود.

 

 

شاید برای شما سوال باشد مگر تغییر چند میکروگرمی این نمونه چه اهمیتی دارد ؟ پاسخ ساده است. اگر نگاه شما به کاربرد جرم محدود به وزن کردن یک کیلوگرم شکر یا سیب زمینی باشد حق با شماست ولی زمانی که بحث اندازه گیری های دقیق تر مثل ترکیبات دارویی درمیان باشد حتما شما هم نسبت به کم و زیاد شدن وزن این نمونه نگران خواهید شد ! سرانجام دانشمندان در پاریس پایتخت فرانسه به اتفاق رای دادند برای اندازه گیری کیلوگرم روش فعلی را عوض کرده و IPK این استوانه فلزی را هم به دلیل ارزش تاریخی اش در موزه نگه داری شود.

 

 

 

در آینده کیلوگرم بر مبنای ثابت پلانک تعریف شود. ثابت Planck رفتار ذرات و امواج را در مقیاس اتمی توصیف می کند و برپایه سه واحد استوار است: متر، کیلوگرم و ثانیه. از آنجا که متر و ثانیه براساس سرعت نور تعریف میشوند می توان از آنها برای تعریف یک کیلوگرم کمک گرفت. در مقابل نیز ثابت Planck با استفاده از ابزاری تحت عنوان ترازوی Kibble اندازه گیری می شود که نخستین بار توسط فیزیکدان شهیر Bryan Kibble ساخته شد. ترازوی کیبل (Kibble) شناخته می‌شود، با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی وزن یک کیلوگرم را محاسبه می‌کند.