مکاجو

مطالب / اخبار اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 21 / 8 / 97

images

21 آبان 1397

اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 21 / 8 / 97

 

& بی‌تردید یکی از دلایلی که بازار لوازم یدکی را ملتهب ساخته، مشکلات مربوط به قطعه‌سازان و همچنین ورود قطعه به کشوراست. در حال‌حاضر قطعه‌سازان با مشکلات و موانعی در تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند، این مشکلات سبب عدم‌تامین قطعات مورد نیاز خطوط تولید و همچنین تامین بخشی از نیازهای بازار شده است.در این ارتباط محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که تامین مواد اولیه داخلی و همچنین ارز موردنیاز قطعه‌سازان را با مشکل روبه‌رو کرده است.این کارشناس می‌گوید: البته از آنجایی که تحریم صنعت خودرو تنها شامل شرکت‌های خودروساز می‌شود و لوازم یدکی از شمول تحریم خارج هستند، این امکان وجود دارد تا بخشی از نیازهایی موجود که به هر دلیل در داخل امکان تولید ندارد به کمک واردات رفع شود.

در حالی نجفی‌منش به تحریم نبودن لوازم یدکی و رفع مشکلات ایجاد شده از طریق واردات اشاره می‌کند که چالش‌های ناشی از نقل و انتقال پولی باعث ایجاد محدودیت‌هایی در این زمینه شده است. این کارشناس معتقد است برای خروج از بحران باید مسوولان وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار اصلی بخش خودرو به مساله ورود کرده و موانع موجود را مرتفع کنند. از دیگر راهکارهایی که مورد توجه نجفی‌منش قرار دارد، افزایش عمق داخلی‌سازی است. این فعال صنعتی می‌گوید: در شرایط فعلی برای بر طرف کردن مشکلات ناشی از تحریم زنجیره خودروسازی می‌توانیم به سمت داخلی‌سازی بیشتر حرکت کنیم. نجفی‌منش می‌گوید: در دوره اول تحریم‌ها داخلی‌سازی محصولی مانند ۲۰۶ سبب شده تا این محصول از سبد تولید حذف نشود و همچنان بتواند به حیات خود ادامه دهد؛ بنابراین در شرایطی که تحریم‌ها بار دیگر برگشته، می‌توانیم این اقدام را برای سایر محصولات که عمق داخلی‌سازی کمی دارند، در دستور کار قرار دهیم و مشکلات بازار لوازم یدکی را نیز مرتفع کنیم.اما عدم‌ثبات در هر بازاری می‌تواند چالش‌های فراوانی به همراه داشته باشد؛ بازار لوازم یدکی هم از این قاعده مستثنی نیست.مهدی کاظمی، عضو هیات‌‌مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما می‌گوید: سرایت بی‌ثباتی بازار ارز از ابتدای سال‌جاری سبب شد تا سایر بازارها از جمله بازار لوازم یدکی هم دچار نوسان شود و این مساله فعالان بازار را دچار سردرگمی کرد.

این فعال صنفی ادامه داد: بعد از آغاز التهابات در این بازار، اتحادیه یک اتاق فکر تشکیل داد و راهکارهای خود را در اختیار وزارت صنعت، نهاد ریاست‌جمهوری و سایر ارگان‌های مرتبط قرار داد. در شرایطی که ریاست‌جمهوری، اتحادیه را به یکی از معاونین وزارت صنعت ارجاع داد، شاهد بودیم که بی‌برنامگی و بلاتکلیفی وزارت صنعت سبب شد تا پاسخی از این وزارتخانه در اختیار اتحادیه قرار نگیرد. کاظمی تاکید می‌کند که همین بلاتکلیفی باعث ملتهب‌تر شدن بازار لوازم یدکی شده است.اظهارات این فعال بازار قطعات یدکی در شرایطی است که افزایش قیمت، کیفیت پایین قطعات و همچنین رواج قطعات تقلبی در بازار بیش از پیش فعالان و مصرف‌کنندگان را به چالش کشیده است.عضو هیات‌‌مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی تهران می‌گوید: در شرایط حاضر بخش قابل‌توجهی از قطعات وارداتی در مسیر پر پیچ و خم ترخیص از گمرک گرفتار است و همین مساله سبب شده تا اوضاع بازار پیچیده‌تر شود.

در حالی این فعال صنفی به مشکلات گمرکی برای ترخیص کالا اشاره می‌کند که پیش از این معاون اول رئیس‌جمهور دستور ترخیص تمامی کالاها را از گمرکات سراسر کشور داده بود.نکته دیگری که به‌عنوان معضل بخش لوازم‌یدکی از سوی کاظمی مورد توجه قرار گرفته است، عدم‌تخصیص ارز برای واردات آن دسته قطعاتی است که از منابع خارجی تامین می‌شود. کاظمی می‌گوید: در حال‌حاضر چنانچه یکی از اعضا بخواهد اقدام به واردات کند، نه می‌تواند ارز نیمایی دریافت کند و نه به او اجازه می‌دهند تا با ارز آزاد اقدام به واردات کند.بنابراین آنچه مشخص است چالش زنجیره خودروسازی کشور بیش از آنکه به‌دلیل تحریم‌ها باشد، به‌دلیل بلاتکلیفی و بی‌هدف بودن سیاست‌گذاران کلان و همچنین وزارت صنعت برای رفع چالش‌های پیش‌روی این صنعت است.

 

& شرکت سایپا در بخشنامه‌ای به نمایندگی‌ها اعلام کرد مشتریانی که ساندرو و تندر۹۰ ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند محصولات خانواده پراید یا تیبا را به‌جای خودروی ثبت‌نامی خود تحویل بگیرند. در بخشنامه سایپا به نمایندگی‌های فروش آمده است: «احتراما ضمن پوزش از مشتریان به‌جهت تاخیر پیش‌آمده در ایفای تعهدات انواع محصولات رنو شرکت پارس خودرو، به‌اطلاع می‌رساند مشتریان محترم می‌توانند در صورت تمایل نسبت به انتخاب یکی از دو روش پیشنهادی زیر اقدام کنند.» ۱- انتظار مشتریان محترم تا رفع مشکل تولید محصولات رنو با شرایط ذیل امکان‌پذیر است.

 

الف - قیمت محصولات به‌قیمت زمان تحویل مشتری طبق قرارداد محاسبه خواهد شد.

ب - سود مشارکت و تاخیر طبق قرارداد به‌میزان ۲۷ درصد (۱۵درصد سود مشارکت) ادامه خواهد یافت.

۲-پیشنهاد اول برای مشتریانی که قصد تبدیل خودرو را دارند، جایگزینی تعهدات رنو با محصولات X۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X۲۰۰ (تیبا، تیبا۲، ساینا) با سود مشارکت و تاخیر به‌میزان ۲۷ درصد طبق قرارداد و به یکی از دو روش زیر است.

الف- تعهدات انواع ساندرو و استپ‌وی به دو دستگاه خودرو، شامل یک دستگاه X۱۰۰ و یک دستگاه X۲۰۰ که یک دستگاه با موعد تحویل بهمن ۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری و یک دستگاه با زمان تحویل آذر ۹۸ به‌ قیمت روز شرکت تحویل می‌شود.

ب-تعهدات تندر-۹۰ به یک دستگاه خودرو X۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X۲۰۰ (تیبا، تیبا۲، ساینا) با موعد تحویل بهمن ۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری، قابل‌تبدیل است.

 

 

 

& نرخ ارز، کاهش عرضه شرکت‌های خودروساز، عدم ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک و در نهایت آغاز تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان، بازار خودرو را همچنان تحت تاثیر التهابات قرار داده تا جایی که ثبت‌نام پیش‌فروش دو خودرو‌ساز بزرگ کشور هم نتوانست از بحران بازار بکاهد.  بازار ارز پس از مدتی وارد سیر نزولی شد و اکنون از تب افزایشی کاسته و در این زمان انتظار می‌رود که این روند همچنان ادامه داشته باشد و طبق پیش‌بینی‌ها تاثیر خود را بر بازار خودرو نشان دهد. براین اساس گویا محتکران به تدریج در حال باور کردن تغییر شرایط شدند و بازار خودرو تحت تاثیر ریزش قیمت دلار، روند کاهشی را در پیش گرفت. اما متاسفانه عمر این موضوع کوتاه بود. هرچند دلالان وارد بازار شده و اقدام به فروش خودروهای احتکار شده کردند ولی بازار همچنان پر التهاب و در رکود قرار دارد.‌ مردم همچنان سرگردان در تصمیم‌گیری برای تهیه خودرو مورد نیازشان هستند و این بلاتکلیفی نتیجه‌ای جز تنش‌زایی در بازار ندارد. این عوامل نیز سبب شده تا خرید و فروش در بازار کمتر و به حالت رکود برسد. حسینی یکی از فعالان بازار در این ارتباط به «جهان صنعت» گفت: از ابتدای سال تا‌کنون هر روز در انتظار کاهش التهابات در بازار هستیم تا جایی که با وجود نبود متقاضی ولی باز هم از فروش خودرو ترس داریم چراکه نمی‌دانیم چه بلایی سر سرمایه‌هایمان می‌آید. وی ادامه می‌دهد: همچنین با اعمال تحریم‌ها که از 13 آبان کلید خورد سبب شده خریداران و فروشندگان رغبت چندانی به حضور در بازار و معامله از خود نشان ندهند و به نوعی منتظر رسیدن این روز و تبعات احتمالی آن هستند. به گفته حسینی، تاثیر این مساله روی بازار خودرو‌های وارداتی بیشتر قابل مشاهده است. حسینی تصریح داشت: فروشندگان نگران این مساله هستند که امروز خودروی خود را به بازار عرضه کنند و بعد به‌دلیل تاثیر تحریم‌های جدید روی بازار ارز، نمودار نرخ در آن بازار در مسیر صعودی قرار بگیرد و همین مساله باعث شود تا فروشندگان ضرر کنند.

این فعال در بازار خودرو تاکید کرد: خریداران هم با توجه به کاهش ناگهانی نرخ ارز‌های بین‌المللی در بازار، نگران این مساله هستند که امروز به بازار ورود کرده و خرید کنند؛ بنابراین مشتریان خودرو‌های وارداتی در این شرایط منتظر می‌مانند تا نوسانات در بازار ارز و همچنین در سایر بازار‌ها به ثبات برسد و تلاطم‌های موجود کم شود. این موضوعات یعنی سرگردان شدن خریدار و فروشنده و تنها این دو دسته هستند که طبق روال گذشته متضرر اصلی خواهند شد.  در حالی که وضعیت بازار خودرو‌های وارداتی دستخوش تاثیرات احتمالی تحریم و نرخ ارز است، بازار خودرو‌های داخلی از ثبات بیشتر قیمتی طی یک هفته گذشته برخوردار بوده و محصولات داخلی با همان قیمت‌های هفته گذشته به بازار عرضه شد.در این شرایط رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت‌و‌گویی با «جهان صنعت» پیش‌بینی کرد که پس از یک آرامش و کاهش نسبی در بازار خودرو با توجه به تخصیص ارز 8000 تومانی نه تنها امیدی به کاهش قیمت‌های کارخانه‌ای خودروهای تولید داخل وجود ندارد بلکه باید منتظر افزایش قیمت‌ها نیز باشیم.به گفته موتمنی با توجه به حضور دلالان همواره این بازار با مشکل مواجه خواهد بود چراکه بی‌نظارتی و نبود یک دستور‌العمل جامع و کارشناسی شده می‌تواند به بحران در این بازار بیش از پیش دامن بزند. وی ادامه داد: هنوز پس از گذشت چند ماه از گرانی‌ها و کمبودها در بازار، نتوانستند شرایط را به حالت ثبات برگردانند چراکه بازار متولی ندارد و مدیریت آن به دست دلالان و سود‌جویان است.

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: هر تعداد خودرو صفر نیاز باشد می‌توان با قیمت بازار خرید، در حالی که کانال عرضه این خودرو‌ها نامعلوم است! موتمنی با اشاره به اینکه اگر خودروسازان مدعی کمبود قطعه و مشکل در تولید خودرو هستند چطور این محصولات عرضه شده است؟ افزود: همه خودروهای عرضه شده به روز، دارای پلاک و کارتکس هستند.وی با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بر بازار خودرو گفت: در حال حاضر هر نوع خودرو زیر 45 میلیون تومان و مونتاژی متقاضی داشته باشد می‌تواند آن را با قیمت بازار تهیه کند.رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه سایت‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی بسیار در نابسامانی بازار اثر‌گذار بوده‌اند و نظارتی بر آنها وجود ندارد ادامه داد: در مدتی که بازار خودرو دچار آشفتگی شد سایت‌ها به صورت متحد قیمت‌هایی را اعلام می‌کردند که واقعیت نداشت به طور مثال درحالی که پراید 111 به قیمت 37 میلیون و 500 در بازار عرضه شده در سایت‌های با قیمت 45 میلیون تومان فروش آن را ثبت کرده‌اند.موتمنی با بیان اینکه بازار خودرو در رکود است و متقاضی وجود ندارد افزود: با وجود این شرایط، ما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم که مصاحبه‌های صاحبان شرکت‌های سازنده در خصوص بدهی‌های سنگین به قطعه‌سازان و مشکلات این بخش، عامل این افزایش قیمت‌ها بوده است.

وی با اشاره به افزایش بی‌دلیل‌ 10 تا 25 میلیون تومانی در قیمت خودروهای مونتاژی گفت: هم‌اکنون حاشیه بازار خودروهای زیر 30 میلیون تومان از 12تا 14 میلیون تومان، خودروهای 30 تا45 میلیون تومان از 21تا 35 میلیون تومان و خودروهای 45 تا 55 میلیون تومان از 43 تا 56 میلیون تومان است.بنویس ساندرو، بگیر پراید و تیبا! همیشه عوامل درونی بیشترین ضربه را به صنعت و بازار خودرو وارد می‌سازد. امروز با توجه به مشکلات در تامین قطعات، خودروسازان را به چالش دیگری وارد کرده است. این در حالی است که گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد به دلیل مشکلات ایجاد شده در روند تولید محصولات خانواده رنو، خریداران تندر۹۰، پارس تندر، ساندرو و ساندرو استپ‌وی می‌توانند به جای این خودروها، پراید و تیبا تحویل بگیرند یا اینکه برای دریافت خودروی خود صبر کنند.

 

 

 
 
& در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو تهران، شرکت زامیاد از گروه خودروسازی سایپا ضمن به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردهای خود در حوزه قطعات یدکی، به ارائه و معرفی جدیدترین محصولات طراحی و ساخته شده در حوزه داخلی سازی و مشارکت با شرکای خارجی می پردازد.از اصلی ترین برنامه های شرکت زامیاد برای حضور در این نمایشگاه، فروش ویژه قطعات اصلی و دارای گارانتی شرکت ایویکو است.بر اساس این گزارش، شرکت زامیاد به عنوان نماینده انحصاری تولید، عرضه و خدمات پس از فروش محصولات ایویکو ایتالیا در ایران، در سال های اخیر خودروهای مسافری و باری این شرکت، همچون: کامیون کِشنده استرالیس 500، کامیون باری یوروکارگو و مینی بوس و ون مسافری A36-15 را تولید و به بازار خودروهای تجاری عرضه کرده است و در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو تهران شاهد حضور پررنگ این شرکت در راستای ارائه قطعات یدکی اصلی این محصولات خواهیم بود.گفتنی است، سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو، از 21 تا 24 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و شرکت زامیاد همه روزه از ساعت 9 تا 17 در سالن 7، پذیرای صنعتگران، متخصصان، تولیدکنندگان و علاقه مندان به این صنعت خواهد بود.
 
 
 
 
& رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران گفت: طرح تن کیلومتر از ابتدای آذر ماه اجرایی می‌شود که نقش مؤثری در حل مشکلات کامیون‌داران دارد. کریمی‌ رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه وضعیت توزیع لاستیک در بین کامیون‌داران کاملاً اسفناک‌ و غیرعادلانه است گفت: در چند ماه پیش با توزیع لاستیک‌های سازمان اموال تملیکی‌ ، ترخیص لاستیک‌های انبار شده در گمرکات‌ و استفاده از لاستیک‌های تولید داخلی شرایط مساعدی ایجاد شده بود اما با اتمام توزیع این لاستیک‌ها وضعیت دوباره به حالت قبل برگشت. وی ادامه داد: وضعیت تولید داخلی لاستیک نیز به دلیل افزایش نرخ ارز و نبود مواد اولیه کاهش یافته  و قیمت تمام شده لاستیک افزایش یافته است. همین موضوع باعث شده که مشکلاتی در این حوزه نیز ایجاد شود. کریمی یادآوری کرد: مواد اولیه تولید لاستیک جزء کالاهای اساسی نیست بنابراین مشمول دریافت ارز 4 هزار و 200 تومانی نمی‌شود به همین دلیل نمی‌توان بر تولید داخلی لاستیک امیدوار بود.

رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران با بیان اینکه مهر و آبان ماه زمان تعویض لاستیک کامیون‌ها است گفت: به دلیل آن که در تابستان گرمای هوا باعث افزایش استهلاک‌ لاستیک‌ها می‌شود بنابراین زودتر از بین می‌روند به همین دلیل این دو ماه بهترین زمان برای تعویض لاستیک‌ها به شمار می‌رود که متأسفانه در این ماه‌ها لاستیکی توزیع نشده است. وی درباره آخرین وضعیت اجرایی شدن تن کیلومتر‌ نیز گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که در هفته جاری جلسه‌ای با حضور مدیران کل استان‌ها ، رئیس سازمان راهداری‌ و اعضای هیئت عامل برای توجیح اجرایی شدن تن کیلومتر برگزار می‌شود و به احتمال زیاد از اول آذر ماه طرح بزرگ تن کیلومتر برای کامیون‌داران اجرایی می‌شود. کریمی تأکید کرد: در جلسات کارگروهی‌ که برگزار شد اجرایی شدن تن کیلومتر و قوانین مرتبط با آن برای کامیون‌داران بسیار مناسب بود اما امیدواریم در زمان اجرا نیز به همان میزان درست و صحیح اجرایی شود. رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران با بیان اینکه در اوایل خرداد ماه امسال طرح سخت و زیان مشاغل برای کامیون‌داران مطرح شده بود افزود: در این طرح به دلیل دشوار بودن شغل کامیون‌داری مقرر شده بود که پیش از 30 سالگی‌ رانندگان بازنشست‌ شوند اما متأسفانه بعد از گذشت چندین ماه این قانون اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی‌ که انجام دادیم این هفته طرح پیشنهادی ما در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح می‌شود ولی تا به امروز سازمان تأمین اجتماعی همکاری خوبی با ما انجام نداده است.کریمی درباره بیمه تکمیلی کامیون‌داران نیز گفت: در خرداد ماه سازمان راهداری‌ و حمل و نقل جاده‌ای این موضوع را پیگیری کرد ولی متأسفانه با یک شرکت غیرمعتبر‌ این قرارداد منعقد شد که به گفته سازمان بیمه مرکزی هیچ ارگانی‌ حق قرارداد با این شرکت بیمه را ندارد اما متأسفانه کامیون‌داران با این شرکت بیمه تکمیلی شدند.وی بیان کرد: متأسفانه در این بیمه تکمیلی هزینه آزمایش‌ها، عینک، دندان‌پزشکی، چشم‌پزشکی بر عهده خود کامیون‌داران است و مشمول این بیمه نمی‌شود.رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران با بیان اینکه تمامی کامیون‌هایی که هنوز سرپا هستند حمل بار را به شهرهای مختلف انجام می‌دهند اما اکثر کامیون‌‌ها به دلیل نبود قطعه، لاستیک و یا سایر هزینه‌ها زمین‌گیر شده‌اند.وی توضیح داد: لاستیک یک نیاز مصرفی برای تمامی کامیون‌ها است و تا زمانی که این مشکل حل نشود کامیون‌داران نمی‌توانند به راحتی بار را جا به جا کنند در صورتی که این مشکل حل شود رانندگان می‌توانند قطعات یدکی‌ و یا سایر هزینه‌های تعمیر را انجام دهند.

 

& فروش خودرو از طریق نمایندگی‌های فروش خودروسازان یکی از کلاسیک‌ترین روش‌های فروش است. این روش تا همین چند سال پیش، تنها شیوه خودروسازان برای فروش محصولاتشان تلقی می‌شد، امروزه نیز در کنار سایر روش‌های فروش همچنان ادامه دارد.یکی از انتقاداتی که همواره به این شیوه کلاسیک فروش وارد می‌گردد، عدم توزیع عدالت فروش به ویژه در خودروای جدید و پر متقاضی بود. با توجه به حاشیه سود بالای برخی از خودروها، گاهاً صدای اعتراض مصرف‌کنندگان مبنی بر یکسان نبودن سطح عدالت توزیعی فروش به گوش می‌رسید؛ آنها معتقد بودند که این روش به انحصار در بازار دامن زده و فرصت مناسبی برای دلال بازی‌های ایجاد می‌کند.خودروسازان برای جبران این مشکل از الگوی فروش اینترنتی محصول استفاده کردند، آنها با صرفه هزینه‌های بسیار توانستند راهکاری را پیدا کنند تا با توسل به آن کالای خود را مستیقماً به مصرف‌کننده نهایی برسانند. راه‌حل نهایی ایجاد فروش اینترنتی خودرو بود. فروش اینترنتی مزایای بسیاری داشت از جمله:

• ایجاد فرصت برابر برای همه مصرف کنندگان در زمان فروش خودرو

• ایجاد روشی برای دستیابی مصرف کننده نهایی به خودرو مورد درخواست

• شکست انحصار از چند صد نمایندگی به چندین میلیون کاربران اینترنتی

با اینکه در کنار این محاسن، عده‌ای معایب اندکی هم برای این روش بیان می‌کردند. اما با گذشت چند سال از روش فروش اینترنتی امروزه معلوم شده است که بکارگیری این روش نسبت به روش‌های کلاسیک امتیاز بیشتری دارد. به طوریکه امروزه روش‌ فروش محصولات به شیوه اینترنتی به عنوان یک روش پذیرفته شده و مرسوم در میان مردم پذیرفته شده است. کارشناسان فروش معتقدند این روش دارای مزیت‌های زیر است:

• فروشگاه اینترنتی در هر لحظه از شبانه روز آماده سرویس دهی به مشتریان است.

• فروشگاه اینترنتی محدودیت مکانی ندارد و مشتریان می توانند از هر کجای می تواند خرید اینترنتی می کند.

• خریدار می‌تواند ساعت‌ها در فروشگاه مشغول بررسی اجناس از قبیل فیلم ، ترانه ،موبایل ،کتاب و موارد دیگر باشد.

• فروشگاه اینترنتی هیچ محدویتی برای تعداد مشتریان ندارد.

• فروشگاه اینترنتی حق انتخاب بیشتری در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

• ابزار تبلیغی مناسب در جهت فروش محصولات شما

• کاهش هزینه‌های جانبی نظیر اجاره محل، هزینه ویترین و انبار، فروشنده، خواب سرمایه و غیره در یک فروشگاه سنتی و سودآوری بیشتر

• تحویل کالای خریداری شده درب منزل،بیمه بودن کالا و عدم مشکل حمل و نقل

• عدم برخورد با ترافیک و کاهش آلودگی هوا

امروزه فروش اینترنتی به یک مزیت تبدیل شده است. ما در جامعه‌ای پیشرفته زندگی می‌کنیم جایی که همه چیز به صورت آنلاین انجام می‌شود، از وصول چک گرفته تا انجام تراکنش‌ها، سفارش غذا و البته خرید کالا! بنابراین به نظر می‌رسد اقدام خودروسازان برای فروش اینترنتی محصولات خود به شکل موثری به شکست انحصار و گسترش توزیع عدالت کمک کرده است.

 

& دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از بیکاری ۶هزار نفری واردکنندگان خودرو و تعطیلی ۶۰درصد از شرکت‌های واردکننده خبر داد. مهدی دادفر در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره گمانه زنی‌های موجود در مجلس مبنی بر لغو ممنوعیت واردات خودرو تا پایان سال اظهار کرد: برای اتخاذ تصمیم در کشور کل نگری و برنامه‌ریزی وجود ندارد، اکنون که خودرو‌های داخلی گران شده به فکر آزادسازی واردات افتاده‌اند. چه کسی پاسخگوی هزینه‌ها‌یی است که بر دوش مردم افتاده؟ این فعال بازار خودور درباره وضعیت واردکنندگان تصریح کرد: تا کنون حدود 6هزار نفر از واردکنندگان خودرو بیکار و 60درصد از شرکت‌های واردکننده تعطیل شده‌اند. دادفر اضافه کرد: بقیه شرکت‌هایی که تعطیل نشده‌اند نیز تنها 30درصد فعالیت گذشته خود را انجام می‌دهند؛ بنابراین اگر با همین روند پیش برویم تا سال آینده هیچ شرکت واردکننده‌ای باقی نمی‌ماند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین با اشاره به وابستگی شرکت‌های خودروسازی به دولت خاطرنشان کرد: تا زمانی که دولت پای خود را از این موضوع کنار نکشد و همچنان یک نماینده مجلس یا فردی از دولت، مدیرعامل این شرکت‌ها باشند خصوصی‌سازی در کشور رخ نمی‌دهد.وی با بیان این که بخش خصوصی درآمدش را از رضایت مشتری کسب می‌کند، گفت: تنها خصوصی شدن می‌تواند تمایل به افزایش کیفیت را در خودروسازان ایجاد کند چرا که در شرایط فعلی فضای رقابتی بین خودروسازان وجود ندارد و مردم مجبور به خرید خودرو‌های داخلی هستند.دادفر عقب‌ ماندگی صنعت خودروسازی از خصوصی‌سازی را نتیجه کم کاری وزارت صنعت دانست و افزود: حدود 15سال است که هم توانایی صنعتی و هم انسانی برای خصوصی شدن را داریم اما دلیل عقب ماندگی ما کم کاری وزاری صنعت است.او همچنین درباره وزیر جدید صنعت اظهار کرد: به وزیر جدید صنعت مانند حضرت موسی و عصایش نگاه می‌کنم چرا که اگر گامی در صنعت خودروسازی کشور بردارد در تاریخ ثبت خواهد شد؛ همچنین معتقدم دوره وزارت ایشان مانند دوره شریعتمداری نخواهد بود.

 

 

& یک کارشناس بازار خودرو گفت: قیمت خودرو در بازار در صورت ثابت بودن نرخ ارز، ارزان خواهد شد.امیرحسین کاکایی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره عوامل تاثیر گذار بر کاهش قیمت خودرو توضیح داد: چند اتفاق در طول یک و ماه و نیم گذشته افتاد که بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد؛ اول ثبات نرخ ارز و به طور کل اقتصاد کلان کشور بود، زیرا قیمت خودرو ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد.وی ادامه داد: دوم بحث آزادسازی قیمت خودرو و تعیین قیمت توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و ستاد تنظیم بازار بود، اگرچه این کار هنوز به مرحله اجرا نرسیده اما جو روانی آن تاثیر خود را در کاهش دلالان بازار و قیمت‌ها گذاشته است. کاکایی با تاکید بر این که قیمت خودرو به دلیل حاشیه سود بالای دلالان افزایش یافت، تصریح کرد: تعیین قیمت خودرو توسط خودروسازان، حاشیه سود را کاهش و حضور دلالان را کمرنگ خواهد کرد.

این تحلیلگر بازار خودرو همچنین به نقش محدود پیش‌فروش‌ها در کاهش قیمت اشاره کرد و گفت: اگرچه زمان تحویل خودرو‌های پیش‌فروش شده طولانی است و عملا الان نباید بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد اما جو روانی آن تا حدودی در کاهش قیمت خودرو تاثیر داشت. او ادامه داد: با پیش‌فروش خودرو حاشیه سود کاهش و عرضه افزایش خواهد یافت، به همین خاطر قیمت خودرو ارزان خواهد شد و دیدیم که فقط با اعلام پیش‌فروش، چه تعداد از افراد خودرو‌های خود را از ترس متضرر شدن وارد بازار کردند در حالى که تقاضایی وجود ندارد.کاکایی با بیان این که آینده این بازار به دو عامل بستگی دارد، عنوان کرد: اولا قیمت خودرو به شدت تحت تاثیر اقتصاد کلان به خصوص نرخ ارز است، بنابراین اگر نرخ ارز همینطور ثبات داشته باشد قیمت خودرو ارزان خواهد شد.او اضافه کرد: بحث بازنگری در بازار خودرو مدتی است که مطرح شده اما به نتیجه نمی‌رسد، و با توجه به این که زیان‌دهی خودروسازان افزایش یافته اگر به این موضوع رسیدگی نشود بازار خودرو مجددا دچار شوک قیمتی خواهد شد.این کارشناس خودرو با بیان این که الان بهترین فرصت برای اقدام دولت و تنظیم بازار است، تاکید کرد: الان دولت پتانسیل خوبی برای اجرای تصمیمات درست دارد و اگر سریعا عمل نکند، راهکارهای بعدی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

کاکایی افزود: زیان 4هزار میلیاردی خودروسازان و بدهی 20هزار میلیاردی آن‌ها به قطعه‌سازان زنگ خطری است که قفل شدن صنعت خودرو و نابودی آن را هشدار می‌دهد به همین دلیل دولت باید در این وضعیت فرصت سوزی نکند و با اقدامات مناسب جلوی از بین رفتن این صنعت را بگیرد. او همچنین با اشاره به تحریم‌ها و تاثیر آن بر بازار خودرو اظهار کرد: اول این که به گفته همه، تحریم‌های دور اول کار خود را کرده‌اند و همچنین مدیران ما به خوبی راه دور زدن تحریم‌ها را می‌دانند اما لازم به ذکر است در شرایط فعلی ما بیش از این که با مشکلات ناشی از تحریم مواجه باشیم، با موانع داخلی دست و پنجه نرم می‌کنیم.کاکایی در پایان افزود: البته که تحریم منجر به کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها می‌شود اما اگر دولت به موقع راهکارهای مناسب این وضعیت را عملیاتی کند با مشکل چندانی مواجه نخواهیم شد.

 

& عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودرو کار درست و پسندیده ای نیست، گفت: این ممنوعیت نهایتا تا پایان امسال لغو خواهد شد.سعید باستانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین اظهار کرد: چندی است که  طرح ساماندهی بازار خودرو در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار گرفته و این احتمال قوی وجود دارد که با نهایی شدن بررسی این طرح، ممنوعیت واردات خودرو لغو شود.وی در ادامه افزود: ممنوعیت واردات خودرو دائمی نیست و این ممنوعیت برای شرایط بحرانی وضع و اجرا شد، اما دیگر ضرورتی برای تداوم اجرای این قانون وجود ندارد. 

باستانی با بیان اینکه خودروهای خارجی باید به شکل مدیریت شده وارد کشور شود، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو مشغول بررسی این موضوع است که چه نوع خودروهایی با چه اندازه حجم موتور و تا چه سقف قیمتی می تواند وارد کشور شود و چه نوع ارزی باید به واردات خودرو اختصاص پیدا کند. نماینده مردم زاوه، تربت حیدریه و مه ولات در مجلس همچنین با اشاره به درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت ها عنوان کرد: هفته آینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جلسه ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع را بررسی می کند.باستانی در ادامه افزود: در این جلسه نظرات موافقان و مخالفان افزایش قیمت خودرو بررسی می شود و در نهایت در مورد آن تصمیم گیری و جمع‌بندی خواهد شد.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: خودروسازان با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز خواستار افزایش قیمت تولیدات خود هستند که باید با در نظر گرفتن جمیع عوامل و مسایل این موضوع بررسی شود.