مکاجو

مطالب / اخبار تنفس مصنوعی به ارابه های مرگ مصرف کنندگان در کما

images

1 شهريور 1397

تنفس مصنوعی به ارابه های مرگ مصرف کنندگان در کما

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در جلسه اخیر با وزارت صنعت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات قطعات خودرو تصویب شد.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مواد اولیه خودروساز در 2 ماه اخیر 73 درصد افزایش قیمت یافته است، ادامه داد: البته این دلیل نمی شود که خودروساز به همین میزان افزایش قیمت را بر روی محصولات خود اعمال کند.این عضو شورای رقابت گفت: در جلسه ای که با قطعه سازان و خودروسازان در اردیبهشت داشتیم آن ها اعلام کردند اگر قیمت خودرو 17 درصد افزایش یابد، مناسب است. ملکی با بیان اینکه تصمیمات دستوری در تولید جواب نمی دهد،افزود: اکنون 8 هزار خودروی سمند در خودروسازی تبریز به علت نقص قطعه خوابیده است.

این اظهارات در حالی است که رکود حاکم بر بازار کاملا مشهود است و بهتر بود دولت و مجلس به جای حمایت بی حد و حصر از " فرزند نازپرورده صنعت " کمی به منافع مصرف کنندگان توجه کرده و ضمن بازخواست خودروسازان به دلیل کیفیت پایین محصولاتشان آنان را ملزم به بالا بردن استانداردها و انجام تعهداتشان به مردم می کردند. متاسفانه در شرایطی که خودروسازان با تعمد کامل اقدام به انبارکردن محصولات خود کرده اند و بنا دارند خودروها را به قیمت حاشیه بازار به مصرف کننده تحمیل کنند بنظر نمی رسد مسئولین برنامه ای برای ساماندهی اوضاع به هم ریخته فعلی داشته باشند و قرار است دود این وضعیت به چشم مصرف کننده داخلی برود.

در اظهارنظری متفاوت رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت معتقد است : « باید درصد ارزبری خودروها را اندازه گیری کنیم. خودروهایی تولید داخل حدود 22 تا 23 درصد ارزبری دارند اما خودروهایی که قطعات آن به صورت کامل وارد می شود ممکن است تا 95 درصد ارزبری داشته باشد. شجاعی فرد با تاکید بر اینکه خودروسازها نباید همه افزایش هزینه های خود را از مردم بگیرند،گفت: خودروسازها با توجه به افزایش هزینه های تولید باید هزینه خود از جمله هزینه های مدیریتی و سفرها و خرج های اضافه را کم کنند ضمن اینکه در برخی زمان ها، خودروسازها سودهای کلانی داشتند و بانک، راه آهن و شرکت هایی را خریدند که می توانند در شرایط کنونی آن ها را بفروشند.