مکاجو

مطالب / اخبار چکیده ای از یک مقاله علمی جالب بخش اول

images

12 آبان 1397

چکیده ای از یک مقاله علمی جالب بخش اول

بررسی زبان شناختی خودرونوشته های تهران واردبیل

 

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی خودرونوشته های تهران و اردبیل است. نتایج مطالعه نشان می دهد خودرونوشته های این دو شهر از میان نمادهای زبانی، تصویری و ریاضی بیشتر از نماد زبانی بهره برده اند و به لحاظ خط از میان خطهای فارسی و لاتین بیشتر از خط فارسی برای نگارش استفاده شده است. در هردو شهر، نوع خودرو بر مضمون خودرونوشته ها تأثیر دارد و به لحاظ مضمون، بیشترین گرایش به مضمون مذهبی است. در هر دو شهر مورد مطالعه به لحاظ هویتی خودرونوشته ها بیشتر به سمت هویت ملی ـ اسلامی گرایش دارند. در مورد گرایش جنسیتی اسم های خاص در هر دو شهر تهران و اردبیل گرایش به جنسیت مذکر است.

 

مقدمه

فرهنگ به دو صورت رسمی و غیررسمی قابل بررسی است.خودرونوشته ها برخلاف سادگی ظاهر می توانند موضوع مطالعه بسیاری از علوم از جمله زبان شناسی باشند. ازآنجا که خودرونوشته ها در طبقه بندی فرهنگی در گروه فرهنگ غیررسمی  قرار می گیرند ، لذا رد پای بسیاری از اعتقادات مردم را میتوان در آنها جست. خودرونوشته ها را می توان بخشی از ادبیات شفاهی این سرزمین دانست. به بیان ساده تر، منظورهمان شعرها و جمله هایی است که به بدنه اتوبوس ها، مینی بوس ها، کامیون ها، وانت بارها و حتی تراکتورها نوشته می شود. خودرونوشته ابزاری رایگان و سیار در بیان احساسات و گرایش های اجتماعی است.در مناطق مختلف فلسطین اشغالی (مسلمان نشین و یهودی نشین) خودرونوشته های سیاسی تبدیل به رسانه های سیاری برای برقراری ارتباط شده اند که دربردارندة پیام های ملی ، ایدئولوژیک هستند که منعکس کنندة عقاید اشخاص در مقیاس وسیعی هستند.

 

روش شناسی تحقیق

جامعه آماری در نظر گرفته شده تعداد 10000 خودرونوشته هستند کهاز این تعداد 7000 نوشته متعلق به شهرتهران و 3000 نوشته متعلق به شهر اردبیل هستند.برای جمع آوری داده های این پژوهش از عکسبرداری استفاده شده است. یعنی با مراجعه بهپارکینگ ها، پایانه های مسافربری و باربری، تعمیرگاه ها، نمایشگاه های اتومبیل و نیز با گشتوگذار در معابر و خیابان های دو شهر تهران و اردبیل اقدام به جمع آوری داده های تحقیق شده است.

در شهر تهران  33/34 درصد نوشته مربوط به خودروهای سبک  و66/66  درصد خودرونوشته های شهر تهران مربوط به خودروهای سنگین هستند.

در شهر اردبیل 63/48 درصد مورد از خودرونوشته ها مربوط به خودروهای سبک و 37 / 51 درصد نوشته مربوط به خودروهای سنگین هستند.

در گروه بندی داده ها به لحاظ مضمون و محتوا سعی بر این بوده که کلی ترین گروه مضامین و محتوا برگزیده شوند چراکه این کار به دلیل حجم بالای داده ها اجتناب ناپذیر است به طوری که در گروه بندی نوشته ها به لحاظ مضمون نوزده گروه در نظر گرفته شده اند. این گروه ها عبارتند از :

1 ـ مذهبی ( آیات، روایات، ذکر اسمای الهی و انبیا )

2 ـ هنری ( عنوان فیلم ها مانند سوته دلان و کندو ، قطع های از ترانه های مشهور )

3 ـ ورزشی (چلسی)

4 ـ مارک ( NIKE, KENWOD, addidas )

5 ـ حروف ( G ، P)

6 ـ مکان ( Veniz, FRANCE )

7 ـ عاشقانه (I LOVE YOU )

8 ـ اسم خاص ( علیرضا ، فرید )

9 ـ هرزه نویسی (گم شو)

10 ـ  تقدیر و سرنوشت  ( به کدامین گناه به بیداری شب محکومم  )

11 ـ روابط خانوادگی ( مادرم )

12 ـ  پند و اندرز ( خدا را فراموش نکن ، به زندگی بخند )

13 ـ طبیعت (سبلان)

14 ـ چشم زخم ( بر چشم بد لعنت ، بگو ماشاءالله )

15ـ خوش آمد گویی  (  welcome)

16 ـ اصطلاحات عامیانه  ( ریز می بینمت )

17 ـ یادنامه ( به یاد رضا )

18 ـ توصیف خودرو ( رخش ، طوفان ) 

19 ـ توصیف راننده ( بیدار، کاپیتان ،  ناخدا )

 

به لحاظ نمادهای به کاررفته در خودرونوشته ها سه گروه در نظر گرفته شده است.

1 ـ نمادهای ریاضی ( 121 )

2 ـ تصویری ( تصویر پیامبر )

3 ـ  زبانی ( نوشته ها به زبان های گوناگون )

در بررسی های مربوط به خط مورد استفاده در خودرونوشته های این دو شهر، سه گروه خط فارسی، خط لاتین و خطوط متفرقه در نظر گرفته شده اند.درنهایت نوشته ها به لحاظ گرایش های هویتی درچهار گروه هویت ملی ـ اسلامی، هویت محلی، هویت فردی و هویت فراملی تقسیم بندی شده اند.

 

 

برچسب ها :
خودرونوشته؛