مکاجو

مطالب / اخبار اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 3 / 8 / 97

images

3 آبان 1397

اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 3 / 8 / 97

 

& در شرایطی که قیمت پیشنهادی خودروهای داخلی از سوی سازمان حمایت مصرف‌‌کنندگان و تولید‌کنندگان به ستاد تنظیم بازار رفته و خودروسازان و مشتریان منتظر اعلام نظر نهایی این ستاد هستند، رفت‌وآمدها در وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام قیمت‌های جدید را به تاخیر انداخته است.  اوایل هفته جاری، بالاخره استعفای محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد تایید قرار گرفت و رئیس‌جمهوری نیز با آن موافقت کرد. در ادامه نیز رضا رحمانی به‌عنوان سرپرست وزارت صنعت و گزینه پیشنهادی دولت برای این وزارتخانه معرفی شد. با رفتن شریعتمداری اما برخی معاونان وی از جمله حسن سینکی دبیر ستاد تنظیم بازار نیز استعفا دادند تا پرونده قیمت خودرو دچار بلاتکلیفی شود.عملیات کنار گذاشتن شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو را شریعتمداری به جد در دستور کار قرار داد و آن‌طور که از شواهد و قرائن برمی‌آید، موفقیت‌آمیز نیز بوده است. بر این اساس و طبق گفته مقامات رسمی از جمله شریعتمداری، شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار رفته و سازمان حمایت مصرف‌‌کنندگان و تولید‌کنندگان و ستاد تنظیم بازار جایگزین آن شده‌اند. هرچند رئیس شورای رقابت هنوز قیمت‌گذاری خودرو را حق خود دانسته و تهدید کرده که این اقدام وزارت صنعت را به دیوان عدالت اداری ارجاع خواهد داد، با این حال طبق آخرین اخبار، پروسه افزایش قیمت خودروهای داخلی (توسط وزارت صنعت و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار) در جریان است.ظاهرا سازمان حمایت قیمت جدید خودروها را به ستاد تنظیم بازار فرستاده و بنابراین خودروسازان و مشتریان در انتظار اعلام نظر این ستاد هستند. حال در این شرایط که شریعتمداری از وزارت صنعت رفته و دبیر ستاد تنظیم بازار نیز استعفا داده و هنوز وزیر صنعت قطعی نشده است، اعلام قیمت جدید خودروها نیز در محاق قرار دارد. البته طبق اعلام نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، قرار است جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت روز شنبه آینده برگزار شود. با این حال، حتی اگر رحمانی از فیلتر مجلس نیز بگذرد، بعید به نظر می‌رسد به سرعت قیمت جدید خودروها را تعیین‌تکلیف کند. طبعا تا معاونان جدید وی به‌ویژه رئیس ستاد تنظیم بازار (که پرونده افزایش قیمت خودرو در این ستاد است)، مشخص شده و مستقر شوند، کمی زمان خواهد برد و معلوم نیست رسیدگی به پرونده قیمت خودرو در اولویت قرار بگیرد یا نه.

 

نکته دیگر اینجاست که رحمانی هنوز اظهارنظر صریحی در مورد پروسه قیمت‌گذاری خودرو انجام نداده و مشخص نیست وی موافق تداوم قیمت‌گذاری دستوری است یا به آزادسازی اعتقاد دارد. البته خودروسازان امیدوارند رحمانی کار ناتمام وزرای پیشین صنعت، معدن و تجارت (نعمت‌زاده و شریعتمداری) را تکمیل کرده و قیمت خودرو را به سمت آزادسازی ببرد. هرچه هست، فعلا باید منتظر ماند و دید اولا رحمانی می‌تواند از بهارستانی‌ها رای اعتماد گرفته و راهی ساختمان شماره یک خیابان سمیه شود و ثانیا در صورت عبور از صافی مجلس، چه رویکردی را در قبال قیمت‌گذاری خودرو پیش خواهد گرفت. در کنار این موضوع، اینکه چه کسی ریاست ستاد تنظیم بازار را بر عهده بگیرد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چه آنکه نظر نهایی را در مورد قیمت خودروهای داخلی، این ستاد اعلام خواهد کرد.

 

اما به بازار خودرو برویم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها طی هفته‌جاری به چه شکل بوده و چه افت‌و‌خیزی روی داده است. آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، این هفته برخی خودروهای داخلی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و برخی دیگر نیز روندی نزولی یا باثبات داشته‌اند.به گفته آنها، در حال‌حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۷۰ میلیون تومان دارد که این موضوع از عقبگرد یک میلیون تومانی این محصول طی هفته جاری حکایت می‌کند. از بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به کاهش قیمت جزئی‌اش، در حال‌حاضر ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۵۰۰ هزار تومان در این هفته کاهش قیمت را تجربه کرده است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، پژو ۲۰۷ اتومات در حال‌حاضر قیمتی برابر با ۱۰۵ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد خودرو موردنظر افت‌و‌خیز خاصی در این هفته نداشته است.این در حالی است که از بازار تندر مدل E۲ پارس‌خودرو خبر می‌رسد این محصول یک میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. با این حساب، تندر E۲ هم‌اکنون قیمتی برابر با ۸۵ میلیون تومان دارد. برای خرید پارس تندر نیز به‌عنوان محصولی که تنها ظاهر آن با تندر E۲ تفاوت دارد، کماکان باید ۸۸ میلیون تومان هزینه کرد. فعالان بازار همچنین در مورد تندر-۹۰ اتومات نیز عنوان می‌کنند این محصول قیمت ۱۰۵ میلیون تومانی خود را حفظ کرده است. بنا به گفته فعالان بازار، دنا پلاس نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۹۷ میلیون تومان دارد و با این حساب، قیمت این محصول در هفته جاری افت‌و‌خیز خاصی را تجربه نکرده است. فعالان بازار در مورد دنای معمولی عنوان می‌کنند که این محصول طی هفته جاری افت‌و‌خیز قیمتی خاصی را تجربه نکرده و در حال حاضر ۷۱ میلیون تومان خرید و می‌شود.در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپ‌وی نیز که منحنی قیمت آن صعودی شدید را طی چند ماه گذشته تجربه کرده، در حال حاضر ۱۲۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت نشان می‌دهد خودروی موردنظر در این هفته میل به ثبات داشته است. رانا نیز در حال حاضر ۴۷ میلیون تومان قیمت دارد و بنابراین افت‌و‌خیز خاصی را تجربه نکرده است. سمند مدل EF۷ نیز که ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، هفته جاری را بدون تغییر قیمتی خاص به انتها رسانده است.  نگاهی هم به قیمت پراید، تیبا، ساینا و همچنین کوئیک بیندازیم و ببینیم آنها چه افت‌و‌خیزی را در هفته جاری تجربه کرده‌اند.  

در خانواده پراید نیز قیمت‌ها همچنان بالای ۳۰ میلیون تومان است. به گفته آنها، پراید مدل ۱۳۱ با قیمت ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ بنابراین ۵۰۰ هزار تومان طی این هفته افزایش قیمت داشته است.دیگر مدل پراید یعنی ۱۱۱ (هاچ‌بک) نیز که تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده، در حال حاضر ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار تیبا اما خبر می‌رسد این محصول در هر دو مدل معمولی و هاچ‌بک خود کاهش قیمت داشته است. بر این اساس، تیبای هاچ‌بک یا همان تیبا۲ قیمتی برابر با ۴۳ میلیون تومان دارد و این یعنی حدود یک میلیون تومان از قیمت آن کاسته شده است. برای خرید تیبای معمولی هم که یک میلیون تومان کاهش قیمت داشته، باید ۳۹میلیون تومان هزینه کرد. دیگر محصول سایپا به نام کوئیک هم در مدل پلاس فول خود قیمتی برابر با ۶۵ میلیون تومان دارد. کوئیک افت‌و‌خیز قیمتی چندانی را طی هفته‌های اخیر تجربه نکرده و فعلا روی ۶۵ میلیون تومان ایستاده است.

در بین دیگر خودروهای داخلی، کیا سراتوی مونتاژی سایپا تثبیت قیمت را تجربه کرده است. بر این اساس، سراتو که پس از اعمال تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا با کاهش تیراژ نیز مواجه شده، در حال حاضر ۲۰۳ میلیون تومان قیمت دارد. گفته می‌شود تامین قطعات این محصول به‌دلیل اعمال تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا، به مشکل خورده است. سراتو از جمله خودروهایی است که فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌خورد و احتمال توقف تولید آن با توجه به تحریم‌های موجود، هست. دیگر خودروی مونتاژ داخل یعنی پژو ۲۰۰۸ نیز که پیش‌تر صعودی ۱۰ میلیون تومانی را به خود دیده بود، این هفته ترمز کرد. آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، پژو ۲۰۰۸ در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۳۸ میلیون تومان دارد که نشان‌دهنده ثبات این محصول است. ایران خودرویی‌ها تاکید کرده‌اند با وجود اعمال تحریم‌های آمریکا و رفتن پژو، قطعات ۲۰۰۸ را ذخیره و این محصول تحویل ثبت‌نام‌کنندگان آن خواهد شد. اما از بازار برلیانس نیز خبر می‌رسد قیمت این محصول در بازار به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است. این قیمت البته مختص مدل H۳۳۰ صندوقدار برلیانس است. در نهایت اما قیمت ساینا نیز در بازار طی هفته جاری حدود دو میلیون تومان افزایش یافته است. با این حساب، خودرو موردنظر در حال حاضر ۴۹ میلیون تومان قیمت دارد.

 

& هنگامی که شرایط اقتصادی متغیر می‌شود، یکی از پالس‌هایی که در ارتباط با این متغیر، به سیاست‌گذاران اقتصادی هشدار می‌دهد، قدرت خرید است. بر این اساس با شروع نوسانات ارزی و تحت‌تاثیر قرار گرفتن بازارهای دیگر، از جمله بازار خودرو، شاهد بودیم که قدرت خرید مردم با افت قابل‌ملاحظه‌ای همراه شد. کاهش قدرت خرید مردم در بازارهای گوناگون، طی ۷ ماه گذشته به وضوح قابل‌مشاهده است. براساس پژوهشی درباره قدرت خرید خودرو ازسوی مصرف‌کنندگان، نتایج قابل‌تاملی به دست آمده است. براساس این نتایج، گران بودن خودرو در ایران نسبت به میزان درآمد سبب ایجاد نگاه سرمایه‌ای به آن شده است. همین موضوع منجر به ایجاد رویکرد خودرو محوری در توسعه شهرها و همچنین سخت شدن دسترسی مردم به خودروی ایمن و بروز مشکلات در چرخه نوسازی ناوگان شده است. در این پژوهش مشخص شده که یک کارگر ایرانی نیاز به کل ۲۸ ماه درآمد ماهانه خود برای خرید «ارزان‌ترین خودرو بازار» دارد در‌حالی‌که این عدد برای یک کارگر آلمانی برابر ۵ ماه است. همچنین یک کارگر ایرانی نیاز به ۱۰۱ ماه درآمد ماهانه خود برای خرید خودرو «ایمن و استاندارد» دارد در‌حالی‌که این عدد برای یک کارگر آلمانی برابر ۵ ماه است و اما در مورد خانوار این پژوهش نشان داد یک خانوار ایرانی نیاز به کل درآمد ۳۲ ماه خود برای خرید یک خودرو ایمن و استاندارد دارد؛ درحالی‌که این عدد برای یک خانواده آلمانی حدود یک ماه است. بی‌تردید کاهش قدرت خرید مردم در شرایط کنونی روی بازار خودرو اثرگذار خواهد بود. البته این سوال هم مطرح می‌شود که بحران اقتصادی چه تاثیری بر طرف عرضه و طرف تقاضا خواهد گذاشت؟ کارشناسان در ارتباط با تاثیرپذیری طرف عرضه و تقاضا از بحران‌های اقتصادی تاکید دارند هنگامی که نمودار شاخص‌های منفی اقتصادی صعودی می‌شود، وضعیت اقتصادی مصرف‌کنندگان به‌دلیل کاهش قدرت خرید در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد. از آنجا که مصرف‌کننده یا به عبارت دیگر طرف تقاضا نقش مهمی در اقتصاد دارد و از این بخش همواره به‌عنوان تحریک‌کننده بخش عرضه یاد می‌شود، بی‌تردید کاهش قدرت خرید مردم، بر بخش عرضه تاثیر منفی می‌گذارد. از دیگر سوی، شرکت‌های تولید‌کننده به‌عنوان طرف عرضه، پیش از تاثیرپذیری از تحرک کم طرف تقاضا، از بحران‌های اقتصادی تاثیر می‌پذیرند. تاثیرپذیری بنگاه‌های تولیدی از رشد شاخص‌های منفی اقتصادی، خود را در قیمت تمام شده محصولات تولیدی، از جمله خودرو نشان می‌دهد. این افزایش قیمت تمام شده، سبب خروج مصرف‌کنندگان واقعی از بازار به‌دلیل افزایش قیمت کالاها و کاهش قدرت خرید آنها می‌شود. در زمان بحران‌های اقتصادی، طرف عرضه و تقاضا از یکدیگر تاثیرپذیری زیادی دارند.

یکی از مسائلی که همواره مورد توجه شرکت‌های خودروساز بین‌المللی قرار دارد، توسعه بازار یا به عبارت دیگر بازارسازی برای محصولات تولید شده است. برای تحقق این مساله آنها تلاش می‌کنند تا با حضور در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، ضریب فروش خودرو را افزایش دهند؛ به‌طوری‌که آنها از طریق کاهش هزینه در خطوط تولید خود، قیمت تمام شده محصولات را پایین نگه می‌دارند. هرچه بهای تمام شده کالا کمتر باشد این احتمال وجود دارد تا قدرت خرید مردم در بازار کشورهای کمتر توسعه یافته افزایش یابد و شرکت‌های بین‌المللی بتوانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. البته فرمول یاد شده با توجه به محدودیت‌های موجود در کشور ما قابلیت تحقق ندارد. حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو، با اشاره به وضعیت بازار ایران به «دنیای اقتصاد» گفت: بازار ایران از استراتژی ذکر شده بی‌نصیب است و همین مساله در کنار مشکلات ساختاری صنعت خودرو کشور، ازجمله دولتی بودن و محدودیت شدید در بخش واردات، سبب می‌شود تا قیمت تمام شده محصولات تولیدی در کشور افزایش یابد. این کارشناس معتقد است: هزینه تولید در کشور با توجه به مشکلات ساختاری که ذکر شد، بالا است.

البته عوامل دیگری هم روی قیمت تمام شده اثرگذار است و سبب افزایش قیمت تمام شده خودرو در خطوط تولید خودروسازان می‌شود. این عوامل هم مورد توجه کریم سنجری قرار دارد. این کارشناس خودرو می‌گوید: افزایش هزینه‌های سربار تولید در شرکت‌های خودروساز، در کنار ساختارهای مالی و انسانی مشکل دار در این شرکت ها، به‌علاوه بهره‌وری پایین، باعث می‌شود تا هزینه تولید تحت‌تاثیر قرار بگیرد. در شرایطی بخش عرضه از مشکلاتی که ذکر شد، رنج می‌برد که وقوع بحران‌های اقتصادی، بیش از پیش هزینه تولید را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این کارشناس می‌گوید: بحران‌های اقتصادی نظیر افزایش نرخ ارز و تورم سبب می‌شوند تا هزینه‌های تامین در زنجیره خودروسازی کشور به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد. اشاره این کارشناس به افزایش هزینه‌ها در شرایطی است که نبود بهره‌وری لازم در خطوط تولید خودروسازان داخلی به میزانی است که به شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد تا از فضای ایجاد شده در ارتباط با کاهش حقوق و دستمزد در مقایسه با وضعیت آنها در مقیاس بین‌المللی و همچنین انرژی ارزان، به نفع خود استفاده کنند. در حالی شاهد تاثیرپذیری هزینه‌های تولید از ناحیه افزایش شاخص‌های اقتصادی هستیم که این شاخص‌ها روی طرف تقاضا تاثیر منفی می‌گذارد و سبب کاهش قدرت خرید مردم می‌شود. کریمی‌سنجری تاکید می‌کند: افزایش هزینه‌های تولید در کنار کاهش قدرت خرید مردم، سبب افت بازار می‌شود

 

 

& عضو هیات علمی دانشگاه علم‌ و صنعت گفت: برخی سیاست‌های دولت از جمله قیمت‌گذاری دستوری خودرو بیشتر از تحریم‌های خارجی به صنعت خودرو و تولید داخل ضربه زده است.  ابوالفضل خلخالی با بیان اینکه نادیده گرفتن تحریم‌ها راهکار درستی نیست و باید همه جوانب مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد:‌ متاسفانه سیاست‌های داخلی و بی‌تدبیری‌ها بیشتر از تحریم‌ها به صنعت خودرو و تولید ملی ضربه زده است.  وی افزود: تحریم مثل یک ویروس است که می‌تواند فرد را از پا درآورد‌ یا به صورت یک واکسن تقویت‌کننده باشد.  عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت در جهت حمایت از تولید در کشور نیست،‌ اظهار کرد: قوانینی همچون بیمه و مالیات نه تنها به نفع تولیدکننده نیست بلکه موانع جدی برای تولیدکننده به حساب می‌آید.  وی با تاکید بر اینکه دخالت دولت در صنعت خودرو از جمله قیمت‌گذاری دستوری اثرات منفی بر این صنعت دارد، تصریح کرد: تنها راه برون‌رفت از بحران‌های موجود در این بخش، خصوصی‌سازی است تا دیگر خودروسازان بزرگ به دلیل فشارهای دولت مجبور به فروش محصولات خود با قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده و زیاندهی نشوند.  او ادامه داد: حتی اگر نمی‌توانیم شرکت‌های خودروسازی بزرگ را خصوصی کنیم، شرکت‌های اقماری آنها که تولیدکننده لوازم جانبی خودرو هستند باید خصوصی شده و از زیرمجموعه شرکت‌های بزرگ خودروسازی خارج شوند تا در نهایت تمام این صنعت به سمت خصوصی شدن حرکت کند. خلخالی خاطرنشان کرد:‌ وجود نقدینگی سرگردان که گاهی به بازار خودرو نیز هجوم می‌آورد، بهترین فرصت برای استفاده از این نقدینگی در جهت خصوصی‌سازی است. وی با تاکید بر حرکت به سوی خصوصی‌سازی به عنوان راهکار مادر برای حل مشکلات صنعت خودرو گفت: برای تولید محصولات جدید در شرایط غیرتحریمی می‌توانیم از امکانات دنیا بهره ببریم اما در شرایط تحریم باید نگاهمان به داخل باشد چراکه با توجه به افزایش نرخ دلار، واردات خودرو و قطعات آن به صرفه نیست. به گفته عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت، ایران از نظر دانش فنی طراحی و ساخت خودرو در سطح خوبی قرار دارد که باید آن را به مزیت اقتصادی تبدیل کند.

 

 

& جعفری دولت آبادی با تاکید بر این‌ که مفسدان باید بدانند که دستگاه قضایی به سراغ آن‌ها می‌رود، تصریح کرد: قوه قضاییه حامی سرمایه‌گذاری مشروع است و معتقدیم نباید با بگیر و ببند‌ها مانعی بر سر راه سرمایه‌گذار ایجاد شود.جعفری دولت آبادی در بیان مصداقی از عدم نظارت در برخی دستگاه‌ها که منجر به مشکلات اقتصادی می‌شود، یادآور شد: مطابق برنامه ششم، بانک مرکزی مکلف است بر شرکت‌های لیزینگی نظارت کند؛ اما در نشست با معاونان دادستان و دادستان‌های شهرستان‌های تابعه استان در چهارشنبه هفته گذشته (۲۵/۷/۹۷) اعلام شد که به دلیل عدم نظارت برخی دستگاه‌های متولی، شرکت‌های زیادی اقدام به پیش ­فروش خودرو کرده و پرونده‌های آن‌ها در دادسرا مفتوح است و افراد زیادی شکایت کرده‌اند.وی با اشاره به پرونده رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو افزود: شرکت مفتاح رهنورد به دلیل خودرو‌هایی که متعهد به تحویل شده بود، هزار و سیصد نفر شاکی دارد و مجوز لیزینگ هم نداشته است. متهم قصد داشت از کشور خارج شود که دستگیر شد. این پرونده مصداق روشنی از عدم نظارت برخی دستگاه‌های اجرایی است.

 

& کاهش ارزش سهام گروه خودرویی در ماه های اخیر موجب تشکیل صف های طولانی در بازار شده و اگر شرایط بلاتکلیفی در این گروه تداوم یابد قطعا شاهد نابودی این صنعت در آینده نه چندان دور خواهیم بود. به گزارش خبرنگار خودروکار، در ماه های اخیر شرایط نامناسبی برای گروه خودرویی پیش آمده و گزارشات ایران خودرو در شش ماهه اخیر نشان داد ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان زیان کرده و در این میان گزارشات سایپا هم شرایط مشابهی را دوره یکسان داشته است. به علاوه نماد سایپا دیزل نیز در گزارشات شش ماهه با زیان سنگین روبرو شده، و در این میان می توان گفت تقریبا تمامی شرکت های خودرویی و قطعه سازی کشور در نیمه نخست سال زیان های هنگفتی را شناسایی کردند که این زیان ها ناشی از سردرگمی دولت و رفتار های عوام فریبانه دولت بوده است که به شرکت های اجازه افزایش نرخ نمی دهد و این در حالی است که شاهد افزایش سنگین هزینه های تولید خودروسازان هستیم.

البته سود شرکت های خودرویی با این وجود در حال انتقال به جیب دلالان و خریداران خودرو است و این امر موجب شکاف عمیق بین قیمت کارخانه و بازار شده است و ادامه این وضعیت قطعا به ورشکستگی و نابودی صنعت خودرو منجر می شود و با توجه به زیان هایی که در شرکت های خودروسازی به خصوص ایران خودرو از سال های قبل وجود داشته و هزینه های مالی بسیار سنگین این شرکت ها و بدهکاری چند هزار میلیارد تومانی در صورت های مالی آن ها موجب زیان دهی آن ها از نوع زیان دهی عملیاتی شود و با این شرایط نمی توان برای گروه های خودرویی اقدام خاصی انجام داد و اگر اقدام اساسی در زمینه ساماندهی شرکت های خودرویی صورت نگیرد در آینده نه چندان دور به نابودی خواهند رسید. در حال حاضر یک نگرانی بسیار شدیدی میان سهامداران وجود دارد و شاهد شکل گیری صف سنگین فروش برای نماد های خودرویی از جمله ایران خودرو هستیم و ادامه دار بودن این وضعین موجب ضرر دولت، سهامداران کلان و به خصوص سهامداران خرد خواهد شد. برآورد ها حاکی از این است که اکثر شرکت های قطعه سازی در حال تعدیل نیرو هستند و به تعداد کارگران بیکار هر روز افزوده می شود و این شرکت ها یا در حال کم کردن تولید هستند و یا مدیران آن ها با تعهداتی که از قبل داده اند و عدم دریافت قیمت های جدید روانه زندان شده اند که این وضعیت به هیچ عنوان در صنعت خودرو مطلوب نیست. در این رابطه همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرگزاری خودروکار گفت: زیان دهی گروه های خودرویی در معاملات بازار سرمایه طی دو ماه اخیر آغاز و به دلایل مخالفت دولت با افزایش قیمت و افزایش هزینه تولید در این شرکت ها ادامه دارد و در این شرایط بیش از همه سهامداران خرد و بازنشستگان ضرر می کند، به علاه دولت و سهامداران حقیقی نیز از این قادع مستثنی نخواهند بود. وی در ادامه افزود: در چند ماه اخیر شرکت های خودرویی صد ها میلیارد تومان ضرر کرده اند و در این میان ایران خودرو یکی از گروه هایی است که سهام آن در بدترین شرایط به سر می برد که پیش بینی می شود این روند در روز های آینده با ادامه بلاتکلیفی این گروه تشدید شود. این کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانیکه دولت از رفتار های عوام فریبانه خود دست برندارد و تکلیف قیمت خودرو را جبران نکند و شاهد فاصله زیاد بین قیمت کارخانه و بازار باشیم روند نزولی ارزش سهام و زیان سهامداران در این گروه ها همچنان ادامه می یابد. گفتنی است، زیان دهی گروه های خودرویی همچنان در جریان است و ارزش سهم ها در بازار روز به روز در حال اُفت است و مشخص نیست در روز های آتی این زیان تا چه اندازه افزایش خواهد یافت، ولی به گفته کارشناسان در یکی دو روز اخیر صد ها میلیارد تومان زیان در نماد های خودرویی دیده شده و متاسفانه این زیان در روز های آینده به شدت بیشتز نیز خواهد شد.

 

& دخالت دولت در خودروسازی ها همواره یکی از موضوعاتی است که مورد نقد کارشناسان و حتی مدیران و مسوولین  این حوزه و نمایندگان مجلس قرار گرفته است. مشکلات و خسارات بسیاری از تصمیمات دولتی بر پیکره صنعت خودرو به وجود آمده که به گفته صاحب نظران خودرویی ضرب این مشکلات از تحریم های خارجی کاری تر و مهلک تر بوده است. تصمیمات لحظه ای در صنعت خودرو و اجرای آن ها  و همچنین فشار بر تغییر مدیریت های بدون برنامه ریزی و در جلسات شبانه به چالش های بزرگ و کوچک صنعت خودرو اضافه شده و می توان گفت نفس این صنعت را به شماره انداخته است. اما فعالان عرصه بخش خصوصی و بسیاری از کارشناسان معتقدند حمایت از بخش خصوصی واقعی در این شرایط اقتصادی برای ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری خارجی به کشور ضروری است و نباید با نگاه سلیقه ای مانع پیشرفت بخش خصوصی در اقتصاد کشور شد و  متاسفانه رفتار برخی از دستگاه‌های دولتی به مثابه جنگ داخلی با بخش خصوصی است که این موضوع با امنیت ملی کشور به شدت در تضاد است. اما همچنان دولت با خصوصی سازی خودروسازی ها مخالفت می کند و هراز چندگاهی حرف از آن می شود و دوباره به فراموشی سپرده می شود.

در همین رابطه سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:« مقاومت در برابر خصوصی سازی همیشه در همه جای دنیا اتفاق می افتد. اصولا شرکت ها و بنگاه های دولتی از آنجایی که به دولت وصل هستند تمایلی به خصوصی سازی نشان نمی دهند.» او ادامه می دهد:« خصوصی سازی همیشه با یک سری اصلاحات زیر ساختی در بنگاه های اقتصادی  همراه است، همانند تعدیل نیرو، فقدان پاسخگویی برخی از ارگان های دولتی و غیره. به همین علت خود سازمان ها هم با این موضوع به شکلی مخالفت می کنند. اما سیاست های دراز مدت ایجاب می کند که این اصلاحات زیر ساختی در این وضعیت اقتصادی کشور انجام شود.» این کارشناس صنعت خودرو اضافه می کند: «از آنجایی که دولت به خاطر دولتی بودن اکثر بنگاه های بزرگ اقتصادی  تثبیت شده برای تغییر این وضعیت نیاز به جسارت است. این جسارت در انگلستان و حتی ترکیه اتفاق افتاده است و حتی در زمان خود باعث ناراحتی مردم و خود پرسنل بنگاه های اقتصادی این کشور ها هم شده است اما چاره ای جز به انجام این کار نبود.» او می افزاید:« دولت می تواند خصوصی سازی را با توجه به یک رونق اقتصادی را ایجاد کند و با تضمین کافی از کسانی که این بنگاه های اقتصادی را می خرند که هم باید دارای سرمایه باشند و هم دارای اهلیت بگوید که ما به شما کمک خواهیم کرد و شما کسب و کار خود را در چهار چوب بخش خصوصی توسعه دهید و نیرو های زیادی را تعدیل نکنید. چرا که عمدتا دولت ها از تعدیل نیرو هراس دارند و از این رو با خصوصی شدن بنگاه های اقتصادی مخالفت می کنند. بنابراین با شرط و شروط خاصی می توانند خودروسازی ها را واگذار کنند. اما باید  به آن ها کمک کند زیرا خودروسازان در شرایط فعلی بدهی زیادی دارند و بخش خصوصی باید مطمئن باشد که بانک ها با آن همراهی می کنند تا بتوانند این بدهی ها را صاف کنند. در واقع توسعه محصول بدهند و در آمد خود را افزایش دهند تا بتوانند بدهی های خود را پس دهند. زیرا این بدهی ها  در زمان قبل از حضور آن ها اتفاق افتاده است.»

مدنی تاکید می کند:« خصوصی سازی در اقتصاد یک کشور در چهارچوب اصلاحات زیربنایی و زیر ساختی یک کشور است و این اصلاحات زیر ساختی در کشور در هر زمینه ای معمولا در ابتدا با مخالفت افکار عمومی مواجه می شود. زیرا بعد از آن یک دوره ریاضت کشی را باید تجریه کرد. هرچقدر درصد ریاضت کشیدن کمتر باشد و دولت به بخش خصوصی که می خواهد بیاید این شرکت ها را بگیرد و مدیریت کند همکاری کند و فشار هایی امثال مالیات کمتر شود این موضوع راحت تر تسریع خواهد شد و مقاومت ها هم کمتر می شود. به هر حال شاه کلید اصلاح زیر ساختی در ایران خصوصی سازی بنگاه های اقتصادی است.» او هچنین تصریح می کند:« اگر خصوصی سازی صورت بگیرد سرمایه های سرگردان جذب تولید خواهد شد. حتی سرمایه گذاران خارجی هم  نسبت به بخش دولتی با بخش خصوصی راحت تر کار می کند و سرمایه گذاری می کنند.» او در پاسخ به این سوال که آیا برای خصوصی صنعت خودرو دیر نشده است و اگر بیشتر از این دست دست کنیم بر این کار دیر نیست ؟می گوید:« بله دیر می شود اگر خصوصی سازی زیاد طول بکشد با توجه به اینکه خودروسازی ها مرتب در حال زیان دهی هستند و این زیان مشکل مدیریت هایشان نیست بلکه مشکل از کنترل قیمت ها است چرا که افزایش قیمتی برای خودرو ها صورت نگرفته است در حالی که تورم هم وجود داشت، نجات خودروسازی ها سخت تر خواهد شد.»

 

 

& عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: قیمت خودرو در بازار اشباع شده و کشش افزایش بیشتر را ندارد. «امیرحسن کاکایی» افزود: اکنون سقف قیمت گذاری ها در اختیار دلالان و واسطه هاست و مردم نیز مطابق برآوردی که از ارزش پول دارند، به خرید یا فروش خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای اقدام می کنند.وی تاکید کرد: هرچه در مسائل کلیدی مرتبط با این صنعت بویژه قیمتگذاری و اعلام قیمت جدید خودروها تعلل شود، بر وضعیت کنونی بازار بیشتر دامن زده و سود بیشتری نصیب دلالان می شود.کاکایی بیان داشت: افزایش قیمت کارخانه خودروها، از اعدادی که در کف بازار می شنویم پایین تر خواهد بود، اما اگر اعداد و ارقام در صنعت خودرو منطقی شوند کشش قیمتی وجود خواهد داشت.وی به افزایش هزینه ها در مقابل ثابت ماندن درآمدها اشاره و پیش بینی کرد که در کوتاه مدت خرید خودرو از سوی مردم کم شود.«در صورتی که در سال های آینده ثبات در تصمیم گیری های دولت را شاهد باشیم و بویژه در صادرات به خوبی برنامه ریزی و کار کنیم، بتدریج درآمدهای مردمی افزایش می یابد.»

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: امروز با شرایط مناسبی در بازار خودروی کشور مواجه نیستیم و با وجود گذشت هفت ماه از سال، زیان خودروسازان بطور مرتب در حال افزایش است که در ادامه قطعه سازان را با مشکلات جدی مواجه خواهد ساخت.به گفته وی، با وجود مشکلات یاد شده اما هنوز جا برای جبران وجود دارد، به شرط اینکه دولت سریعتر اقدام کند، زیرا شرایط کنونی حاصل عوامل کلان بیرون و درون دولت است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه با هدف کنترل نرخ تورم، همچنان اجازه افزایش قیمت به خودروسازان داده نشده است، ادامه داد: این روند تاکنون منجر به افزایش «زیان انباشته» خودروسازان شده، اما اگر تصمیم گیری قیمتی دولت زودتر انجام نشود و تا سال آینده فکری به حال سایر مشکلات بانکی، گمرکی و غیره نشود، بطور قطع صنعت خودروسازی و صنایع وابسته زمینگیر خواهند شد. وی بطور نمونه به مهلت چهار ماهه گروه ویژه اقدام مالی به جمهوری اسلامی ایران در پایان نشست 6 روزه خود در پاریس اشاره کرد و گفت: سیستم بین المللی بانکی در چند سال اخیر به شدت رشد یافته و باید گفت « این بار خطر از بیخ گوشمان گذشت.»

این استاد دانشگاه خواستار آن شد تا مسئولان کشور و دولت از تصمیم گیری های جزیره ای دست بردارند، بطور نمونه در هفته های گذشته خبر خارج شدن قیمتگذاری خودرو از دست شورای رقابت و سپردن آن به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شنیده شد، در حالی که در یک تصمیم گری منطقی باید همه ارکان در کنار یکدیگر دیده شوند.وی بیان داشت: اگر قیمت های جدید خودروسازان اعلام شود، چرخ این صنعت به راه خواهد افتاد، هرچند زیان های خودروسازان همچنان وجود داشته و به راحتی و با سرعت جبران نمی شود.کاکایی همچنین به افزایش قیمت ارز اشاره کرد که هرچند تاثیرات تورمی در جامعه بر جای گذاشته، اما می تواند با افزایش صادرات به سود کشور باشد.وی هشدار داد: اگر برنامه ریزی برای توسعه نامتوازن باشد، خرید از سوی مردم کاهش خواهد یافت و با مشکلات جدی در بازار داخلی مواجه خواهیم شد، به این ترتیب تصمیم گیری های متناقض سبب می شود فضا برای کسب و کار محدود شده و درآمدهای مردم افزایش نیابد.این کارشناس صنعت خودرو گفت: مشکلی که وجود دارد در ماه های گذشته، اکثر خریدها از سوی دلالان انجام شد و خودروها را انبار کردند، اما اگر قیمت ها به روال عادی بازگردد دلالان خودروها را حتی با قیمت های پایین تر به بازار عرضه می کنند.

وی در عین حال یادآور شد: شرایط رونق یاد شده - حتی اگر وضع درآمدی مردم بهبود یابد - با تاخیر همراه خواهد بود و خودروسازان را تا مدتی با چالش بازار و کمبود تقاضا مواجه خواهد کرد. این استاد دانشگاه پیش بینی کرد حتی اگر دولت در قیمتگذاری جدید خودروها به موقع تصمیم گیری کند و رونق به تولید بازگردد، دستکم تا پایان شهریورماه 98 با چالش هایی همچون نبود تعادل در عرضه و تقاضا، قیمت، قیمتگذاری و کاهش تقاضای واقعی مردم مواجه خواهیم بود. پیش از این «رضا رضایی» رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به ایرنا گفت: قیمت خودروها در بازار کاذب است و تداوم حاشیه قیمتی بالای به وجود آمده به جز مشتریان واقعی، به ضرر قطعه سازان است. وی، افزایش کنونی قیمت ها را ناشی از ناهمخوانی عرضه و تقاضا، دلال بازی ها و فعالیت واسطه ها و حتی حفظ ارزش سرمایه ها از سوی مردم برشمرد، اما در عین حال گفت: خودروسازان معتقدند ریالی از این افزایش قیمت ها نصیبشان نمی شود، ضمن آنکه هیچ مبلغی به جیب صنعت نرفته تا صرف توسعه شود.


& معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی افزایش قیمت سوخت به تنهایی را ظلم به مردم دانست و گفت: باید کاهش قیمت خودرو نیز در کنار آن دیده شود. به گزارش ایلنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی زاده در دومین نشست کارگروه مسافری که در خصوص مسایل و مشکلات حوزه مسافری و واقعی سازی قیمت سوخت و کاهش قیمت خودرو در این وزارت خانه برگزار شد بیان داشت: اولین مسئله‌ای که در بحث افزایش قیمت سوخت افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزایش قیمت‌ها و گرانی محصولات است. اما مردم حق دارند نسبت به افزایش قیمت‌ها  حساسیت نشان دهند، زیرا در کشورهایی که قیمت سوخت واقعی و به نسبت کشور ما بالاتر است، اما خودرو از قیمت پایین‌تری برخوردار است.وی افزایش قیمت سوخت به تنهایی را ظلم به مردم دانست و گفت: باید کاهش قیمت خودرو نیز در کنار آن دیده شود. من همواره در سفرهای درون و برون‌شهری خود موضوع افزایش قیمت سوخت و کاهش قیمت خودرو را از مردم  سؤال کرده‌ام که مردم نیز نسبت به این موضوع پاسخ مثبت داده‌اند.