مکاجو

مطالب / اخبار تاثیر الکل در رانندگی

images

24 مهر 1397

تاثیر الکل در رانندگی

رانندگی  برای افراد در حالت مستی و مصرف داروهای روان گردان یا افیونی تا رفع کامل آثار آن ممنوع است. رانندگی پس از مصرف مواد مخدر یا آشامیدن نوشیدنی های الکلی ، احتمال تصادف را بسیار بالا خواهد برد. مصرف این مواد به تنهایی می تواند خطرناک باشد ولی مطمئنا مصرف آنها و سپس رانندگی کردن، بسیار خطرک تر و مرگبارتر خواهد بود.

الکل به سرعت جذب خون شده و در تمام بدن حرکت می کند و باعث می شود توانایی ذهنی ، هوشیاری و دید انسان کاهش یابد. اگر نوشیدنی های الکلی یا مواد مخدر مصرف نمایید در صورت رانندگی انجام موارد زیر برای شما غیر ممکن خواهد بود.

- کنترل سرعت خودرو

- توانایی کنترل فرمان خودرو

- رعایت فاصله طولی ایمن با کنار جاده و سایر خودرو ها

- توجه به چراغهای راهنما، عابرین پیاده و خطرات احتمالی

- تمرکز بر روی رانندگی

- بیدارماندن و هوشیاری در طول رانندگی

- تشخیص موقعیتهای خطرناک

 

 

اجرای مصوبه اخیر دولت پیرامون اصلاح جریمه‌های رانندگی، ماموران راهنمایی و رانندگی را به صدور جریمه 400 هزار تومانی برای رانندگانی که در حالت مستی و یا با مصرف داروهای روانگردان و افیونی رانندگی می‌کنند، موظف کرد. میزان این رقم تنها مجازاتی نیست که برای این گروه از رانندگان مدنظر قرار گرفته‌اند و قانون‌گذار به موارد دیگری از مجازات هم اشاره می‌کند که یک قاضی کیفری در گفت‌وگو با «حمایت» جزئیات موارد قانونی که به مصرف کنندگان مشروبات الکلی به ویژه در زمان رانندگی، اختصاص دارد را تشریح کرد.

 زن یا مرد بودن راننده مست در مجازات وی اثرگذار است؟
در نوع مجازات بین مرتکب جرم در حالت مستی تفاوتی وجود ندارد اما در مورد افرادی که به سن مسئولیت کیفری نرسیده‌اند مجازاتی مانند افرادی که به مسئولیت کیفری رسیده‌اند اجرا نمی‌شود و قانون برای آنها کمی تخفیف در نظر می‌گیرد.
 پلیس راهنمایی از چه روشی برای شناسایی رانندگان متخلف که مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند استفاده می‌کند؟
پلیس راهنمایی و رانندگی با روش‌های معمول مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار و دستگاه‌های آزمون مشروبات الکلی می‌توانند به حالت غیرعادی راننده پی‌ببرند. پلیس راهنمایی و رانندگی از راننده متخلف می‌خواهد در دستگاه آزمون مشروبات الکلی بدمد و اگر این دستگاه نشان دهد که الکل موجود در تنفس راننده بیش از حد مجاز است پلیس مکلف است جریمه و مجازات دیگر را نسبت به راننده اعمال کند. البته در بسیاری از کشورها رانندگی در هنگام مستی قابل تعقیب و مجازات است و در این کشورها اگر راننده به میزان خاصی الکل مصرف کرده باشد با وی برخورد شدید قانونی می‌شود.
 بیمه شخص ثالث خسارت ناشی از رانندگی در حالت مستی را پرداخت می‌کند؟
بله، از لحاظ قانونی بیمه شخص ثالث باید خسارت‌های ناشی از تصادفات را در هر شرایطی پرداخت کند. رانندگی بدون گواهینامه یا در حالت مستی منافاتی با هم نداشته و بیمه‌های شخص ثالث مکلف به‌پرداخت حق بیمه هستند زیرا شخص راننده بیمه نشده بلکه وسیله نقلیه بیمه شده است؛ اما در برخی از موارد مشاهده شده است که بیمه شخص ثالث از پرداخت حق بیمه به قربانیان حوادث خودداری می‌کند یا در مواردی نیز شرکت بیمه‌کننده نسبت به پرداخت مبلغ خسارت به قربانی یا خانواده قربانی اقدام و سپس از راننده متخلف به مراجع قضایی شکایت می‌کند و از راننده خسارت می‌گیرد.  
 آیا مستی بر ارتکاب جرم تأثیرگذار است؟
انسانی که حالت متعادل دارد و احساس، عقل و رفتار خود را کنترل اعمال می‌کند کمتر در معرض خطا، اشتباه و ارتکاب جرم قرار می‌گیرد، مشروبات الکلی و مواد مخدر اول تعادل رفتاری و کنترل را از فرد می‌گیرد و در مواردی هم مستی موجب سلب‌آرامش و اختیار شخص می‌شود و شخص به کلی کنترل رفتار خود را از دست می‌دهد. به این ترتیب وقتی با فردی مواجه می‌شویم که الکل و مواد مخدر مصرف کرده است، این فرد تحریک‌پذیرتر است، قدرت مدیریت بحران ندارد و پرخاشگری او بیشتر است و در نتیجه خطرناک می‌شود، پس ما باید توجه داشته باشیم که به همین دلیل در اکثر کشورها مصرف مشروبات الکلی برای اموری مانند رانندگی ممنوع اعلام شده است و واکنش‌های کیفری، اداری و انتظامی دارد.

 در اصلاح قانون مجازات تغییر در جزای راننده‌های مست اعمال شده است؟
امروزه در اکثر کشورهای دنیا نسبت به مرتکبان جرایم راهنمایی و رانندگی واکنش کیفری شدیدی اعمال می‌شود. به گونه‌ای که خود عامل بازدارنده تلقی می‌شود؛ اما این کشورها فقط به مجازات تکیه نمی‌کنند. خوشبختانه در سال‌های اخیر در کشور ما نیز بسیاری از روش‌های جدید علمی و موثر مورد توجه قرار گرفته است. به طور مثال جایگزین‌های جدیدی مانند آموزش‌های مجدد به افراد متخلف یا سلب اعتبار گواهینامه رانندگی یا محرومیت‌های دایمی و موقت از رانندگی پیش‌بینی شده است. در واقع در حالت‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی پیش‌بینی شده است. در کشور ما به طول معمول میزان مجازات نسبت به دیگر کشورها کمتر است و به همین دلیل در بازنگری قانون جزا نسبت به برخی از مجازات‌ها تجدیدنظر شد اما هنوز با توجه به شرایط بومی کشور، مجازات تخلف‌های راهنمایی و رانندگی و بسیاری دیگر از جرایم کمتر از کشورهای دیگر بوده و این به دلیل مسایل مختلفی از جمله میزان درآمد، سابقه، فرهنگ و سایر معیارها‌ست.

كسی که در حالت مستی رانندگی كند و دیگری را به صورت غیرعمدی بكشد این فرد به لحاظ ارتكاب شرب خمر در صورت وجود شرایط دیگر قانونی حد به 80 ضربه تازیانه محكوم می‌شود و برای رانندگی در حالت مستی علاوه بر پرداخت دیه به اولیای دم متوفی به مجازات حبس حداقل دو سال و نیز به تشخیص دادگاه برای مدت یك تا پنج سال از حق رانندگی محروم می‌شود.

  • رانندگی در حالت مستی متضمن دو نوع مجازات است. نخست مجازات شرب خمر و دیگری تشدید در مجازات رانندگی. به این معنا فردی که در حالت مستی رانندگی می‌کند علاوه بر جریمه دو میلیون ریالی، گواهینامه‌اش 6 ماه ضبط می‌شود و با این متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
  • آیامی دانیدکه:صرف اختیاری هرگونه مواد الکلی یا مخدر یا روانگردان اعم از خوردنی، نوشیدنی، جویدنی و... که منجر به مستی و بی ارادگی شود مجازات دارد.

 

 

 

 

برچسب ها :
مصرف الکل؛ مواد؛ مخدر؛