مکاجو

مطالب / اخبار مخفف‌های خودروسازی به چه معناست؟

images

24 مهر 1397

مخفف‌های خودروسازی به چه معناست؟

به‌طور معمول مخفف‌هایی که ازسوی خودروسازان استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد ترکیبی از ۲یا ۳حرف است که پس از نام مدل خودرو می‌آید. هر چند نام برخی از مدل‌های خودروها نیز ترکیبی از چند حرف است که ممکن است منجر به سردرگمی خریداران و علاقه‌مندان به خودرو شود. در ادامه به معانی برخی از مخفف‌هایی که ازسوی شرکت‌های خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره کرده‌ایم...


آکورا
 شرکت آکورا از جمله برندهای زیرمجموعه نیسان به‌شمار می‌رود که خودروهای لوکس و به‌ویژه اسپرت تولید می‌کند. نام محصولات این برند به صورت ترکیبی از حروف است و براساس ویژگی‌های فنی نیز چند مورد نام مخفف ازسوی آکورا استفاده می‌شود که عبارتند از؛
NSX: New، Sport، Experimental
SH-AWD: Super Handling All Wheel Drive
این نام به تجهیزات انتقال توان پیشرانه به چرخ‌ها مربوط می‌شود و به‌طور خودکار نحوه انتقال توان به محورها را تنظیم می‌کند.


دی‌اس
 برند لوکس زیرمجموعه شرکت خودروسازی سیتروئن، دی‌اس نام دارد که بسیار روی ساخت خودروهای خاص و لوکس و با چهره‌ای متفاوت و همسو با مد روز تمرکز دارد. ترکیب دو حرف D و S را می‌توان مخفف Different Spirit و Distinctive Series دانست که به ترتیب به معنای روح متفاوت و سری‌های ممتاز است.


ب‌ام‌و
 نام این خودروساز آلمانی از ترکیب ۳حرف تشکیل شده که مخفف Bayerische Motoren Werke است و می‌توان آن را شرکت سازنده موتور باواریایی ترجمه کرد. این خودروساز از مخفف‌های گوناگونی استفاده می‌کند که عبارتند از:
M: Motorsport
این مخفف در کنار نام مدل‌های اسپرت این برند قرار می‌گیرد که تغییرات گوناگونی در پیشرانه و ظاهر این نوع محصولات ب‌ام‌و وجود دارد.
sDrive: Two wheel Drive
xDrive: ALL Wheel Drive

آلفارومئو
 شرکت آلفارومئو از جمله برندهای مشهور خودروسازی ایتالیایی است که در ساخت خودروهای اسپرت شهرت بسیاری دارد. این خودروساز در تولید محصولات جدید خود و در کنار سردنده از حروف DNA استفاده می‌کند. این ۳حرف به ترتیب مربوط به کلمات و AII Dynamic، Natural است و راننده می‌تواند یکی از این حالت‌ها را برای رانندگی انتخاب کند.


داج
 خودروساز امریکایی داج تاکنون در محصولات خود از ۳مخفف مهم استفاده کرده است. در این میان می‌توان به R/T اشاره کرد که در حقیقت مخفف Road/Track است و پس از آن مخفف SRT نیز استفاده شد که مخفف Street & Racing Technology است. این مخفف نشان‌دهنده توان بیشتر و ترکیبی از فناوری‌های گوناگون در این زمینه است. در نهایت نیز در برخی موارد از عدد۳۹۲ استفاده شده که به اینچ مکعب حجم پیشرانه ۶.۲لیتری ۸سیلندر استفاده شده در خودروهای این برند مربوط می‌شود.


فراری
 فراری معروف‌ترین مخفف خود را از خودروهای فرمول یک به ارث برده است و این مخفف را امروز در برخی از خودروهای اسپرت و سوپراسپرت خود استفاده می‌کند. این مخفف Kers نام دارد که در حقیقت ترکیب کلمات Kinetic Energy Recovery System است و به سامانه بازیابی انرژی مربوط می‌شود. علاوه‌بر این مخفف از حروف T و M نیز استفاده می‌شود که به تجهیزات توربوشارژ و خودروهای تقویت شده این برند مربوط می‌شود.


فورد
 بیشتر خودروهای ساخته شده ازسوی شرکت فورد به مخفف‌هایی نیز پس از نام مدل مزین شده‌اند. این نوع مخفف‌ها به‌طور معمول به میزان توان پیشرانه و خودروهای اسپرت این برند مربوط می‌شود.
SHO: Super High Output
SVT: Special Vehicle Team
ST: Sport Technologies
RS: Rally Sport

هوندا
 خودروساز ژاپنی هوندا از دو مخفف استفاده می‌کند که می‌توان به‌طور معمول روی مدل سیویک این برند مشاهده کرد. این دو مخفف که در ادامه به آنها اشاره می‌شود مانند بیشتر خودروسازان مربوط به توان و گشتاور زیاد است.
Si: Sport Injected
Type R: Racing

اینفینیتی
 در سال۱۳۸۸خورشیدی(۲۰۱۰میلادی) شرکت اینفینیتی که از زیرمجموعه‌های لوکس و اسپرت نیسان به‌شمار می‌رود، مخفف IPL را به مدل۳۷ G استفاده کرد که این خودرو ۳۴۸ اسب‌بخار توان داشت و پس از آن نیز برای خودروهای اسپرت و پرقدرت این برند از این مخفف استفاده شد. در همان زمان خط تولید محصولات چهارچرخ متحرک اینفینیتی نیز راه‌اندازی شد و در این زمینه اینفینیتی مخفف x را برای محصولات خود به کار برد.
 X: All-Wheel Drive
 IPL: Infiniti Performance Line