مکاجو

مطالب / اخبار سطح بندی خودروهای مستقل (خودران)

images

22 مهر 1397

سطح بندی خودروهای مستقل (خودران)

بعد از بحث های جدی پیرامون تصادف خودروهای بدون راننده (خودروهای مستقل ) و ارزیابی عملکرد خودروهای پایلوت در نمونه های تسلا و اوبر این خودروها را بر اساس توانایی ها به 5 سطح تقسیم بندی کرده اند. اما تفاوت بین این 5 سطح چیست ؟

اگر شما به آینده حمل و نقل علاقه مند هستید، احتمالا در مورد خودروهای خودمختار شنیده اید.آنها مجموعه ای از دستورالعمل های تعیین شده توسط انجمن مهندسان خودرو (SAE) برای توصیف سطوح مختلف خودمختاری در اتومبیل های بدون راننده هستند. در حال حاضر در مجموع پنج سطح وجود دارد که سطح اول ابتدائی و سطح 5 پیشرفته ترین نوع خودروهای مستقل است.

مدل های قدیمی خودرو در سطح 1 قرار می گیرد. سطح 2 نیز تفاوت اساسی با سطح 1 ندارد. اکنون ما در ابتدای سطح 3 هستیم. اما سطوح بعدی دارای ویژگی های جالب هستند. طی چند سال گذشته، برندهای خودروسازی شروع به بالابردن سطح خودوهای خودمختار کرده اند. آخرین خودروی آئودی A8 که در سطح 3 قرار دارد به شدت مورد استفاده قرار گرفت. برای اینکه همه چیز را ساده تر کنیم، هر سطح تکنولوژی را توضیح دادیم.


سطح 1: یک جنبه خودکار


SAE واژگانی از خودمختاری را تعریف کرده است. سطح 1 اساسی ترین نوع است که در آن یک عنصر از فرایند رانندگی با استفاده از داده ها از سنسورها و دوربین ها، به شکل جداگانه درنظر گرفته شده است، اما راننده هنوز هم مسئولیت دارد. این اقدام در اواخر دهه 1990 در مرسدس بنز با طراحی یک رادار پیشرفته برای کنترل کشت و گذار خودرو آغاز شد، در حالی که همان سال ها هوندا دستیار نگه داشتن خط جاده را معرفی کرد. این ها اولین گام ها برای  حذف وظایف راننده بود.

 

 

 

سطح 2: تراشه ها دو یا چند عنصر را کنترل می کند

 سطح 2 جایی است که امروز در آن هستیم. رایانه ها وظایف متعدد  را از راننده سلب می کنند و به اندازه کافی هوشمند هستند که با استفاده از داده از منابع مختلف  ، سرعت و سیستم های فرمان را باهم ترکیب کنند. مرسدس می گوید این کار را برای چهار سال انجام داده است. آخرین مرسدس کلاس S از سطح 2 است. این عملگرها جهت هدایت، گاز دادن ، عملکرد ترمز و نگه داشتن فاصله با ماشین جلویی در حالی که راننده بیکار است استفاده می شود.

 

 

سطح 3 : بدست گرفتن کنترل خودرو در شرایط بحرانی

SAE سطح 3 این خودروها را اتوماسیون مشروط نامگذاری کرده که در یک حالت خاص تمام جنبه های رانندگی را برای شما انجام می دهد است. وسایل نقلیه تمام اتوماتیک از این گروه دور از دسترس نیستند. اما بسیار مهم است که  راننده باید برای پاسخ به درخواست مداخله در دسترس باشد. آئودی A8  این توانایی را در شرایط خاصی دارد که کنترل تمام جنبه ایمنی را با پالایش نقشه ها، رادار و سنسورها و ترکیب این داده های محیطی با پردازنده ها بر عهده گیرد.

 

 

سطح 4: کاملا مستقل در مناطق کنترل شده

در دهه آینده خودروهای مستقل در مناطق شهری رانندگی خواهند کرد. شما واقعا به راننده در سطح 4 نیاز ندارید.  احتمال این است که شما فقط ماشین را برای سفرهای کوتاه اجاره کنید، نه اینکه چنین خودروهایی را بخرید.بیست کمپانی خودروسازی می گویند آنها خودروهای خودکار را در ایالات متحده تا سال 2022 به فروش می رسانند.

 

 

سطح 5 : کاملا خودکار، در هر نقطه راننده اختیاری است

 تفاوت بین سطوح 4 و 5 ساده است.آخرین گام به سمت خودمختاری کامل خودروها است که حتی در طراحی خودرو نیازی به در نظر گرفتن راننده نیست. در این سطح خودروها به جای کار در یک محیط شهری  که جاده ها با تعداد زیادی از نشانه ها علامت گذاری شده اند قادر به رانندگی در هر نقطه ای است. با توجه به فرکانس ها  ، حجم اطلاعات و پیچیدگی کامپیوتری این خودروها دارای ادراک هستند. تحلیل گران پیش بینی می کند که تا سال 2035، 21 میلیون وسیله نقلیه اتوماتیک موجود باشد.

 

ترجمه از سایت یوزکار