مکاجو

مطالب / اخبار اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 19 / 7 / 97

images

19 مهر 1397

اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 19 / 7 / 97

& کاهش قیمت ارز اگرچه هفته گذشته بازار خودرو را متاثر از خود کرد، با این حال طی هفته جاری و با توجه به نوسان دوباره ارزی، بسیاری از مشتریان فروش خودروهای خود را متوقف کردند. بنابر گفته فعالان بازار، در حال حاضر بازار خودرو وابستگی خاصی به ارز پیدا کرده و بالا و پایین شدن نرخ‌ها در این بازار، قیمت خودروها را هم دچار نوسان می‌کند. آنها بر این باورند که کاهش قیمت ارز سبب افزایش تمایل به فروش خودرو می‌شود و از آن سو اگر مسیر ارز صعودی شود، میل به فروش کاهش می‌یابد. فعالان بازار عنوان می‌کنند که خرید و فروش خودرو در مقطع فعلی، بسیار پایین بوده و به اصطلاح نه خریدار چندانی وجود دارد و نه به آن صورت، فروشنده‌ای. در واقع بازار خودرو همچنان اینرسی بالایی از خود نشان می‌دهد و تمایل به حفظ وضع فعلی یعنی رکود خرید و فروش، بالا است. این موضوع ارتباط مستقیم با اوضاع لرزان اقتصادی کشور به خصوص تب و تاب بازار ارز دارد و مشتریان سعی می‌کنند خودروهای خود را به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای نگه داشته و تا حد امکان در بهترین زمان و به بالاترین قیمت بفروشند.

این رویکرد مشتریان نشان می‌دهد خودرو کاملا در قالب کالایی سرمایه‌ای بروز کرده و به نظر می‌رسد خیلی‌ها که ارز و سکه‌ای برای خرید و فروش ندارند، خودروی خود را (چه صفر کیلومتر و چه دست دوم و چه حواله‌ای) کالایی سرمایه‌ای می‌دانند و به‌دنبال کسب بیشترین سود ممکن از فروش آن هستند. به همین دلیل بود که هفته گذشته و با توجه به آغاز روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز، خیلی‌ها خودروهای خود را در معرض فروش قرار داده و اتفاقا قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کرد. در واقع این دست از مشتریان از بیم ادامه‌دار بودن نزول نرخ ارز و تاثیر آن بر کاهش قیمت خودرو، وارد بازار شده و قصد فروش کردند.

با این حال اما طی هفته جاری و با توجه به افزایشی شدن قیمت‌ها در بازار ارز، خرید و فروش خودرو نیز کاهش یافت. نمایشگاهداران خودروی پایتخت البته عنوان می‌کنند که جدا از مسائل مربوط به نوسان ارزی، کلا حجم خرید و فروش در بازار خودرو طی مهر و آبان افت می‌کند و این به نوعی رسم هر ساله محسوب می‌شود. حالا نیز این ماجرا در کنار بی‌میلی بیشتر مشتریان به خرید و فروش خودرو (با توجه به نوسان ارزی)، سبب رکود هرچه بیشتر در بازار شده است. در بازار خودروهای وارداتی نیز اگرچه آمادگی برای تغییر قیمت‌ها پس از نوسان ارزی ایجاد شد، اما در نطفه خاموش ماند و نمودار قیمتی در این بازار افت و خیز چشمگیری را طی یکی دو هفته گذشته تجربه نکرد.

کاهش قیمت جزئی چند خودرو

سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها در هفته جاری به چه شکل است. آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۷۱ میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت این محصول طی هفته جاری حکایت می‌کند. از بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به ثبات قیمتی که داشته، در حال حاضر ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین پژو ۲۰۷ اتومات نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۰۵ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد خودروی موردنظر افت و خیز خاصی نداشته است.

از بازار تندر مدل E۲ پارس خودرو اما خبر می‌رسد این محصول هم‌اکنون قیمتی برابر با ۸۶ میلیون تومان دارد. با این حساب، تندر E۲ حدود یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. برای خرید پارس تندر نیز به‌عنوان محصولی که تنها ظاهر آن با تندر E۲ تفاوت دارد، باید ۸۸ میلیون تومان هزینه کرد. فعالان بازار همچنین در مورد تندر-۹۰ اتومات نیز عنوان می‌کنند این محصول در حال حاضر ۱۰۵ میلیون تومان قیمت دارد. با این حساب، خودروی موردنظر قیمت خود را طی هفته جاری حفظ کرده و تغییری را ندیده است. بنا به گفته فعالان بازار، دنا پلاس نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۹۷ میلیون تومان دارد و با این حساب، قیمت این محصول در هفته جاری افت و خیز خاصی را تجربه نکرده است.

در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپ‌وی نیز که منحنی قیمت آن صعودی شدید را طی چند ماه گذشته تجربه کرده، در حال حاضر ۱۲۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت نشان می‌دهد خودروی موردنظر یک میلیون تومان عقب نشسته است. از سوی دیگر رانا نیز در حال حاضر ۴۷ میلیون تومان قیمت دارد بنابراین افت و خیز خاصی را تجربه نکرده است. سمند مدل EF۷ نیز که ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، هفته جاری را بدون تغییر قیمتی خاص به انتها رسانده است.

نگاهی هم به قیمت پراید و تیبا و ساینا و همچنین کوئیک بیندازیم و ببینیم آنها چه افت و خیزی را در هفته جاری تجربه کرده‌اند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ساینا قیمتی برابر با ۴۷ میلیون تومان دارد و این یعنی خودروی موردنظر تثبیت قیمت داشته است. در خانواده پراید نیز با وجود آنکه گفته می‌شد قیمت آن به زیر ۳۰ میلیون تومان رسیده است، فعالان بازار آن را تایید نکرده و می‌گویند این محصول همچنان قیمتی بالا دارد. به گفته آنها، پراید در مدل ۱۳۱ با قیمت ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که گفته می‌شد قیمت آن به ۲۹ میلیون تومان نزول کرده است.البته این خودرو در مقایسه با دو سه هفته پیش چیزی حدود ۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.دیگر مدل پراید یعنی ۱۱۱ (هاچ بک)نیز که تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده، در حال حاضر ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار تیبا اما خبر می‌رسد این محصول در هر دو مدل معمولی و هاچ بک خود کاهش قیمت داشته است. بر این اساس، تیبای هاچ بک یا همان تیبا۲ قیمتی برابر با ۴۴ میلیون تومان دارد و این یعنی حدود یک میلیون تومان از قیمت آن کاسته شده است. برای خرید تیبای معمولی هم که یک میلیون تومان کاهش قیمت داشته، باید ۴۰ میلیون تومان هزینه کرد. دیگر محصول سایپا به نام کوئیک هم در مدل پلاس فول خود قیمتی برابر با ۶۵ میلیون تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای داخلی، کیا سراتوی مونتاژی سایپا کاهش قیمت را تجربه کرده است. بر این اساس، سراتو که پس از اعمال تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا با کاهش تیراژ مواجه شده، در حال حاضر ۲۰۳ میلیون تومان قیمت دارد. این موضوع نشان می‌دهد یک میلیون تومان از قیمت این محصول طی هفته جاری کاسته شده است. سراتو از جمله خودروهایی است که فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌آید و احتمال توقف تولید آن با توجه به تحریم‌های موجود وجود دارد.دیگر خودروی مونتاژ داخل یعنی پژو ۲۰۰۸ اما به نوعی خلاف جهت بازار حرکت و افزایش قیمتی شدید را تجربه کرده است. آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، پژو ۲۰۰۸ در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۳۸ میلیون تومان دارد که نشان‌دهنده جهش ۱۰ میلیون تومانی این محصول است. ایران خودرویی‌ها تاکید کرده‌اند با وجود اعمال تحریم‌های آمریکا و رفتن پژو، قطعات ۲۰۰۸ را ذخیره کرده‌اند و این محصول تحویل ثبت‌نام‌کنندگان آن خواهد شد. سری هم به بازار وارداتی‌ها بزنیم، بازاری که این هفته با وجود نوسان ارزی، تغییر قیمت قابل‌توجهی را در نمودار قیمتی خود تجربه نکرد. به گفته نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، هم‌اکنون مدل هیبریدی و ۲۰۱۸ سوناتا قیمتی برابر با ۵۳۰ میلیون تومان دارد و کیا سورنتو نیز با قیمتی برابر با ۵۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. کیا سراتو نیز در حال حاضر ۳۵۰ میلیون تومان قیمت خورده و اپتیما هم با ۵۲۰ میلیون تومان قابل‌خرید است.

در بین دیگر خودروهای وارداتی اما تویوتا راو۴ در حال حاضر ۶۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، هرچند البته به سختی در بازار یافت می‌شود. دیگر خودروی وارداتی بازار کشور یعنی سانتافه نیز قیمت ۵۳۰ میلیون تومانی خود را حفظ کرده است. تویوتا کمری هیبرید نیز اگر در بازار یافت شود، قیمتی برابر با ۵۳۰ میلیون تومان خواهد داشت. در مورد لکسوس NX نیز به‌عنوان یکی از کمیاب‌ترین خودروهای وارداتی، گفته می‌شود که قیمت آن حول و حوش یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان تثبیت شده است. از سوی دیگر نیسان جوک در حال حاضر ۳۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد و میتسوبیشی مدل ASX نیز با قیمتی برابر با ۴۱۵ میلیون تومان قابل‌خرید است. برای خرید رنو تالیسمان هم باید ۶۱۵ میلیون تومان هزینه کرد.

 

& خبر احیای مجدد کارت سوخت با ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه‌بنزین بسیار قوت گرفته است، این در شرایطی است که افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و رشد شدید قاچاق سوخت به ۱۵ میلیون لیتر در ماه، تیم اقتصادی دولت را به برنامه‌ریزی برای احیای کوپن، سهمیه‌بندی وهمچنین افزایش قیمت‌ها به‌منظور کنترل قاچاق و مدیریت مصرف سوخت واداشته است. در این بین دولت راه‌های بهینه‌سازی مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت را در شرایطی در دستور کار قرار داده که به نظر می‌رسد باید فکری هم برای خودروهای فاقد استاندارد که سهم مهمی در افزایش مصرف سوخت کشور دارند، نیز شود. به گفته کارشناسان با رعایت استانداردهای خودرویی و استفاده از فناوری‌های جدید می‌توان حدود ۳۰ درصد از مصرف بنزین کاست. بنابراین اگر دولت به راستی به‌دنبال صرفه‌جویی در مصرف سوخت است باید سهم خودروهای بی‌کیفیت داخلی را که افزایش سوختی خارج از استاندارد جهانی دارند را در برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ کند.در این زمینه وزیر صنعت دولت یازدهم طی طرحی که به تایید هیات دولت نیز رسید، خودروسازان داخلی را مقید کرده بود با تولید هر خودروی پرمصرف یک دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج کنند. در این مصوبه عنوان شده بود که تولیدکنندگان داخلی به ازای تولید هر خودرویی با مصرف هشت لیتر و بین هشت تا هشت و نیم و همچنین هشت و نیم به بالا باید یک خودروی فرسوده از ابتدای امسال از رده خارج کنند. اما شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم در اولین روز وزارت خود با ارسال نامه‌ای به جهانگیری خواستار لغو مصوبه دولت و لغو اسقاط خودرو توسط خودروسازان داخلی شد.

وی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری اجرای این مصوبه را دارای تبعات منفی خواند و تاکید کرد که اجرای این مصوبه هیات وزیران منجر به افزایش قیمت خودرو خواهد شد. به این ترتیب مسیری را که دولت یازدهم برای توقف یا استانداردسازی خودروهای پرمصرف هموار کرده بود توسط شریعتمداری ناهموار  شد. در این زمینه اما روز گذشته «ایرنا» در گزارشی با اعلام آمار نگران‌کننده مصرف سوخت و بنزین در کشور و یارانه سنگین پرداختی برای تامین آن و هدر رفت انرژی گفت‌وگویی با ساسان کاظمی‌نژاد مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل‌و‌نقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام داده است. این خبرگزاری اما در اول گزارش خود عنوان کرده که وضعیت ناگوار رعایت استانداردهای مصرف سوخت توسط خودروسازی کشور به حدی است که در مرحله جدید واگذاری برچسب‌های مصرف انرژی به خودروهای تولید داخلی که امسال اجرا شد هیچ خودرویی نتوانست در زمینه مصرف انرژی برچسب A را دریافت کند، در واقع بالاترین امتیاز کسب شده توسط خودروهای داخلی برچسب B بود.

همچنین هشت محصول از ۶ کارخانه تولید‌کننده خودرو در کشور نتوانسته‌اند هیچ یک از استانداردهای مصرف سوخت (A تا G) را کسب کنند و به‌طور کلی فاقد استاندارد مصرف سوخت تشخیص داده شده‌اند. در ادامه این مقدمه آمده است که براساس بررسی‌های انجام شده، با توجه به شرایط کنونی اگر خودروسازان اقدامی برای بهبود کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت انجام ندهند در ۲ سال آینده که مرحله جدید ارزیابی استانداردهای مصرف سوخت و برچسب انرژی خودروها انجام می‌شود، حدود نیمی از خودروهای تولیدی کشور قادر به دریافت هیچ نوع از برچسب انرژی نخواهند بود. اما مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل‌و‌نقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در این گفت‌وگو به آمار تردد خودروها در کشور اشاره و عنوان کرده که در سال گذشته ۲۲ میلیون و ۹۰ هزار دستگاه خودرو سواری در کشور تردد می‌کردند که شامل ۱۸ میلیون و ۶۴۰ هزار خودروی سواری و سه میلیون و ۴۵۰ هزار وانت بود. ساسان کاظمی‌نژاد همچنین تاکید کرده که براساس آمار، شمار موتور سیکلت‌های فعال نیز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ دستگاه بوده است. وی با یادآوری اینکه در سال گذشته ۸۷۰ هزار خودرو فرسوده در کشور تردد داشته‌اند، اضافه کرد: در بسیاری از کشورها، خودروهای بالای پنج سال فرسوده محسوب می‌شود، اما در ایران به دلایل مختلف خودروهای عمومی مانند تاکسی با عمر بیش از ۱۰ سال فرسوده است. مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل‌و‌نقل اما با اشاره به میزان مصرف بنزین خودروها عنوان کرده که میزان مصرف بنزین در ۶ ماه نخست امسال به‌طور میانگین ۸۹ میلیون لیتر در روز بوده که در شهریورماه به ۹۶ میلیون لیتر رسیده است. کاظمی‌نژاد ادامه داد: هر خودرو به‌طور میانگین در ایران روزانه چهار لیتر و موتورسیکلت ۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند. وی اضافه کرد: براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان سال ۹۸ یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو جدید به ناوگان خودروهای در حال تردد کشور افزوده و باعث جهش جدید در مصرف سوخت می‌شود. مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل‌و‌نقل ادامه داد: یکی از روش‌های مهم برای کاهش مصرف سوخت، نوسازی ناوگان خودرویی و استفاده از فناوری‌های جدید در خودروسازی است. وی اضافه کرد: باید از طریق توسعه دولت الکترونیک و تشویق مردم به استفاده از خودروهای همگانی زمینه را برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی و کاهش مصرف بنزین فراهم کرد. کاظمی‌نژاد با مقایسه میانگین مصرف سوخت خودرو در ایران و جهان گفت: میانگین مصرف سوخت برای خودروهای کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۵/ ۷ لیتر است؛ در‌حالی‌که در دنیا حدود ۵/ ۵ لیتر برآورد می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ۵/ ۴ لیتر نیز کاهش خواهد یافت.

 

& مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: در این دوره زمانی صنعت خودرو نیازمند نخبگانی است که با کمک آنها برخی نیازهای تکنولوژیکی نظیر قطعات الکترونیکی را برطرف کند.محسن جهرودی در بازدید از نمایشگاه خودرو یزد با بیان اینکه قطب‌های جدید خودروسازی در دنیا در حال شکل گرفتن است، افزود: درحال مذاکره موفق با قطب‌های جدید خودروسازی جهان هستیم و امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور با داخلی‌سازی محصولات جدید و مشترک، محصولات جدیدی به بازار عرضه کنیم.وی افزود: درخصوص محصول جدید رهام که به‌تازگی رونمایی شده در حال تلاش هستیم که زودتر از زمان گفته شده بتوانیم آن‌را وارد بازار کنیم. البته باوجود تحریم‌ها علیه کشور مدتی در تولید بعضی قطعات دچار مشکل شدیم که خوشبختانه در چند هفته اخیر مشکلات برطرف شده است.مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: در هفته گذشته فراخوانی از طرف سایپا اعلام شده که تمامی طرح‌هایی که توان صنعتی شدن دارند از حمایت مالی سایپا برخوردار خواهند شد.وی افزود: خوشبختانه در همین راستا یکی از دانشگاه‌ها توانسته یکی از قطعات کاتالیزور کانورتور را بومی‌سازی کند که بخش عمده نیاز ما را تامین کرده است.جهرودی تاکید کرد: اگر نخبگان ایرانی مورد حمایت قرار گیرند می‌توانند طرح‌های خود را اجرایی کنند، به‌عبارتی هر زمان نگاه‌مان به تقویت داخل کشور بود و به نخبگان اعتماد کردیم موفق شده‌ایم.مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره توسعه برنامه‌های کسب‌‌وکار شرکت‌های سایپا گفت: به تمام شرکت‌های گروه سایپا اعلام کردیم با اولویت و تمرکز روی تولید خودرو و قطعات می‌توانند کسب‌وکارهای جدید تعریف و فعالیت کنند و خوشبختانه چندین شرکت گروه توانسته‌اند در این زمینه گام‌های موفقی بردارند.

 

& عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دو خودروساز بزرگ می‌توانند با تولید و تامین مشترک قطعات اصلی خودرو، به میزان قابل‌توجهی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.شهرام آزادی اظهار کرد: در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای نیست که دو خودروساز بزرگ کشور بخواهند با همکاری یکدیگر پلت‌فرم مشترک تولید کنند، بلکه باید ابتدا بر تولید مشترک قطعات اصلی خودرو تمرکز کنند.وی با بیان اینکه قطعاتی همچون موتور، گیربکس، اکسل، ‌سیستم فرمان، سیستم ترمز و جعبه دنده از قطعات اصلی تشکیل‌دهنده پلت‌فرم خودرو است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این دو شرکت خودروساز هر کدام به‌صورت جداگانه کار طراحی، تولید و تامین این قطعات را انجام می‌دهند.عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: این در حالی است که این دو شرکت می‌توانند از این به بعد در پروژه‌های طراحی و تولید قطعات اصلی خودرو با یکدیگر مشارکت کنند.وی افزود: به‌عنوان مثال هر کدام از این دو شرکت به‌صورت جداگانه در حال طراحی و تولید یک موتور جدید با راندمان بالا و مصرف سوخت پایین هستند این پروژه‌ها با یکدیگر ادغام شده و با همکاری دو طرف یک موتور ملی برای استفاده هر دو شرکت تولید شود.آزادی با بیان اینکه هزینه‌های طراحی و تولید یک موتور خودرو بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون یورو است، تصریح کرد: وقتی دو خودروساز بزرگ با همکاری یکدیگر یک پروژه بزرگ را مدیریت و تامین مالی می‌کنند، هزینه‌های مالی آنها در حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.وی ادامه داد: علاوه‌بر آن در صورت تولید مشترک قطعات اصلی خودرو از سوی دو خودروساز یزرگ کشور، تیراژ قطعات تولیدی به شدت افزایش یافته و به همان نسبت هزینه‌های تمام شده کاهش می‌یابد.

 

 

& رییس سازمان توسعه تجارت در خصوص درخواست واردات خودرو توسط شرکت «پرشیاخودرو» گفت: وزیر صنعت دستوری برای تایید ثبت سفارش این شرکت نداده است‌. مجتبی خسروتاج در خصوص درخواست واردات خودرو توسط شرکت «پرشیا خودرو» گفت: انتشار نامه درخواست شرکت «پرشیا خودرو» مربوط به آبان‌ماه ۹۶ و در شرایطی که واردات خودرو به‌طور موقت ممنوع بوده است و ‌هامش وزیر صنعت‌، معدن و تجارت بر این نامه، نشان از فضاسازی هدفمند و سودجویانه برخی از شبکه‌های اجتماعی است‌. رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به یکسان بودن قوانین برای تمام اقشار افزود: در هیچ جا وزیر صمت بر این نامه نشانی از دستور تایید ثبت سفارش برای این شرکت وجود ندارد و شریعتمداری مشخصا دستور بررسی و انعکاس نتیجه را صادر کرده که برای هر نامه‌ای این دستور قبل از اقدام قابل تصور است‌. معاون وزیر صنعت‌ در امور صادرات اظهار داشت: پس از بررسی کارشناسی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران در مورخ ۲۰ آبان‌ماه سال ۹۶ عطف به این درخواست، سازمان توسعه تجارت ایران به امضای اینجانب، در پنج بند با ادله کافی درخواست نامبرده را مردود می‌داند‌.  خسروتاج گفت:‌ همچنین در پایان این نامه درخواست، سازمان توسعه تجارت به شرکت مذکور پیشنهاد کرده است مانند سایر متقاضیان پس از اعلام رسمی شروع ثبت سفارش، همچون روال گذشته و مبتنی بر قانون اقدام نماید‌. گفتنی است ۱۱ ماه قبل شرکت پرشیا خودرو درخواست واردات خودرو را درست در زمانی برای وزیر صنعت‌، معدن و تجارت ارسال کرده که سامانه ثبت سفارش غیرفعال بوده است‌.

 

& مشاور انجمن خودروسازان ایران به بررسی موضوع واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه زیان‌ده خودروسازان و چابک‌سازی صنعت خودرو پرداخت‌. داوود میرخانی رشتی در این زمینه گفت: بیست سال پیش زمانی که تمام خودروسازان و اکثر قطعه‌سازان کاملا دولتی بوده و زیر نظر سازمان گسترش فعالیت می‌کردند‌، رییس سازمان به فکر تغییر ساختار این صنعت افتاد تا به جای اداره 150 شرکت ریز و درشت، فقط با دو خودروساز بزرگ کار کند‌. پس دو خودروساز بزرگ را ترغیب به خرید شرکت‌های قطعه‌سازی و برخی دیگر از شرکت‌های مرتبط کرد‌. دو خودروساز بزرگ که از توسعه حیطه اقتدار خود به وجد آمده بودند، نیز این کار را انجام دادند و شر و دشواری اداره 150 شرکت کپی کار، با ماشین‌های کهنه و فرسوده را به گردن گرفتند‌. تا امروز که با این مشکل بزرگ مواجه بوده و به فکر این هستند که چگونه از این امور دست و پا گیر و زیان‌ده راحت شوند‌. مشاور انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: از آنجا که شرکت‌های زیرمجموعه به شکل دولتی اداره شده و برای خودروسازان زیان‌ده هستند تصمیم فروش این شرکت‌ها وجود دارد، اما موضوع این است که با این شرایط کسی حاضر به خرید این دسته از شرکت‌ها نمی‌شود‌. وی افزود: در حال حاضر حدود 100 تا 150 شرکت مرتبط با صنعت خودرو اعم از قطعه‌سازی، لیزینگ و‌. ‌. ‌. وجود دارد که قصد واگذاری و فروش آنها وجود دارد اما کسی حاضر نیست این شرکت‌های زیان‌ده را با نیروی کار مازاد خریداری کند چون دولت اجازه تعدیل نیرو نمی‌دهد‌. بنابراین افراد از خرید این بنگاه‌های زیان‌ده منصرف می‌شوند‌. وی گفت: سوال اصلی این است که چرا این شرکت‌ها زیان‌ده هستند؟ دلیل اصلی این امر تکنولوژی و ماشین‌آلات قدیمی است‌. سرمایه‌گذاری زیادی برای ساماندهی این کارخانجات لازم است‌. در حال حاضر به عنوان مثال سایپا در فروش هر دستگاه خودرو با زیان مواجه است و چند سال است که شورای رقابت کمر خودروسازان را خرد کرده، بنابراین خودروسازان با وجود این بدهی به بانک‌ها با آن رقم سی درصد بهره بانکی چگونه می‌توانند روی شرکت‌های زیان‌ده خود سرمایه‌گذاری کنند؟

 

&عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: طرح خروج خودروهای فرسوده از چرخه مصرف در اصل اتفاق خوبی است؛ ولی باید سازو کاری طراحی کنیم که هزینه این کار بر عهده مصرف کننده نباشد. رامین نور‌قلی‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه بحث الزام خودروسازان به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو مطرح شده، گفت: ما در کمیسیون صنایع هنوز به جمع بندی نهایی درباره این موضوع نرسیده ایم و موضوع همچنان در حال بررسی است. نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: طرح خروج خودروهای فرسوده از چرخه مصرف در اصل اتفاق خوبی است؛ ولی باید سازو کاری طراحی کنیم که هزینه این کار بر عهده مصرف کننده نباشد.وی ادامه داد: وقتی خودروساز را مکلف می کنیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کند، ممکن است او هزینه این کار را بر روی قیمت محصولاتش لحاظ کند و در این میان تنها کسی که از این کار آسیب می بیند، مصرف کننده است.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: باید به دنبال سازو کارهایی باشیم که بدون اینکه مصرف کننده نهایی هزینه کند، خودروی فرسوده از رده خارج شود و من به شخصه با اینکه از رده خارج کردن خودرو به عهده خودروساز باشد، موافق نیستم.

 

 

& عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کاهش آلودگی هوا تنها با اجرای سیاست‌های تشویقی برای استفاده بیشتر مردم از سوخت پاک و خودرو‌های هیبریدی امکان‌پذیر است. رسول خضری در خصوص اصلاح ماده ۸ قانون هوای پاک در ارتباط با از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده گفت: متاسفانه تمامی قوانینی که در برنامه‌های اول تا ششم توسعه در خصوص کاهش آلودگی هوا تصویب شده خروجی مناسبی نداشته است. کاهش آلودگی هوا تنها با اجرای سیاست‌های تشویقی برای استفاده بیشتر مردم از سوخت پاک و خودرو‌های هیبریدی امکان‌پذیر است.نماینده  مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر، مصدومیت‌ها و معلولیت‌های ناشی از تصادفات کم نیست تصریح کرد: از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده کمترین کاری است که باید توسط دولت و خودروساز‌ها انجام شود. اکثر خودرو‌های ما از لحاظ مصرف سوخت، تولید آلودگی و  سیستم ترمز غیر استاندارد بوده بر همین اساس ما رتبه دوم تصادفات جاده ای را در جهان داریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: متاسفانه بیشتر بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان، خودرو‌ها جان مردم را می‌گیرند، افزایش آمار تصادفات بار مضاعفی بر دوش جامعه می‌گذارد، بسیاری از سرپرست‌های خانواده‌ها در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، این موضوع باعث تشدید آسیب‌های اجتماعی شده است.انتظار داریم شرکت‌های خودروسازی از لحاظ قیمت و کیفیت عدالت را رعایت کنند. متاسفانه شرکت‌های خوروسازی در راه انداختن بازارهای سیاه فروش خودرو به طور مستقیم دخالت دارند.بزرگترین و بدترین کارفرما دولت بوده و در عین حال بزرگترین احتکار کننده نیز خود دولت است. قوه قضاییه اگر می‌خواهد با محتکرین برخورد کند ابتدا باید از دولت شروع کند چرا که بیش از 40 هزار خودرو را به بهانه، نقص لوازم به مردم ندادند و وضعیت به جایی رسید که مابه التفاوت فروش خودرو ثبت‌نامی با بازار آزاد بیش از 30-70 میلیون است.  قانون تا زمانی که اجرا نشود هیچ ارزشی ندارد، ما در قانون برنامه‌های اول تا ششم توسعه بیش از 80 هزار ماده در خصوص کاهش آلودگی هوا، سوخت پاک، خودرو غیر آلاینده داریم، ولی تا زمانی که هیچ اراده‌ای برای اجرا نباشد فایده‌ای برای مردم نخواهد داشت. وی تاکید کرد: بیش از 70 درصد قوانین  توسط دولت اجرا نشده و هیچ ضمانت اجرایی نیز ندارد.

 

 

 
& عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «طرح ساماندهی خودروها در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن است و احتمال این‌که ممنوعیت واردات خودروهای خارجی برداشته شود زیاد است.» سعید باستانی در خصوص بازار خودرو کشور گفت: «سهم خارجی‌ها از بازار کشور حدوداً 7 درصد است و این به معنای این است که 93 درصد از بازار کشور دست خودروسازان داخلی است.» باستانی افزود: «این‌که خودروسازان داخلی نمی‌توانند نیاز داخل را تامین کنند درست نیست و می‌توانند آن 7 درصد را هم پوشش دهند.» این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «ممنوعیت واردات خودرو کار پسندیده‌ای نبود و این ممنوعیت باید برداشته شود. ممنوعیت واردات خودرو دائمی نبوده و تا پایان سال است؛ چنین قانونی را برای شرایط بحرانی لحاظ کردند.» وی افزود: «در خصوص طرح ساماندهی خودروها معتقدیم که خودرو باید با روش مدیریت‌شده وارد کشور شود و اکنون نحوه مدیریت آن را بررسی می‌کنیم؛ حالا این موضوعات را بررسی می‌کنیم که خودروهایی با چه حجم موتور و سقف قیمت می‌توانند وارد شوند و چه نوع ارزی باید به آن تعلق گیرد.» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: «طرح ساماندهی خودروها در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن است و در حال بررسی است و احتمال این‌که ممنوعیت واردات خودروهای خارجی برداشته شود زیاد است.»

 

& مرحله نهایی اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی از ابتدای دی ماه سال جاری و برنامه پیش فروش خودروها که تحویل آن‌ها بعضا به اواسط و حتی اواخر سال بعد می‌انجامد، نگرانی‌هایی را برای متقاضیان به وجود آورده است. در همین زمینه رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که برنامه پیش فروش تا زمانی که مورد تایید این سازمان قرار گرفته، مشکلی ندارد.به گزارش ایسنا، اسفندماه سال ۱۳۹۵ بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت.

 

بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی می‌شد و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شده و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یافت.اما نیره پیروزبخت –رئیس سازمان ملی استاندارد ایران- در مورد خودروهای پیش فروش شده سایپا و ایران خودرو که تحویل برخی از آنها اواسط سال آینده است، اعلام کرد که برنامه پیش فروش خودروها تا زمانی که مورد تایید سازمان ملی استاندارد قرار گرفته، مشکلی ندارد و خودروهای تحویلی به مردم مشکلی برای شماره گذاری نخواهند داشت.در مرحله اول اجرای فاز اول استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی که قرار بود ۶۱ استاندارد خودرویی مدنظر قرار گیرد، سازمان ملی استاندارد ایران در موعد مشخص و در ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۶ اسامی ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای را منتشر و اعلام کرد که باید خط تولید آن‌ها متوقف شود.

چهارم دی‌ماه سال گذشته بود که تولید و واردات برخی از خودروهای غیر استاندارد از جمله خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان  X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰  از دستور کار خودروسازان خارج شد. علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰ کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا  dc ۱۳۱۰۷ خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای آذرماه سال جاری بر اساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبرو شدند.پس از آن در مرحله دوم اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی که با تاخیری یک ماهه از سوی سازمان ملی استاندارد ایران همراه شد، خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشد و سه خودروی جدید نیز مجوز ورود به بازار دریافت کردند و در مرحله پایانی اجرای طرح مذکور باید منتظر ماند و دید خط تولید چه خودروهایی از ابتدای دی ماه سال جاری به بعد متوقف خواهد شد.