مکاجو

مطالب / اخبار حق الناس در رانندگی

images

16 مهر 1397

حق الناس در رانندگی

از مهمترین ضروریات ارتباط صحیح و موثر رعایت حق و حقوق دیگران در تعاملات اجتماعی هست. رعایت حق مردم ، از مفاهیمی هست که در همه ادیان الهی و از طریق وحی موردتاکید قرار گرفته است و در دین اسلام تحت عنوان حق الناس شناخته شده است.

آنقدر در آموزه های دینی ما روی حق الناس تاکید شده است که حتی بر حق الله ترجیح داده شده است. و سعادت اخروی انسان در گرو بر آورده کردن حقوق مردم و حق الناس می باشد. پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: «انَّه لَیأتی العَبدُ یومَ القیامَه و قَد سَرَّته حَسَناتُهُ فَیجیی الرَّجُلُ فیقولُ: یا رَبِّ ظَلَمَنی هذا...»؛ در قیامت بنده‌ای که کار خوب بسیار دارد، در حالی که خوشحال است وارد محشر می‌شود، ناگهان مردی می‌رسد و می‌گوید: خداوندا! این شخص [در دنیا] به من ظلم کرده است، پس از کارهای نیک او گرفته می‌شود و به آن مظلوم داده می‌شود تا جایی که حسنه‌ای باقی نمی‌ماند و چون فرد دیگری می‌آید و حقش را طلب می‌کند، از گناهان او برداشته به بدهکار می‌دهند تا جایی که جهنم بر او واجب می‌شود

حق الناس اگر چه مفهوم قرآنی و دینی هست، اما کاملا همساز با فطرت انسانی و عقلانی بوده و هر انسانی روی اجرای آن تاکید دارد. حق الناس مفهوم قویتر و دارای سازه های بنیادی و کاربردی بیشتری نسبت به مفهوم حقوق بشر هست که اکنون در دنیا مورد استفاده ابزاری قرار می گیرد و هر کس به نوعی آن را تعریف می کند. در رانندگی مسائل حق الناس بسیار پیش می آید. به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم :