در حالی که نرخ ارز از ابتدای هفته نوسان‌های معمول را حول نرخ‌های جدید تجربه می‌کرد، به ناگاه از ظهر دوشنبه گذشته، روند بازار ارز معکوس شد. نرخ‌ها به سرعت شروع به کاهش کردند. این اتفاق در سه‌شنبه هم دنبال شد و قیمت خودروهای داخلی و وارداتی، کاهشی شد. در این بین کاهش قیمت خودروهای وارداتی به میزانی است که نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران روز گذشته، دامنه آن را بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تخمین زد. البته نمی‌توان از نظر دور داشت که نوسان‌های شدید قیمتی، چه صعودی و چه نزولی، سبب می‌شود تا خریداران و فروشندگان در وضعیت بلاتکلیفی قرار بگیرند و همین بلاتکلیفی منجر به رکود می‌شود. هرچه بازار دیرتر به ثبات برسد، رکود هم بیشتر گریبان بازار را می‌گیرد. در این بین به‌نظر می‌رسد که فعالان بازار از این بلاتکلیفی خسته شده‌اند و معتقدند طی این مدت نتوانسته‌اند به کسب‌و‌کار خود سر و سامانی بدهند. یکی از فعالان بازار در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید بر خلاف اینکه تصور می‌شود فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو از افزایش قیمت استقبال می‌کنند، اما آنها بیش از هر چیز از ثبات استقبال کرده و از سیاست‌گذاران اقتصادی کشور می‌خواهند تا ثبات را به بازارهای مختلف برگرداندند. این فعال بازار ادامه می‌دهد: در زمانی که بازار سیر صعودی دارد، فروشندگان چندان راغب نیستند خودروهای خود را برای فروش عرضه کنند، علت این مساله را باید در عدم‌اعتماد آنان به شرایط کنونی دانست که چنانچه خودرویی را به‌فروش برسانند، آیا این امکان را دارند تا خودروی دیگر را جایگزین آن کنند یا خیر؟ در نقطه مقابل در زمانی که قیمت‌ها در بازار ریزش می‌کند، فروشندگان شروع به عرضه محصولات خود به بازار می‌کنند، این در حالی است که در این شرایط خریداران به‌دلیل اینکه امیدوار به کاهش قیمت بیشتر هستند از ورود به بازار دوری می‌کنند. این فعال بازار تاکید کرد: تنها در صورت ایجاد ثبات در بازار می‌توان امیدوار بود که خریداران و فروشندگان از بلاتکلیفی خارج شده و با اطمینان در بازار حضور یافته و محصول موردنظر خود را خریداری کنند.

حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ به ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورد. از بازار تیبای معمولی هم خبر می‌رسد این خودرو ۴۱ میلیون تومان قیمت دارد. در این شرایط تیبا ۲، با قیمت ۴۵ میلیون تومان از سوی خریداران به فروشندگان عرضه شده است. همچنین ساینا هم در حال‌حاضر خودرویی ۴۷ میلیون تومانی به‌شمار می‌رود. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، در حال‌حاضر با ۱۰۵ میلیون تومان قابل خرید است. این در شرایطی است که همین خودرو با گیربکس معمولی، با قیمت ۸۸ میلیون تومان ازسوی فروشندگان عرضه می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز هم‌اکنون ۵۹ میلیون تومان قیمت دارد و تیپ ۵ این خودرو هم با قیمت ۶۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در گروه رنو، ساندرو استپ‌وی اتومات با قیمت ۱۲۹ میلیون تومان گران‌ترین محصول این خانواده محسوب می‌شود. بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۱۸ میلیون و فاصله ۱۳ میلیونی از استپ‌وی، در جایگاه دوم قرار دارد. تندر اتومات هم که به‌تبع نوسانات بازار خود را وارد رده خودروهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی کرده، همچنان این جایگاه را نگه داشته است. این خودرو در حال‌حاضر در بازار با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان معامله می‌شود. تندر E۲ پارس‌خودرو و پارس‌تندر نیز به ترتیب ۸۵ و ۸۶ میلیون تومان قیمت دارند. در بین دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس در حال‌حاضر با قیمتی برابر با ۹۷ میلیون تومان ازسوی فروشندگان عرضه می‌شود. به گفته فعالان بازار، رانا نیز در حال‌حاضر ۴۷ میلیون تومان قیمت دارد و سمند EF۷ هم با قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار، قابل‌خرید است. در بین محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور نیز کیاسراتو و پژو ۲۰۰۸ این روزها قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان را تجربه می‌کنند. بر این اساس، سراتو ۲۰۴ میلیون تومان قیمت دارد و پژو ۲۰۰۸ نیز حول و حوش ۲۲۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم که همچنان این روزها راکد است. با توجه به تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشور، فروشندگان رغبتی برای عرضه محصولات خود نداشته و از طرف دیگر، مشتریان هم حضور کمرنگی در این بازار دارند. با این حال با کاهش نرخ ارز، فروشندگان این خودروها به تکاپو افتاده و محصولات بیشتری به بازار عرضه کردند تا پیش از کاهش بیشتر نرخ ارز، بتوانند محصولات خود را به‌فروش برسانند، با این حال خریداران همچنان در این بازار کمتر تردد می‌کنند و محصولات عرضه شده بی‌خریدار مانده است. با این شرایط سانتافه با قیمتی برابر با ۵۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و توسان هم ۴۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. سوناتای هیبرید و النترا هم به ترتیب ۵۱۰ و ۳۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. در خانواده کیا هم سورنتو ۵۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید اسپورتیج نیز باید ۴۸۰ میلیون تومان هزینه کرد. سراتو هم با قیمت ۳۵۰ ‌میلیون تومان عرضه و اپتیما هم ۵۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV۴ و کمری هیبرید نیز به ترتیب ۶۵۰ و ۵۳۰ میلیون تومان قیمت خورده‌اند. لکسوس NX با کاهش ۲۰ میلیون تومانی در حال‌حاضر با قیمت یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان عرضه شده و میتسوبیشی ASX، با ۴۱۵ میلیون تومان قابل خریداری است. رنو تالیسمان هم ۶۱۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

 

& طرح ویژه بازدید خودروی پاییزه داتیس‌خودرو نماینده انحصاری هایکو اسپورتیو آلمان در ایران و ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش ولوو آغاز شد.به گزارش روابط عمومی داتیس خودرو، این طرح که شامل خودروهای ولوو، هیبریدی و همچنین خودروهای اروپایی و آسیایی می‌شود، انواع بازدیدهای فنی از جمله عیب‌یابی، تعمیر و تعویض قطعات، به‌روزرسانی سیستم‌های کامپیوتری خودرو‌ها و خدمات شست‌و‌شو با مواد نانو را شامل می‌شود. در طرح ویژه بازدید پاییزی پس از بررسی خطاهای احتمالی با دستگاه عیب‌یاب آنلاین، بازدیدهای ویژه توسط تکنسین‌های مجرب تعمیرگاه مرکزی داتیس خودرو انجام می‌شود.در این طرح پاییزی که تا پایان آذرماه ادامه دارد، دارندگان خودروهای سواری خارجی از جمله ولوو و هیبریدی می‌توانند ضمن تعیین وقت قبلی برای انجام بازدیدهای فنی و سرویس‌های دوره‌ای و تعمیرات به تعمیرگاه مرکزی داتیس خودرو واقع در شرق تهران مراجعه کنند.

 

 

& دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: فعالیت کارخانه مونتاژ خودروهای ایرانی در عراق هنوز متوقف نشده، اما ادامه فعالیت آن هنوز مشخص نیست. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تاکنون تحریم‌ها بر روابط اقتصادی ایران و عراق تاثیری نداشته، اظهار کرد: ایران یک کارخانه مونتاژ خودرو در عراق دارد که با توجه به اینکه خودرو در لیست کالاهای تحریمی قرار دارد، نماینده خودروسازی ایران در عراق تاکنون اقدام به واردات قطعات خودرو از ایران نکرده است. حمید حسینی افزود: فعالیت این کارخانه هنوز متوقف نشده اما اینکه بتواند به فعالیت تولیدی خود ادامه بدهد هنوز مشخص نشده است.  حسینی از توقف ۲۲۰۰ میلیارد دلار پروژه در عراق که پروژه‌های مسکن را نیز شامل می‌شود خبر داد و گفت: بدهی پیمانکاران ایرانی در این پروژه‌ها از صندوق توسعه ملی پرداخت شده، اما دولت برای پرداخت این پول از سوی دولت عراق در حال مذاکره است. به گفته او، علت توقف این پروژه‌ها کمبود بودجه دولت عراق بوده است، چراکه این کشور بعد از شروع جنگ با داعش پولی برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ها نداشت. او  افزود: پرداخت بخشی از بدهی‌های پیمانکاران در پروژه‌هایی که ادامه پیدا کرده‌اند، بر عهده بانک جهانی است که در آینده پرداخت می‌شود، اما پرداخت بخش دیگر بدهی‌ها مربوط به دولت عراق است که قسمتی از آن را به صورت اوراق قرضه پرداخت کرده و بخش دیگر را در بودجه امسال در نظر گرفته است. در حال حاضر حدود یک میلیارد و ۸۰۰ هزار دلار پروژه در عراق فعال است که مشکلات آنها نسبت به گذشته خیلی کمتر شده است.

 

 

 

& رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو پیش بینی کرد تا چند روز آینده کاهش قیمت بیشتری را در بازار شاهد باشیم و این افت بویژه برای خودروهای وارداتی به دلیل نبود تقاضا، بیشتر خواهد بود.سعید موتمنی، در گفت وگو با ایرنا به کاهش شدید قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی در بازار اشاره کرد و افزود: دیروز بازار در شوک فرو رفته بود و در حالی که اکثر افراد فروشنده خودرو بودند، اما خریداری وجود نداشت.به گفته این مقام صنفی، تا حدود ظهر دیروز کاهش یک تا ۱۲ میلیونی قیمت ها در خودروهای داخلی در بازار را شاهد بودیم اما در خودروهای خارجی به دلیل افت ارزش دلار افت تا ۵۰ میلیون تومانی هم به ثبت رسید.وی یادآور شد: در سال های گذشته وقتی خودروسازان داخلی به پیش فروش اقدام می کردند قیمت ها کاهش می یافت اما در ۲ ماه گذشته از آنجا که خودروسازان همچنان انتظار افزایش قیمت ها را داشتند، عرضه به بازار را کاهش دادند.رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: هرچند مدل های ۲۰۱۸ خودروهایی از گروه نیسان، هیوندایی و کرمان خودرو در بازار آمده اما سایر خودروهای صفر کیلومتر از مدل های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ است که به دلیل بی میلی افراد برای فروش آنها و بالا رفتن قیمت ها، در پارکینگ ها خوابیده بود.

 

 

 

& با کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروهای سنگین از 26 به 5 درصد از سوی هیات وزیران تمامی واردکنندگان لاستیک به گمرکات مراجعه و در حال ترخیص کالاهای خود هستند تا در سریع‌ترین زمان ممکن این کالاها در کشور توزیع شود‌. بنابر این گزارش ؛ علاوه بر 10000 حلقه، بر اساس اطلاعات سامانه جامع گمرکی که رصد اطلاعات تجارت خارجی را به لحظه فراهم کرده است، تعداد 20000 حلقه دیگر انواع لاستیک خودروهای سنگین نیز به گمرک شهید رجایی بندرعباس اظهار شده است که در مرحله اخذ مجوز استاندارد و پرداخت حقوق ورودی است و پیش‌بینی می‌شود تا آخر این هفته بارگیری و جهت توزیع به بازار عرضه شود‌. به گفته مسوولان گمرک شهید رجایی بندرعباس محموله‌های لاستیک سبک و سنگین که ترخیص می‌شوند همگی از ارز دولتی استفاده کرده‌اند‌. این گزارش می‌افزاید؛ رییس کل گمرک ایران به گمرکات کشور اعلام کرده است تمامی تسهیلات گمرکی از جمله ترخیص نسیه و درصدی را جهت آسان‌سازی فرآیند ترخیص محموله‌های لاستیک به واردکنندگان این کالا ارائه کنند.

 

& قیمت اکثر خودروهای تولید داخلی در بازار تهران نسبت به روز سه‌شنبه تغییر چندانی نداشت‌. خودرو تیبا صندوق‌دار با کاهش یک میلیون تومانی نسبت به روز سه‌شنبه در بازار چهارشنبه تهران به قیمت 39 میلیون تومان معامله شد و 206 تیپ 2 که در بازار تهران به قیمت 69 میلیون تومان معامله شده بود، روز گذشته با یک میلیون تومان کاهش در بازار به قیمت 68 میلیون تومان رسید‌.

 

 

 

& نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است ساختار شرکت های خودروسازی ایرانی تغییر کند و مشخص شود که خودروسازان صرفا به دولت و یا به بخش خصوصی وابسته هستند. مسعود رضایی ضمن اشاره به التهاب موجود در بازار خودرو افزود: مشکل صنعت خودرو در کشور ما ساختار آن است و تا زمانی که این ساختارها تغییر نکند نباید انتظار ایجاد بهبود وضعیت خودرو سازی را در ایران داشت. وی ادامه داد: اقتصاد در قانون ایران به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده در صورتی که در هیچ کجای دنیا تقسیم بندی بدین شکل وجود ندارد و در همه کشورهای جهان اقتصاد یا دولتی و یا خصوصی است.  رضایی اضافه کرد: در کشورهایی که بخش خصوصی قدرتمند است و اقتصاد را در دست گرفته از دولت ها تبعیت نمی کند و تنها با رقابت در بازار، کیفیت و سود خود را مشخص می کند.  وی ادامه داد: در کشور ما نوعی از اقتصاد به نام تعاونی تعریف شده، مشخص نیست که دست اقتصاد تعاونی به کجا متصل است. رضایی عنوان کرد: اگر این شرکت های خودروسازی صرفا به بخش دولتی و یا خصوصی وابسته بودند بهتر می شد با تخلفات و مشکلات پیرامونی این صنعت به لحاظ کیفیت و قیمت رسیدگی کرد.