مکاجو

مطالب / اخبار نمره منفی گواهینامه و شرایط پاک شدن نمره منفی

images

10 مهر 1397

نمره منفی گواهینامه و شرایط پاک شدن نمره منفی

نمره منفی در واقع جریمه ای برای رانندگان متخلف می باشد که به شکل یک امتیاز منفی برای آنها در نظر گرفته می شود و در سیستم راهنمایی رانندگی ثبت می شود.

بند1 : اگر میزان دریافت نمره منفی رانندگی برای هر فردی به ۳۰ برسد، گواهینامه این رانندگان به مدت ۳ ماه توقیف می شود و امکان رانندگی از انها سلب می شود و اجازه رانندگی را نخواهند داشت. و بعد از گذشت این سه ماه، راننده باید با پرداخت ۴۰ هزار تومان، نسبت به دریافت گواهینامه خود اقدام نماید.

بند2 : اگر راننده ای پس از گذشت این سه ماه نسبت به دریافت گواهینامه رانندگی خود اقدام نمود و دوباره ۲۵ امتیاز منفی رانندگی دریافت کرد، گواهینامه ان شخص به مدت ۶ ماه توقیف شده و وی پس از این مدت با پرداخت مبلغ ۶۰ هزار تومان مجاز به دریافت گواهینامه می باشد. 

بند 3 : اما در مرحله آخر و پس از این جریمه ها، راننده ای دوباره ۲۰ نمره منفی دریافت نماید، گواهینامه وی ۱ سال توقیف شده و در این مرحله پس از پرداخت 100 هزار تومان باید دوباره در آزمون رانندگی شرکت نماید.

جدول روبرو میزان نمره منفی برای تخلفات راننده متخلف را نشان می دهد.

 

 

نحوه پاک شدن نمره منفی گواهینامه

چنانچه راننده متخلف به مدت شش ماه از زمان ارتکاب آخرین تخلف منجر به نمره منفی در بند های ۱و۲ ماده ۷ قانون رسیدگی به تخلفات (هرگونه حرکات نمایشی، دور زدن درجا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ و تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۵۰ کیلومتردر ساعت) و به مدت یک سال در بند ۳ این قانون (سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه) مرتکب هیچ یک از تخلفات رانندگی نشود، کلیه نمره منفی ناشی از تخلفات ارتکابی گذشته حذف می‌شود و تخلف بعدی وی به عنوان نخستین تخلف او محسوب می‌شود و مبنای احتساب نمرات منفی مرحله بعدی، تاریخ پایان قانونی ضبط گواهینامه می‌شود.