مکاجو

مطالب / اخبار رقابتی از جنس بی کیفیتی؛ نگاهی به تیبا و ساینا

images

6 مهر 1397

رقابتی از جنس بی کیفیتی؛ نگاهی به تیبا و ساینا

صنعت خودروی ایران برخلاف تمامی دنیا، نه تنها سیر صعودی پیشرفت را طی نمی کند، بلکه روند نزولی را در این زمینه دنبال می کند. در خوش بینانه ترین حالت ممکن می توان گفت که این صنعت پیر و کهنه کار تنها در حال درجا زدن و حرکتی لاک پشت وار رو به جلوست. گواه این موضوع را می توان در تولیدات خودروسازان داخلی دید که از تکنولوژی ده ها سال قبل بهره می برند. درست است که هر چند سال یکبار محصولی جدید با عنوان خودروی ملی پا به عرصه رقابت می گذارد، اما همین خودروهای ملی نیز با تکیه بر تکنولوژی خودروهای از رده خارج شده چندین سال گذشته خودروسازان اروپایی و نام آشنا هستند. پراید که تا همین چند ماه گذشته ارزان ترین خودروی تولید داخل به شمار می رفت، اکنون قیمتش سر به فلک کشیده و به عنوان خودرویی گران قیمت در بازار شناخته می شود، به همین خاطر از محدوده قدرت خرید بسیاری از مردم خارج شده است. حال با علم این موضوع، می خواهیم به سراغ خودرویی برویم که با هدف جایگزینی پراید به عنوان خودرویی ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد جامعه، طراحی و ساخته شد. بله درست حدس زدید، تیبا خودرویی است که قرار بود به عنوان جایگزینی ارزان قیمت به بازار عرضه شود، اما نه تنها این اتفاق نیافتاد، بلکه با قیمتی بیش از انتظار روانه بازار شد. چند سال بعد هم نمونه فیس لیفت آن که تنها در برخی از بخش ها دستخوش تغییرات شده بود، به عنوان محصولی جدید با نامی متفاوت به بازار عرضه شد.

تاریخچه پیدایش زیبای ایرانی

همانطور که گفته شد، پروژه طراحی و ساخت محصولی ارزان قیمت توسط سایپا با نام S81، از سال ها قبل یعنی حدودا سال 1375 در مرکز تحقیقات گروه خودروسازی سایپا آغاز شد. اما این پروژه در سال 1383 متوقف شد و مجددا در سال 1387 بازنگری ها و تغییراتی در خصوص طراحی این محصول اعمال شد و سرانجام در سال 1388 خودرویی تحت عنوان مینیاتور به بازار معرفی شد و حدودا 9 ماه بعد روانه بازار شد. این خودرو با شعار زیبای ایرانی به همگان معرفی شد که همین موضوع سبب شد نگاه بسیاری از کارشناسان و منتقدان معطوف به آن شود. زیرا محصول مورد نظر به هیچ عنوان مضمون شعار را به مخاطب نمی رساند. در ابتدا بهتر است بگوییم که طراحی این خودرو توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) به‌ همراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته است، به همین خاطر نمی توان آن را خودرویی تماما ملی و ایرانی دانست. از طرفی طراحی ظاهری این خودرو با وجود خطوط و منحنی ‌های فراوانی که دارد، از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار نبوده نمی توان آن را خودرویی زیبا نامید. اگرچه تشخیص زیبایی امری کاملا سلیقه ای است، اما به عقیده بسیاری از مردم و کارشناسان، تیبا خودرویی زیبا نیست. اما کمی بعد نام "مینیاتور" از روی این خودرو برداشته شد و نام "تیبا" برای آن درنظر گرفته شد که تاکنون هم کسی علت دقیق آن را پیدا نکرده است.

 

ساینا، حاصل عقبگرد سایپا در گذر زمان

 تجربه نشان داده یک خودروساز پس از گذشت چند سال از عرضه یک محصول، اقدام به تجهیز آن به تکنولوژی های روز و بازنگری در طراحی و کاربری آن می کند تا بتواند خود را همگام با پیشرفت تکنولوژی در راستای حفظ مشتری و سهم خواهی از بازار کند. اما ظاهرا این موضوع در ایران اهمیتی نداشته و خودروسازان خود را ملزم به رعایت استانداردهای روز و بهره مندی از جدیدترین تکنولوژی ها نمی دانند و تنها به برخی تعییرات جزئی در طراحی محصولات خود بسنده می کنند. حدودا 2 سال و نیم قبل یعنی سال 1395، سایپا محصولی جدید با نام ساینا را به بازار معرفی کرد. اما این محصول جدید برخلاف انتظار هیچ مزیتی نسبت به سایر محصولات سایپا نداشت. ساینا در واقع نسخه فیس لیفت شده تیبا بود که تنها در بخش طراحی ظاهری و داخلی دستخوش تغییرات اندکی شده بود. معمولا این رویه در خودروسازان جهانی دیده نمی شود و مختص خودروسازان داخلی است که یک فیس لیفت جزئی را تخت عنوان یک محصول مستقل به بازار معرفی کنند. به همین خاطر این اقدام سایپا به نوعی عقبگرد محسوب شده و هیچگونه پیشرفتی طی این سال ها  دیده نمی شود.
 
اگر تا چند ماه گذشته قصد خرید خودرویی کمتر از 30 میلیون تومان را داشتید، ساینا می توانست گزینه ای نسبتا مناسب در خودروهای صفر کیلومتر محسوب شود، اما اکنون که وضعیت بازار به طرز باورنکردنی غیر قابل کنترل شده است و قیمت ها سر به فلک کشیده اند، خرید خودرویی مانند تیبا و ساینا با قیمت های نجومی اصلا منطقی به نظر نمی رسد. اکنون تیبا صندوقدار صفر کیلومتر در بازار با قیمتی حدود 38 تا 50 میلیون تومان بسته به نوع تیپ بندی، ارزش گذاری می شود. همچنین ساینا با تیپ های متفاوت با قیمتی حدود 44 تا 70 میلیون تومان قیمت گذاری می شود که خرید آن باتوجه به ایمنی و کیفیت بسیار پایینی که دارد، اصلا عاقلانه نبوده و به نوعی دور ریختن پول به شمار می آید. همچنین به دلیل اینکه در ساخت این دو خودرو قطعات مختلفی از پراید و ریو استفاده شده است، تامین برخی از قطعات آن با مشکل مواجه شده و قیمت بالاتری در بازار آزاد دارد که همین موضوع می تواند مشکلات متعددی را برای مالکان آن ها در درازمدت به همراه داشته باشد.
برچسب ها :
تیبا؛ ساینا؛ خودروی ملی؛