& معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو با اشاره به روند مطلوب ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش ۵۳ هزار دستگاه محصول این شرکت گفت: با تدابیر اتخاذ شده از سوی ایران خودرو برای تسهیل ثبت‌نام مشتریان واقعی، ترافیک اینترنتی مدیریت شده و روز اول ثبت‌نام به خوبی پیش رفت.مصطفی خان‌کرمی افزود: از ساعت ۱۰ صبح دیروز که برنامه پیش‌فروش محصولات آغاز شده، مشتریان واقعی محصولات ایران خودرو ثبت‌نام کرده و با ادامه روند فعلی، بسیاری از متقاضیان موفق به ثبت‌نام خواهند شد.وی خاطرنشان کرد: ایران خودرو براساس تعهدات خود به مشتریان، با محدود کردن شرایط ثبت‌نام، به‌دنبال حذف دلالان و واسطه‌گران از بازار بوده است. خان‌کرمی افزود: طرح پیش‌فروش محصولات ایران خودرو براساس کدملی مشتریان از سه‌شنبه آغاز شده و تا دوشنبه نهم مهرماه ادامه خواهد داشت.

 

 

& نمایندگان دو کمیسیون «صنایع و معادن» و «کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴» در مجلس شورای اسلامی، گزارش جامعی با عنوان «توقف ثبت سفارش خودرو و افزایش تعرفه واردات» در مورد بروز التهاب در بازار خودرو در چند ماه اخیر تهیه کرده‌اند که با استماع نظرات مسوولان دولتی در بخش‌های مختلف و البته استناد به گزارش نهادهایی همچون وزارت اطلاعات همراه بوده است. بر اساس این گزارش، وزارت اطلاعات و گمرک جمهوری اسلامی ایران، وجود رانت و تخلف در ثبت سفارش خودرو را محرز می‌دانند و این در حالی است که آشفتگی در بازار خودرو کشور، ماجرایی است که آغاز آن دست کم به زمستان سال 1396 و ممنوعیت ثبت سفارش خودرو باز می‌گردد. گزارش مجلس اما در اشاره به دیگر ریشه‌های بروز نابسامانی در بازار خودرو، به «افزایش اخذ مالیات از واردکنندگان با مصوبه مجلس»، «وجود حدود ۱۷۰۰۰ دستگاه خودرو ثبت سفارش شده در گمرکات» و نیز «سوءاستفاده از بازار آشفته توسط کسانی که خودروی وارداتی با تعرفه قبلی داشته‌اند» پرداخته است.

به دنبال اتفاقات و سیر حوادثی که در موضوع واردات خودرو، ثبت سفارشات و اعمال تعرفه‌های جدید از دی ماه ۱۳۹۵ تا دی ماه ۱۳۹۶ به وقوع پیوست و تأثیرات شگرفی هم در بازار خودرو (قیمت خودروهای خارجی و داخلی) و نیز در بازار ارز گذاشت و بی‌انضباطی و تخلفات گسترده‌ای را به دنبال داشت، تقاضای بررسی موضوع بر اساس ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی توسط جمعی از نمایندگان و کمیسیون‌های «صنایع و معادن» و «کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴»، به تصویب هیات‌رییسه مجلس رسیده و جهت رسیدگی مشترک به این دو کمیسیون ارجاع شد. نویسندگان گزارش در تشریح مهم‌ترین فعالیت‌های دو کمیسیون فوق الذکر در این زمینه، به این موارد اشاره کرده‌اند: «در ابتدا جلسه مشترک کارگروه «تولید داخل» در کمیسیون ویژه و کارگروه «صنعت» در کمیسیون صنایع و معادن با حضور معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت، خسرو تاج، رییس سازمان توسعه و تجارت و صالحی‌نیا، معاون امور صنایع و نیز نمایندگانی از سازمان گمرک، انجمن وارد‌کنندگان خودرو و اتاق بازرگانی و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل گردید. پس از اخذ گزارش شفاهی مسوولان مذکور، مقرر گردید گزارش‌های کتبی ارسال نموده و موضوع در کارگروه‌های دو کمیسیون مذکور با دعوت از کارشناسان مربوطه به‌صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

 

& رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: با توجه به رشد شدید قیمت خودرو در ماه‌های اخیر، این بازار دیگر کششی برای افزایش قیمت‌ به‌دلیل رشد نرخ ارز در بازار آزاد نخواهد داشت.سعید موتمنی اظهار کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که هر زمان نوسانات شدید در نرخ ارز داشته‌ایم قیمت‌ها در بازار خودرو نیز به سرعت از این نوسانات تاثیر گرفته و به‌دنبال آن بازار هم از فروشنده و هم از خریدار خالی و اصطلاحا قفل شده است. وی با بیان اینکه در شرایط نوسانات رو به بالای نرخ ارز، فروشندگان خودرو به‌دلیل احتمال افزایش قیمت‌ها از فروش خودداری می‌کنند، خاطرنشان کرد: در مقابل خریداران نیز نوسانات صعودی نرخ ارز را دائمی و ماندگار نمی‌دانند و منتظر می‌مانند تا التهابات بازار ارز رفع و قیمت‌ها کاهش یابد. رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران ادامه داد: چنین وضعی سبب قفل شدن بازار خودرو می‌شود به‌گونه‌ای که نه فروشندگان تمایل به فروش و نه خریداران تمایلی به خرید دارند، اتفاقی که این روزها با نوسانات بازار ارز در بازار خودرو رخ داده است. وی افزود: به‌دلیل رشد شدید قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی که قیمت آنها ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد، از اینجا به بعد رشد نرخ ارز در بازار آزاد تاثیر تورمی کمتری بر قیمت این محصولات خواهد داشت، زیرا قیمت‌ها در بازار خودرو در ماه‌های اخیر تا حد ممکن افزایش یافته و دیگر کششی برای افزایش بیشتر قیمت‌ها وجود ندارد. موتمنی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی به‌دلیل نوسانات نرخ ارز، خریداری در بازار خودرو وجود ندارد و دقیقا به‌دلیل همین خالی بودن بازار از خریدار است که پیش‌بینی می‌شود حتی در صورت ادامه‌دار بودن روند صعودی نرخ ارز در بازار آزاد نیز شاهد اثر تورمی جدیدی بر بازار خودرو نباشیم.

 

 

& شرکت پارس خودرو در اطلاعیه ای علت تاخیر در تحویل خودروهای گروه رنو که در ماه های اخیر صورت گرفته است را اعلام کرد. به گزارش جهان اقتصاد، در این اطلاعیه آمده است: همان گونه که مشتریان گرامی استحضار دارند با خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای (برجام) و اعمال تحریم های ظالمانه علیه صنعت خودرو کشور، شرکت رنو فرانسه به پیروی از این سیاست و با تعلیق فعالیت های خود در ایران، موجب شده تولیدات گروه رنو شامل تندر ۹۰، پارس تندر، ساندرو و ساندرو استپ وی در شرکت پارس خودرو کاهش داشته باشد که این امر زمینه بروز تاخیر در تحویل این محصولات به مشتریان را فراهم کرده است.

در این اطلاعیه تاکید شده است: مذاکره با شرکت رنو پارس به عنوان نماینده شرکت رنو در ایران در خصوص رفع مشکلات تولید ادامه دارد.شرکت پارس خودرو در ادامه اطلاعیه خود افزوده است: ضمن پوزش از تاخیر ایجاد شده به جهت شرایط تحمیلی بین المللی حاکم بر اقتصاد و تولید کشور، تحویل خودروهای تکمیل وجه شده مشتریان محترم در دست اقدام است و دعوتنامه بخشی از تعهدات معوق (بخش اول تعهدات استپ وی اتومات خرداد ماه) در روز شنبه مورخ ۰۷/۰۷/۹۷ صادر و برای مشتریان ارسال خواهد شد. در این اطلاعیه آمده است: در آینده نزدیک جهت مشتریانی که درخواست دریافت خودرو جایگزین داشته باشند طرح اعلام و از محصولات گروه خودروسازی سایپا به عنوان جایگزین ارائه خواهد شد، همچنین مشتریانی که درخواست انصراف از خرید و دریافت وجه خود را دارند نیز می توانند با ارائه درخواست خود طی یک هفته مبلغ واریزی به همراه سود مشارکت و جرائم تاخیر دریافت کنند.شرکت پارس خودرو در پایان تصریح کرده است: مشتریانی که خودرو آنها معوق شده است در هنگام تحویل خودرو جرائم تاخیر و سود مشارکت آنها بر اساس قراداد محاسبه و پرداخت می شود.

 

 

& مطابق آمار شش هزار و ۷۴۸ نفرتا تهیه این خبر موفق به ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو شده‌اند. شرکت خودروسازی ایران‌خودرو از ساعت 10 صبح دیروز فروش 9 مدل از محصولات خود را آغاز کرده است. براساس آمار در یک ساعت گذشته حدود شش میلیون و 302 هزار نفر از سایت ایران‌خودرو بازدید و حدود یک میلیون و 509 هزار نفر برای ثبت‌نام اقدام کرده‌اند که تاکنون شش هزار و 748 نفر موفق به ثبت‌نام شده‌اند. در حال حاضر دارندگان کد ملی با رقم سمت راست عدد روزی که به سایت فروش ایران‌خودرو مراجعه می‌کنند با اتمام ظرفیت فروش خودروهای تحویل بهمن و اسفند 97 روبه‌رو شده و باید زمان تحویل خودروهای پیش خریدی را برای ماه‌های سال 98 در نظر بگیرند. به گزارش ایکوپرس‌، مصطفی خان‌کرمی افزود: از ساعت 10 صبح دیروز که برنامه پیش‌فروش محصولات آغاز شده، مشتریان واقعی محصولات ایران‌خودرو در حال ثبت‌نام هستند و با ادامه روند فعلی بسیاری از متقاضیان موفق به ثبت‌نام خواهند شد. وی خاطرنشان کرد: ایران‌خودرو براساس تعهدات خود به مشتریان، با محدود کردن شرایط ثبت‌نام، به دنبال حذف دلالان و واسطه‌گران از بازار بوده است. خان‌کرمی افزود: طرح پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو براساس کدملی مشتریان از روز گذشته آغاز شده و تا دوشنبه نهم مهرماه ادامه خواهد داشت

 

& شرکت سایپادیزل با رشد تولید و فروش انواع محصولات تجاری در نیمه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، توانست ضمن اجرای بخشی از برنامه‌های تدوین شده خود در سال 97، پاسخگوی نیاز مشتریان گرامی باشد‌.  به گزارش سایپانیوز، این شرکت در شش ماه نخست سال با تولید 2016 دستگاه از انواع محصولات تجاری، نسبت به تولید 1304 دستگاه در مدت مشابه سال قبل، رشد 55 درصدی تولید را تجربه کرد‌.  بر اساس این گزارش، کامیون ولوو FH500 با تولید 921 دستگاه، بیشترین تیراژ تولید در بین محصولات سایپادیزل در شش ماهه نخست سال 97 را داشت و پس از آن کامیونت فوتون 5/8 تن با تولید 350 دستگاه و کامیونت فوتون 6 تن خوابدار با تولید 250 دستگاه، سهم بالایی از محصولات تولیدی این مجموعه صنعتی را به خود اختصاص دادند‌. 

همچنین، سایپادیزل در شش ماهه نخست سال‌جاری موفق شد، تعداد 1836دستگاه از انواع محصولات را به مشتریان تحویل دهد که این آمار نسبت به تحویل 1211 دستگاه در مدت مشابه سال 96، نشان از رشد 52 درصدی تحویل محصول به مشتری دارد‌.  بر این اساس، در نیمه نخست سال97، تعداد 782 دستگاه کامیون ولوو FH500 به مشتریان تحویل داده شده و پس از این محصول، 200 دستگاه کامیونت فوتون 6 تن خوابدار و 187 دستگاه کامیونت فوتون 8 تن از بیشترین تیراژ در بین محصولات تحویل داده شده به مشتریان برخوردار هستند‌.  پیش‌بینی می‌شود، بر پایه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در صورت حمایت و پشتیبانی سازمان‌های ذی‌ربط، در شش ماهه دوم سال‌جاری با تولید کامیون KX به عنوان محصول جایگزین ولوو در طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، تولید و عرضه خودروهای تجاری در شرکت سایپادیزل با سرعت بیشتری ادامه یابد‌.

 

 

& فعالان صنعت تایر در ایران و فرانسه برای انتقال دانش و تجربه صنعت تایرسازی از فرانسه به ایران تفاهم‌نامه همکاری در نمایشگاه ایران پلاست امضا کردند. دیروز در حاشیه دومین روز از دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست، تفاهم‌نامه همکاری میان گروه صنعتی بارز و اتحادیه لاستیک و پلاستیک فرانسه به امضا رسید.  پرویز اخوان مدیرعامل گروه صنعتی بارز گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ انجام شده تلاش داریم تا 29 محصول جدید تولید کرده و حجم صادرات خود را به 25 درصد افزایش دهیم، به همین دلیل تصمیم گرفته شد، به منظور افزایش توان صادرات طراحی تولید تایرها مطابق با استانداردهای اروپا و اخذ استانداردهای روز اروپا طراحی و طراحی و تولید تایرهای نسل جدید تفاهمنامه همکاری امضا کنیم.  دنیز ویان رئیس اتحادیه لاستیک و پلاستیک فرانسه هم در ادامه این مراسم گفت: با توجه به اهمیت مؤلفه‌های زیست محیطی، آمادگی داریم تا به این گروه در کاهش بازیافت لاستیک و پلاستیک کمک کنیم. لطفی مدیرعامل گروه شستا هم گفت: انتظار داریم بعد از خروج آمریکا از برجام، ماندگاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مبادلات تجاری، توسعه تکنولوژی و انتقال تجربیات بازرگانی را همچنان شاهد داشته باشیم.  وی افزود: با توجه به گستردگی فعالیت اتحادیه لاستیک و پلاستیک فرانسه، انتظار داریم امضای این تفاهم نامه زمینه‌ای را برای گسترش همکاری‌ در حوزه‌های دیگر داشته باشیم.

 
& مقدسی گفت: بازار خودرو باید از وضعیت موجود نجات پیدا کند و خودروسازان نیز نباید از وضعیت بازار سوء استفاده کنند.سید مهدی مقدسی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی بازار خودرو در سال گذشته ارائه شد، افزود: طراحان این طرح به دنبال آن بودند، زمانی که تعرفه ها برای واردات خودرو افزایش پیدا کرد، خودروهای هیبریدی وارد کشور شود زیرا کشورهای دنیا در حال حرکت به سمت استفاده از خودروهای تمام برقی و هیبریدی هستند.وی ادامه داد: چون زیرساخت های لازم برای خودروهای برقی در ایران آماده نیست، خودروهای هیبریدی مورد توجه قرار دارد که سوخت های فسیلی کمتری را مصرف می کنند؛ طبق برآوردها استفاده از این خودروها باعث کاهش حداقل ۲۵ درصدی سوخت های فسیلی می شود.عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح در سال گذشته در زمانی مطرح شد که هنوز تحریم ها برنگشته بودند، عنوان کرد: طرح در زمانی در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار گرفت که ترامپ موضوع خروج آمریکا از برجام را مطرح کرد و این باعث تغییر شرایط شد.مقدسی¬ افزود: بعضی از اعضای کمیسیون پیشنهاد دادند این طرح شش ماه مسکوت بماند تا شرایط مساعد شود که البته بنده مخالف این اقدام بودم. در نهایت مجلس با مسکوت ماندن طرح ساماندهی مخالفت کرد.وی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم، آشفتگی بازار خودرو سر و سامان پیدا کند، اظهار داشت: بازار خودرو باید از وضعیت موجود نجات پیدا کند و خودروسازان نیز نباید از وضعیت بازار سوء استفاده کنند. می خواهیم از توان خودروسازان به درستی استفاده شود و ظرفیت را برای خودروسازان خصوصی جهت رقابتی کردن بازار به کار بگیریم. عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور¬¬ در ادامه با تاکید بر اینکه وضعیت خودروسازی و قطعه سازی کشور روز به روز بدتر می شود، عنوان کرد: به نظر می رسد نمی توان در فرصت کوتاه از شرایط بد موجود بیرون آمد. برنامه های تحقیق و تفحص که مجلس دنبال می کند، تا بخواهد به ثمر برسد و به جواب درستی برسیم، زمان زیادی طول خواهد کشید.
 
& در حالی که مدیران خودرویی کشور از تحریم واردات قطعات منفصله خودرو سخن می گویند، آمارهای گمرک نشان می دهد در آخرین روزهای تابستان نیز این قطعات وارد گمرکات کشور شده است. صنعت خودرو ایران در حالی وارد بحران تحریم شده است که نیاز روزانه خودروسازان داخلی به قطعات وارداتی و البته داخلی هر روز بیشتر می شود. شاید اگر 5 سال پیش چنین اتفاقی رخ می داد، رکود بازار خرید و فروش خودروهای صفر جلوی خوابیدن خطوط تولید خودروسازان را می گرفت زیرا اساسا تقاضایی برای تولیدات خودرویی نبود اما امروز به دلیل کاهش ارزش پول ملی، بازار خودروهای صفر چونان داغ شده است که نیاز خودروسازی را به تامین قطعه، چند برابر کرده و حال تحریم ها نقش مانعی عظیم را برای تامین این نیاز، بازی می کنند.
 
به گفته مدیران ارشد خودروسازی کشور، واردات قطعات منفصله نیز با تحریم رو به رو شده و میزان این واردات بسیار کمتر از نیاز واقعی است و در کنار آن، برخی قطعه سازان داخلی نیز به دلیل بدقولی خودروساز ها، از تحویل قطعه به خودروساز ممانعت می کنند. یعنی به جز تحریم خارجی که گریبان کشور و صنعت را گرفته است، سو مدیریت در بخش های تامین و مالی، موجب شده است تحریم های داخلی نیز کلید بخورد. متاسفانه بعضا تحریم های داخلی زیان بار تر از تحریم های خارجی هستند. خودروسازان دلیل دپوی خودروهای خود در پارکینگ و ارائه نشدن این خودروها به بازار را به دلیل نبود قطعه می دانند حال اینکه میزان قطعات وارداتی کم نشده و مشکل پرداخت هزینه خارج کردن این قطعات از گمرک است. میزان واردات فعلی قطعات منفصله نسبت به مدت مشابه سال گذشته در اعداد و ارقام تفاوت چشمگیری نکرده است. در آخرین روز شهریور ماه 97، قطعات منفصله جزو محصولات وارداتی به کشور بوده است و این میزان با روز مشابه در سال قبل تفاوت چندانی نکرده است. در این روز چند پارتی بار قطعات منفصله و سایر نیازهای خودروسازان سنگین و سبک وارد گمرکات کشور شده است. بر این اساس قطعات منفصله برای خودروهای سواری در یک نوبت به میزان 262 هزار و 696 کیلوگرم به ارزش ریالی 115 میلیارد و 341 میلیون ریال و البته ارزش دلاری 2 میلیون و 746 هزار دلار در روز 31 شهریور به کشور وارد شده است.
 
در همین روز قطعاتی همچون قطعات منفصله لیفتراک، قطعات منفصله تراکتور، قطعات مخصوص وسیله های نقلیه بالای ده نفر، قطعات مربوط به سیم کشی ها و وسایل برقی وسایل حمل و نقل زمینی و بدنه کامیون، کامیونت و کشنده و اجزا چرخ سواری به گمرکات رسیده است که البته ارزش دلاری آنها در مقابل قطعات منفصله سواری ها زیاد نیست.
 
اما در 28 شهریور 96 که آخرین بار قطعات منفصله برای خودروهای سواری وارد کشور شده است، میزان وزنی این بار 496 هزار 674 کیلو گرم و به ارزش دلاری 2 میلیون و 987 هزار دلار بوده که در مقایسه با تابستان سال جاری کمتر از 200 هزار دلار افزایش را نشان می دهد. این مهم نشان می دهد که تحریم های خودرویی بر روی ورود قطعات منفصله اثر گذار نبوده و شاید با آغاز تحریم های اصلی و بانکی در ماه های آینده این اثرات در واردات و ارزش دلاری قطعات وارداتی بیشتر نمود پیدا کند.بی شک بخش اعظمی از کالاهای وارداتی فعلی در گمرکات مربوط به ثبت سفارش های سابق و قبل از آغاز تحریم ها هستند اما این مطلب مشخص نیست که میزان ثبت سفارش های قبلی و آینده نگری مدیران خودرویی برای تامین قطعات قبل از آغاز تحریم ها چقدر بوده است و نباید فراموش کنیم که در دوره های گذشته نیز بخشی از نیاز کشور از کشورهای ثالث تامین می شد و شاید واردات قطعات منفصله از طرق دیگر مانند گذر از مرزهای شمالی در این دوره جزو برنامه های صنعت خودرو ایران باشد.
 
 
 
 
& حسین گودرزی در خصوص آخرین وضعیت اسقاط خودروهای از رده خارج شده در کشور گفت: فعالیت این مراکز در سراسر کشور به حداقل رسیده است و آن مراکزی که هنوز در حال کار هستند تنها با 5 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور گفت: این در حالی‌است که همین 5 درصد نیز به فروش نمی‌رسد و الان 50 هزار خودروی اسقاط شده انباشت شده است. گودرزی یادآور شد: تا پیش از این نیز فقط وارد کنندگان ملزم به خریداری گواهی اسقاط بودند و خودروسازان داخلی علی‌رغم تصریح قانون مصوب سال 86 که ملزم به اسقاط 30 درصد خودروهای فرسوده در برابر میزان تولیدات خود بودند این کار را انجام نمی دهند.

وی تصریح کرد: با شدت گرفتن آلودگی هوا در کشور دولت در سال 95 تصویب کرد که به ازای تولید هر خودرویی که مصرف بنزین آن بیش از 8 لیتر در 100 کیلومتر است باید یک خودرو اسقاط شود اما اولین حکم آقای شریعتمداری پس از رای اعتماد از مجلس درخواست لغو این مجوز بود که معاون اول نیز با آن موافقت کرد. وی گفت: از زمانی که واردات خودرو ممنوع شده میزان اسقاط خودروی فرسوده به حداقل رسیده است و فردا که دوباره آلودگی هوا تشدید شد آقایان به فکر از رده خارج کردن این خودروها می‌‌افتند در حالی‌که می شد علاج کار را قبل از واقعه انجام داد. گودرزی افزود: تا پیش از این که واردات خودروی خارجی آزاد بود ما سالیانه 300 تا 450 هزار خودرو اسقاط می کردیم اما اکنون با وجود تعطیلی 50 درصد از مراکز اسقاط و بیکاری مستقیم 3 هزار نفر دیگر هیچ سازمان یا ارگانی درخواست اسقاط ندارد.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر خودرو سازان داخلی سالیانه یک و نیم میلیون خودرو تولید کردند اما به ازای آنها حتی یک خودروی فرسوده را از مدار خارج نکردند که این چیزی جز افزایش ترافیک و آلودگی هوا برای مردم ندارد. گودرزی گفت: قیمت مصوب هر گواهی اسقاط خودرو 2 میلیون و 500 هزار تومان است اما الان همکاران ما حتی حاضر هستند به قیمت یک میلیون هم بفروشند تا فقط حقوق کارگران تامین شود اما باز هم خریداری وجود ندارد. وی ادامه داد: وقتی بازار خودروی کشور انحصاری شد و واردات ممنوع، خودروساز داخلی دیگر نه کیفیت را بالا می برد و نه خود را ملزم به اجرای قانون می‌بیند. وی تصریح کرد: به تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها نامه دادیم که از 215 مرکز اسقاط خودرو نیمی از آنها به طور کامل تعطیل شده‌اند و اگر تغییری در روند موجود به وجود نیاید بقیه هم تا پایان سال تعطیل خواهند شد.

 

& عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: صنعت خودرو با مشکلات زیادی روبه رو است که یکی از دلایل آن انحصاری بودن این صنعت است لذا برای برون رفت از سهم انحصاری باید سرمایه گذاران بخش خصوصی در این صنعت فعال شوند. احمد مرادی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرخودرو، تصریح کرد: باید شرایط برای حضور سرمایه گذاران خارجی که تجربه های موفقی در صنعت خودرو دارند فراهم شود زیرا کشور نیازمند تولید خودروهای با کیفیت و استاندارد است تا علاوه بر پاسخگویی به نیاز مردم، کاهش مصرف سوخت را به همراه داشته باشد.نماینده مردم بندر عباس در مجلس شورای اسلامی در خصوص بهبود بهره وری در صنعت خودرو اظهار داشت: بهبود بهره وری در برنامه پنج ساله پنجم و ششم مورد تاکید قرار گرفته است و نمایندگان اتفاق نظر دارند که در صنعت خودرو مشکلاتی از قبیل کیفیت پایین و قیمت بالای محصولات وجود داردکه باید به آن ها رسیدگی شود در غیر اینصورت بهبود بهره وری عایدی برای مردم نخواهد داشت.

وی بی اعتمادی مردم را عامل ایجاد بازار کاذب دانست و اظهار داشت: تقاضای کاذب ممکن است برای هر کالایی اتفاق بیافتد زیرا مسئولین باعث سلب اعتماد مردم به قیمت ها و در نتیجه نگرانی آن ها شده اند و در این شرایط مردم تلاش می کنند تا قدرت خرید خود را از دست نداده اند کالای مورد نظر را تهیه کنند. لذا دولت باید با بازگرداندن اعتماد به مردم، امکان دسترسی به کالاهای مورد نیاز با قیمت پایین را برای همه فراهم سازد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص آزاد سازی قیمت خودرو نیز گفت: آزاد سازی قیمت خودرو با انحصاری بودن بازار غیر ممکن است زیرا در این شرایط مردم مجبور خواهند بود محصولاتی بی کیفیت با قیمت بالا تهیه کنند اما چنانچه آزادسازی قیمت به معنای ورود بخش خصوصی و عرضه محصولات متنوع باشد و مردم حق انتخاب داشته باشند بسیار مناسب خواهد بود در غیر اینصورت آزادسازی قیمت ها بر نگرانی مردم خواهد افزود.

احمد مرادی در پایان نحوه قیمت گذاری خودرو را یکی از مشکلات لاینحل دانست و گفت: شورای رقابت ترکیبی از سازمان های مختلف و بخش خصوصی است که تحت تسلط دولت قرار دارد و تصمیم گیرنده واقعی نیست لذا این مساله یکی از مشکلات لاینحلی است که باید در آینده و با توجه به شرایط برای آن تدبیری اندیشیده شود.