مکاجو

مطالب / اخبار اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 31 / 6 / 97

images

31 شهريور 1397

اخبار حوزه خودرو در روزنامه ها مورخه 31 / 6 / 97

 

& وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تولید خودروهای سواری را در پنج ماه ابتدایی امسال اعلام کرد و طبق آن مشخص شد که بیشتر محصولات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش تیراژ مواجه شده‌اند.بنابر آمار اعلامی، ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه خودروساز اصلی کشور، در مجموع ۴۳۴ هزار و ۷۰۷ دستگاه انواع محصولات سواری را طی پنج ماه ابتدایی امسال تولید کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۶/ ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.در این بین، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید ۲۲۲ هزار و ۷۷۹ دستگاه انواع خودروی سواری، کاهش تیراژ ۵/ ۱۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

 

& فروش رنو فرانسه به ایران در نخستین ماه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودروی ایران نصف شد و به ۷ هزار و ۶۲۶ دستگاه رسید.شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرد در هشتمین ماه سال‌جاری میلادی ۷ هزار و ۶۲۶ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، یعنی اوت ۲۰۱۷، این شرکت فرانسوی ۱۴ هزار و ۵۱۹ دستگاه از عنوان خودروهای خود را روانه بازار ایران کرده بود، بنابراین در سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته، شاهد افت ۴۷ درصدی فروش خودروهای این شرکت فرانسوی در بازار ایران بوده‌ایم. از طرف دیگر فروش رنو به نسبت ماه پیش از شروع تحریم‌ها، یعنی جولای، با افت ۵۲ درصدی روبه‌رو بوده است. در جولای ۲۰۱۸، در مجموع ۱۶ هزار و ۲۰ دستگاه از عنوان محصولات رنو در بازار ایران به فروش رسیده است.این شرکت فرانسوی اعلام کرده است از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی خواهد کرد.بر این اساس مجموع فروش رنو به ایران در ۸ ماهه ۲۰۱۸ نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۶/ ۳ درصدی داشته و به ۹۹ هزار و ۶۱۷ دستگاه رسیده است.

 

& مرداد امسال تولید انواع خودروهای تجاری سبک و سنگین در کشور روندی نزولی داشت؛ به‌نحوی‌که اتوبوس و کامیون و وانت با کاهش تیراژ در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته مواجه شدند. در این بین، تولید کامیون به‌طور میانگین ۳/ ۳۳ درصد کاهش یافت، چه آنکه طبق گزارش وزارت صنعت در این مدت تولید انواع کامیون از یک هزار و ۲۹۹ دستگاه به ۸۶۶ دستگاه کاهش یافت. بر این اساس، تولید انواع کامیون در ایران خودرو دیزل صعودی بوده و از صفر دستگاه در مردادماه سال گذشته به ۲۱۹ دستگاه افزایش یافت. تولید این محصولات در زامیاد نیز با افزایش همراه بوده و از یک دستگاه در مرداد ۱۳۹۶ به ۲۲ دستگاه رسید. در این مدت تولید انواع کامیون در سایپا دیزل هم افزایش یافته و از ۱۴۸ دستگاه در مردادماه سال گذشته به ۲۶۴ دستگاه افزایش یافت.تولید

 

 

 

& محمد شریعتمداری، وزیر صنعت در دورود در پاسخ به این سئوال که تکلیف کالاهای احتکار شده چیست و آیا وارد بازار می‌شوند، اظهار داشت: با مسئولیت استانداران، عضویت سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت (صمت) استانی و تعزیرات حکومتی، ستادی برای سیاست‌گذاری امر احتکار تأسیس‌ شده است؛ این ستاد با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهد در چارچوب آیین‌نامه مصوبی که جلسه سران قوا آن را تائید و تصویب کرده است به موضوع احتکار رسیدگی و احتکار را در مراکز مختلف شناسایی می‌کند.

شریعتمداری افزود: اگر کالایی واقعاً تعریف احتکار بر آن حمل شود و محاکم تعزیرات رأی علیه دارنده کالا در انبار صادر کنند و آن را احتکار تشخیص دهند، موظف‌ هستند در شبکه توزیع که سازمان صمت، وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت بهداشت، بسته به نوع کالا که تعیین می‌کند، به قیمت تثبیتی توزیع کنند افزایش قیمت خودرو چند عامل داشت؛ یکی از علت‌ها این بود که بعضی فکر کردند خودرو به‌ عنوان یک کالای سرمایه‌ای قابل نگه‌داری است و احتمال دارد قیمتش در آینده افزایش پیدا کند. یکی از برنامه‌ها، اعمال برخی سیاست‌هایی است که نشان دهد خودرو برای استفاده عمومی استفاده می‌شود، نه به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای جایگزین، مثل ارز و دلار. نباید از خودرو استفاده کالایی شود و این تفکر می‌تواند به موضوع کاهش قیمت خودرو کمک کند.

شریعتمداری یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت خودرو را محدودیت‌های ارزی کشور دانست و گفت: ما در سال حدود ۲ میلیارد دلار واردات خودروی خارجی داشتیم که طبیعتاً این دو میلیارد دلار الان به دلیل محدودیت‌های ارزی که کشور با آن مواجه است، یا تنظیم بازار ارز که ضرورت امروز به شمار می‌رود، محدود شده است. وقتی عرضه‌ای که قبلاً در بازار بود الآن صورت نمی‌گیرد، به‌ طور طبیعی تقاضا برای آن وجود دارد. در نتیجه ارزش کالا نیز بالا می‌رود که بخشی از گرانی خودرو نیز به این دلیل است؛ برای این بخش فعلاً نمی‌توانیم راهکاری پیشنهاد کنیم، چون دولت مجبور است ارز را برای نیازهای ضروری‌تر اختصاص دهد.

 

 

 

& عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: واردات خودور با استفاده از آزاد صورت می‌گیرد و واردات خودرو ۳۰ درصد از افزایش قیمت خودرو در بازار را کاهش می‌دهد.سید جواد حسینی کیا در خصوص ممنوعیت واردات خودرو، اظهار داشت: مصلحت و صلاح‌ دید مسئولان نظام این بوده است که واردات خودروهای خارجی برای مدت زمان محدودی به منظور حمایت از تولید داخل ممنوع شود که تصمیم مناسبی بود.

 

 


& خودروساز آلمانی فولکس واگن اخبار منتشره از طرف مقامات آمریکایی مبنی بر ترک بازار ایران را تایید نکرد.به گزارش رویترز، خبرگزاری بلومبرگ دیروز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد در مذاکرات صورت گرفته بین ریچارد گرنل- سفیر آمریکا در آلمان - و مقامات این شرکت خودروسازی، قرار شده است فولکس واگن ایران را ترک کند اما فولکس واگن در واکنش به این خبر اعلام کرد موضعش نسبت به ایران تغییری نکرده است. یکی از تحریم‌های اعمالی آمریکا در مرداد ماه ضد ایران، بخش خودروسازی بود و در واکنش به این تحریم‌ها شرکت‌هایی چون پژو - سیتروئن و دی اس اعلام کردند «به فعالیت خود در ایران خاتمه می‌دهند». یک مقام آگاه در فولکس واگن به رویترز گفته است این شرکت ارتباط خود را با گرنل حفظ کرده است و در خصوص ایران در حال مذاکره با وی است. با این حال کریستینا هیگنز - سخنگوی سفارت آمریکا در آلمان - گفته است که این سفارتخانه در حال مذاکره با مدیران ارشد شرکت‌های آلمانی است و آن‌ها گفته‌اند به تحریم‌های آمریکا پایبند خواهند بود. 

فولکس واگن سرمایه‌گذاری بزرگی در ایران انجام نداده است. سال گذشته شرکت «سئات» که زیرمجموعه اسپانیایی این خودروساز است گفت «از ورود به ایران منصرف شده است». گرنل که موضعی تند علیه ایران دارد، تنها ساعتی پس از ورودش به آلمان در ماه می امسال در توئیتی به شرکت‌های آلمانی برای همکاری با ایران هشدار داده بود. 

با این حال برخی از مقامات آلمانی به دخالت‌های سفیر آمریکا در امور تجاری آلمان اعتراض کرده‌اند. 

 

& برای جلوگیری از جهش قیمت خودرو باید ارز و مواد اولیه ارزان قیمت در اختیار شرکت های خودروسازی و قطعه سازی قرار گیرد که ظاهرا در سیاست های کلان دولت هیچ کدام از این موارد وجود ندارد. دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان این مطلب اظهار داشت: بی تردید با ارز بازار ثانویه جهش قیمتی زیادی در خودروسازی و قطعه سازی کشور خواهیم داشت و با این شرایط باید دید جامعه تا چه میزان تحمل این افزایش قیمت را خواهد داشت. البته با افزایش قیمت خودرو تنها مشکل قیمت و هزینه تمام شده قطعه سازان حل می شود اما موضوع نقدینگی و سرمایه در گردش در این صنعت همچنان باقی خواهد بود.

وی در ادامه راهکار شرایط کنونی را ارائه بسته جامع تقویت صنعت خودرو ذکر کرد و افزود: امروز صنعت خودرو و قطعه سازی کشور نیازمند بسته جامع تقویت صنعت خودرو است چرا که با نگاه جزیره ای که حاکم است تنها به طور مقطعی بخشی از مشکلات حل می شود.وی تصریح کرد: با شرایط کنونی نباید انتظار داشت که صرفا با اصلاح یکی از این حوزه های تامین ، چرخ صنعت خودرو به حرکت درآید بنابراین توصیه می شود برای رفع موانع و مشکلات موجود هر چه سریعتر بسته حمایت صنعت خودرو تدوین شود و اجرایی شود.این فعال در صنعت قطعه سازی کشور در ادامه به تداوم مسائل و موانع گمرکی و غیر گمرکی قطعه سازان در جریان تولید اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه همچنان واحدهای قطعه سازی و خودروسازی با مشکل تامین مواد و قطعات از گمرکات مواجه هستند و تاکنون اقدامی برای حل آن صورت نگرفته است. قطعه سازان با دو نوع بدهی به گمرک مواجه شدند

 

& شرکتها برنامه ای برای عرضه خودرو به بازار ندارند از این رو تغییر چندانی جزء افت دو تا سه میلیونی در برخی از خودروها که به دلیل تعطیلی بازار در ایام تاسوعا و عاشورا بوجود آمده، اتفاق دیگری در بازار خودرو رخ نداده است. بازار خودرو با آغاز ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) روزهای نسبتا آرام تری را سپری می کند به طوری جریان قیمت ها در چند روز گذشته روند نزولی را به خود گرفته است البته بازار خودرو هر ساله با ورود به ماه محرم و صفر تا حدودی افت معاملات و کاهش قیمت را تجربه می کند اما بازار امسال به دلیل ناآرامی و التهابات زیادی که در دو سه ماه اخیر داشته، نیازمند آرامش و سکون بیشتری است.بازار خودرو از ابتدای سال به دلیل مسائل مربوط به برجام و توقف همکاری شرکای خارجی و همچنین نوسانات شدید ارزی رشد حبابی زیادی را در قیمت ها به خصوص در هفته های اخیر تجربه کرد اما بررسی قیمت ها در بازار نشان می دهد در چند روز گذشته جریان بازار کمی تغییر یافته و با روند نزولی قیمت و تقاضا همراه شده است.

این جریان در حالی در بازار خودرو ادامه دارد که به گفته برخی از فعالان بازار ورود دادستانی تهران در این وضعیت نیز بی تاثیر نبوده و پیش بینی می شود با فشاری که بر روی شرکتها وجود دارد در روزهای آتی بازار خودرو با تغییرات بیشتری همراه شده و شرکتها به دلیل اتفاقات اخیر ناگزیر به عرضه خودرو به بازار شوند. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو نیز با تایید تغییر روند نزولی قیمت ها در بازار خودرو، گفت: در روزهای اخیر بیشتر خودروهای داخلی با افت 2 تا 4 میلیونی قیمت همراه شده است و همچنان نیز این کاهش قیمت ادامه دارد و پیش بینی می شود در هفته آتی این جریان بر بازار قیمت ها حاکم باشد. سعید موتمنی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ادامه داد: این تغییر قیمت ها با توجه به رشد حبابی قیمت ها چندان محسوس نیست و به همین دلیل به نظر می رسد بازار خودرو همان بازار روزهای گذشته بوده و تفاوت چندانی نکرده است.

 

& گمرک ایران در تشریح توصیه‌های گمرکی به واردکنندگان تاکید کرد: واردات خودرو فعلا ممنوع است و مصوبه جدیدی در این خصوص به گمرک ابلاغ نشده است. به گزارش گمرک ایران با مصوبات جدید دولت روند واردات کالا در گمرکات به روال عادی بازگشته است و وضعیت واردات از گمرکات به صورت روزانه در ستاد مرکزی گمرک ایران پایش می شود. بنابراین گزارش؛ در حال حاضر ۳ هزار و ۶۳۷ قلم کالا مشمول معافیت از پرداخت مابه التفاوت ارز شده اند. بنابراین در زمان ترخیص این کالاها که به تفکیک کد تعرفه هر کالا به گمرکات ابلاغ و اطلاع رسانی شده است نیازی به تاییدیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و یا تعهد بانکی نیست.

اگر کالایی مشمول فهرست معافیت ها نبود وارد کننده کالا می تواند به بانک مراجعه و با ارائه تعهد و اخذ کد رهگیری بانک نسبت به ترخیص ۱۰۰ درصدی کالا اقدام نماید. در صورتیکه امکان اخذ تاییدیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان فراهم نیست می تواند موضوع را به گمرک اجرایی اعلام نماید. با توجه به دستور رئیس کل گمرک ایران در صورت درخواست واردکننده، گمرکات ملزم هستند نسبت به ترخیص ۷۰ درصد کالا اقدام نمایند تا صاحب کالا در فرصت مناسب نسبت به پیگیری موضوع مابه التفاوت ارز از طریق ارائه تعهد به بانک خود و یا اخذ تاییدیه از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اقدام نماید.

به پیشنهاد گمرک ایران واردات کالا بدون انتقال ارز برای کالاهای موجود در انبارها آزاد شده است. بنابراین ثبت سفارش با اعتبار حداکثر یک ماه برای ترخیص جهت واردات کالا به استثنای خودرو که تا قبل از تاریخ تصویب این تصویب نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری _ صنعتی و ویژه اقتصادی باشند بدون انتقال ارز و با ارز متقاضی از سوی هیات وزیران بلامانع است. در حال حاضر تعداد ۱۴۰۰ قلم مشمول ممنوعیت واردات است که امکان ثبت سفارش و واردات این کالاها وجود ندارد. خودرو نیز در فهرست قرار دارد و مصوبه جدیدی این خصوص به گمرک ابلاغ نشده است.

 

 

 

& اسفند ۹۵ بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که بر اساس تفاهمنامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت. براساس زمان‌بندی تا آغاز دی‌ماه سال گذشته ۶۱ استاندارد خودرویی اجرایی شد و پس از آن تا آغاز تیر امسال ۲ استاندارد نیز به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ استاندارد خودرویی دیگر تا دی امسال تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد. باید خاطرنشان کرد که در اروپا افزایش استانداردهای خودرویی، در سال ۱۳۹۲(۲۰۱۴میلادی) و در ایران به نوعی از دی ۱۳۹۵ الزام‌آور شده است. اگر خودروسازی نتواند افزایش استانداردهای خودرویی را به ۸۵ مورد در دستور کار قرار دهد با توقف خط تولید محصول مربوط روبه‌رو می‌شود. حال تعدادی از این ۸۵ مورد مربوط به تایر خودرو است.

 

 

 

 

& دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور گفت: اکنون مشکل اصلی واردات بعدی مواد اولیه است بعد از اعمال تحریم اول آمریکا بسیاری از کشورها از دادن جنس به ما خودداری کردند و آنهایی که هنوز با ما کار می کنند به دلیل بالا رفتن ریسک، قیمت خود را بالا برده اند هر چند دولت با مبنا قراردادن ارز 4200 تومانی در مواد اولیه داخلی که بیشتر شامل پتروشیمی ها می شود جلوی این شوک افزایش قیمتی را گرفت اما اکنون مشکل، عرضه این مواد از سوی تولید کننده است. آرش محبی نژاد، در خصوص آخرین وضعیت ترخیص مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان از گمرک گفت:بعد از پیگیری های فراوان اکنون تا حدودی مشکل ترخیص مواد حل شده و طبق شرع و عرف تولید کنندگان دیگر ملزم به پرداخت مابه التفاوت ارزی نیستند اما مشکلی که در این بین وجود دارد در خصوص قطعات نیم ساخته و کامل است که بانک ها از صاحبان کالا تعهد نامه می گیرند که مابه التفاوت را پرداخت کنند که این امر غیر قانونی است.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور اظهار داشت: اکنون مشکل اصلی واردات بعدی مواد اولیه است بعد از اعمال تحریم اول آمریکا بسیاری از کشورها از دادن جنس به ما خودداری کردند و آنهایی که هنوز با ما کار می کنند به دلیل بالا رفتن ریسک، قیمت خود را بالا برده اند هر چند دولت با مبنا قراردادن ارز 4200 تومانی در مواد اولیه داخلی که بیشتر شامل پتروشیمی ها می شود جلوی این شوک افزایش قیمتی را گرفت اما اکنون مشکل، عرضه این مواد از سوی تولید کننده است.

وی گفت: اشتباهی که امروز اکثریت جامعه و حتی رئیس بانک مرکزی و وزیر نفت کرده‌اند این است که عنوان می شود قطعات یدکی خودور شامل دریافت ارز 4200 تومانی می شود که چنین چیزی نیست و فقط کالاهایی که در زمان ارز 4200 تومانی خریداری شد از پرداخت مابه التفاوت معاف هستند و اکنون برای تامین مواد اولیه و قطعات باید از طریق بازار ثانویه یا بدون انتقال ارز واردات صورت بگیرد که آن هم دردسرهای خودش را دارد. محبی نژاد با اشاره به نحوه تامین ارز برای قطعه سازان گفت:برخی قطعه سازان برای جلوگیری از تعطیلی خط تولید مجبور هستند از روش بدون انتقال ارز مواد را وارد کنند که قیمت آن مطابق نرخ آزاد ارز است اما اگر بخواهند از طریق بازار ثانویه این کار را انجام دهند باید حداقل یک ماه منتظر بمانند که آیا ارزی که نیاز دارند در بازار باشد یا خیر ؟ به طور مثال الان بیشتر یوان در بازار ثانویه وجود دارد در حالی که کار قطعه سازان با یورو است پس مجبورند یوان را بگیرند و 8 درصد هزینه تبدیل به صرافی بدهند تا بتوانند مواد را تهیه کنند. وی تصریح کرد: با وجود این همه مشکلات، پرداخت خودروسازها اصلا بر روی قاعده مشخصی نیست به طوری که از یک ماه تا 11 ماه متغیر است و همین عامل سبب شده که فشار بیشتری بر روی قطعه سازان وارد آید.

 

& غلامحسین قاسمیان در پاسخ به پیش بینی وضعیت بازار همزمان با آغاز پاییز گفت: رکود هرساله بازار خودرو با شروع پاییز در حالی بود که قیمت دلار در سال گذشته حدود 3800 دلار و قیمت سکه یک میلیون و 200 هزار تومان بوده اما امسال به دلیل تغییرات لحظه ای قیمت دلار، قیمت ها تغییر چشمگیری داشته است. وی تاکید کرد: به همین دلیل با وجود کاهش معاملات در پاییز هرسال، امسال به دلیل نوسانات نرخ ارز وضعیت بازار قابل پیش بینی نخواهد بود و از حالت پیش بینی نیز خارج شده است.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران با بیان این که در صورت عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی به بازار قیمت ها شکسته خواهد شد، تصریح کرد: در غیر این صورت به دلیل محدودیت در عرضه شاهد افزایش قیمت خودروها در بازار خواهیم بود ایندر حالیست که هم اکنون به دلیل کمبود خودرو، خریداری نیز در بازار وجود ندارد. قاسمیان در تشریح وضعیت بازار با پیش فروش های جدید و تاثیر آن بر بازار نیز گفت: پیش فروش های انجام شده و همچنین برنامه ریزی برای پیش فروش های جدید در حالی است که هیچ خودرویی وارد بازار نشده و هرچندن نباید به تاثیر پیش فروش ها بی توجه بود اما تنها در صورتی قیمت ها شکسته و بازار به آرامش می رسد که عرضه خودرو به کف بازار باشد.